Avatar billede MRKnitram Nybegynder
16. august 2010 - 15:06 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opstart af e-shop

Opgave: Webshop til min kærestes smykkebutik. Billigt, enkelt, og noget jeg selv kan vedligeholde.

Som uddannet grafiker har jeg rimelig godt styr på det udseendemæssige, men har ingen erfaring med oprettelse af webshop.

Jeg har tidligere lavet hjemmeside i Joomla, hvilket jeg synes godt om. Tidligere har jeg købt mig til en skabelon, som jeg selv har tilpasset, og jeg har tænkt mig at gøre det samme ifm. denne opgave.

Alle de skabeloner, som jeg har kigget på, har dog ingen webshop.

Jeg har følgende spørgsmål:

• Hvor finder jeg flotte webshop-skabeloner til Joomla? Har tidligere brugt Yootheme.com og Rockettheme.com, men der er ingen webshop.
• Oprettelse af Dankort-betaling? Der findes mange tilbud, når man søger på Google, men er det nok, og billigst, at oprette en betalingsaftale hos PBS og så købe en webshop-skabelon? Skal jeg bruge et specielt modul oveni?
• Andet jeg bør overveje?
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
16. august 2010 - 15:08 #1
Har overvejet noget i stil med det her: http://www.shape5.com/demo/etensity/etensity3/index.php

Vil det være nok at oprette betalingsaftale med PBS, eller skal der mere til, før det virker?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2010 - 11:41 #2
Selve shopløsningen du referer til bygger på virtualmart som er gratis at benytte, link: http://virtuemart.net/

De har så bare stylet det, men templates osv. til virtualmart har mere eller mindre samme opbygning som templates man ændre i til Joomla.

Så typiak laver man sit joomla design, så integrere man virtuemart og styler den så den passer til ens joomla tema.

Jeg kan godt hjælpe dig med joomla template og med virtualmart, så hvis du selv står for designet, er opgaven at skære det op og sørge for at det passer i din joomla opsætning.

Du kan skrive her, eller kontakte mig på osj@device.dk hvis du vil have mere info eller assistance.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2010 - 11:48 #3
For helt at svare på dine spørgsmål en ad gangen

• Hvor finder jeg flotte webshop-skabeloner til Joomla? Har tidligere brugt Yootheme.com og Rockettheme.com, men der er ingen webshop.

Som skrevet vil virtual mart være en integreret del af joomla, så det man sætter op som joomla skabeon, vil være ens shop skabelon, det virtualmart gør at lave shop muligheden og kurven osv. med betaling osv.

• Oprettelse af Dankort-betaling? Der findes mange tilbud, når man søger på Google, men er det nok, og billigst, at oprette en betalingsaftale hos PBS og så købe en webshop-skabelon? Skal jeg bruge et specielt modul oveni?

Ja du skal have en PBS aftale, som koster 500-1500 mener jeg det er alt efter hvilke kort du vil kunne acceptere osv.
Samtidig skal man benytte en betalings gateway, her understøtter virtualmart en del standard, men en god dansk udbyder som quickpay har integreringsmodul til joomla/virtualmart de koster typisk 99 kroner om mdr. for en pro løsning, det sælger vi dem til ihvertfald.

• Andet jeg bør overveje?

Nej hvis du har styr på designet, hvordan det skal se ud osv. så er det jo bare at få det opbygget, få de forskellige ting der skal bruges altså PBS aftale og Gateway og så er det bare at gå igang med at fylde ting på, skrive, søgeoptimere, osv.
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
17. august 2010 - 15:24 #4
Tak for svar. Det ser super-fint ud. Der har meldt sig et par opfølgende spørgsmål:

1. Jeg forstår ikke helt, hvordan jeg får integreret Virtuemart, hvis jeg først laver et random design? Så skal jeg vel vide ret præcist, hvordan Virtuemart ser ud, så design og funktionalitet kommer til at passe sammen?

Er det ikke nemmere den anden vej rundt? Altså hvor jeg først installerer Virtuemart og sidenhen bygger designet "ovenpå"?

2. Mht. Gateway, er eneste løsning her en betalingsløsning? Jeg har set nogle Gateway-extensions på joomla.org, men de dur måske ikke i Danmark?
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2010 - 11:25 #5
Virtualmart er en del af siden, altså et modul indeni Joomla, så der er to design man skal ændre på.
Der er selve designet til Joomla siden og så er der designopsætning af selve Virtualmart modulet.

Så du kan som du selv nævner sagten installere joomla, så virtualmart modulet og derefter ændre designet for begge ting på en og samme gang.

Hvis du skal modtage dankort, så skal du have en betalingsgateway der udbyder dette, det er der ikke så mange udenlandske der gør så vidt jeg ved.
Men ellers kan du jo sagtens anvende dem der er fx paypal eller googles system, men så skal dem der handler hos dig/jer have en konto til de betalingsmetoder.
Avatar billede lordsasa Nybegynder
12. november 2010 - 13:46 #6
Ellers hop en tur på http://www.amino.dk

Hvis altså du ikke finder dit svar her.