Avatar billede MezMarianne Nybegynder
17. august 2010 - 11:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Wiki software til mindre virksomhed

Er der nogen, der kan anbefale Wiki software til mindre virksomhed.
Vi har pt. mulighed for MS Sharepoint wiki, men billedhåndteringen er så tung og umulig, at jeg ikke vil bruge dette program.

Det skal være supernemt at redigere siderne. Man skal kunne backlinke nemt. Der skal være så lidt kode som muligt på redigeringsdelen, som brugerne ser. (ellers bliver jeg den eneste, der skriver på den). Det skal være muligt at oprette en form for indholdsfortegnelse /content oversigt. Og så skal man kunne cut and paste billeder ind. Gerne også kunne linke til dokumenter på vores filserver.

Den skal selvfølgelig ligge på egen server og kun være tilgængelig for medarbejderne i biksen.

Gratis er ikke et krav.
Avatar billede bmpi Nybegynder
17. august 2010 - 12:05 #1
Mediawiki er navnet på det (gratis og open source) wiki system, som Wikipedia selv benytter. Det er stort og tungt, men kan til gengæld også en masse.

Vil i have noget mindre og mere lettilgængeligt (og ligeledes gratis og open source) kan DokuWiki også anbefales.

http://www.mediawiki.org/
http://www.dokuwiki.org/

Det kræver selvfølgelig, at jeres server kan håndtere PHP (jeg formoder i bruger Windows server).

Men der er så mange wikis derude og mange rigtig gode til forskellige formål.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. august 2010 - 16:39 #2
Avatar billede MezMarianne Nybegynder
01. september 2010 - 09:36 #3
Tak for svaret. Jeg kigger stadig, men hælder mest til Doku wiki. Mediawiki er for tungt til mine brugere.
Send et svar, så får du point.

Jeg hører stadig gerne fra nogen, der har konkrete erfaringer med brug af wiki software i mindre virksomhed.
Avatar billede bmpi Nybegynder
01. september 2010 - 09:47 #4
Jamen, jeg har skam erfaring med (OpenSource) Wikis i både mindre og større virksomheder, men det er ikke nemt at råde dig til noget meget konkret på baggrund af et indlæg på eksperten.dk. Et godt råd kræver at man har kendskab til jeres miljø, og hvordan i anvender det i dagligdagen.

Man går dog som regel ikke galt i byen ved at bruge de traditionelle wikis som Mediawiki og DokuWiki.

Hvis du har lyst til at gå på større opdagelse i det, kan du her finde en liste over wiki software:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wiki_software

I beskrivelsen af dem kan du også typisk se, om det er en lightweight wiki eller ej ;-)