Avatar billede svend0121 Nybegynder
23. juli 2001 - 22:37 Der er 24 kommentarer

Scanner

Jeg har problemer med min scanner - AGFA Snap Scan Touch. Når jeg vil scanne et farvebillede ind kommer der et rødligt skær over billedet. Hvad kan mon dette være??
Mvh
Scannerkarl

Avatar billede Beach Mester
23. juli 2001 - 22:42 #1
Det lyder (desvære) som om det rør der lyser dit medie op er ved at være slidt (læs: defekt) og skal skiftes:-(
Hvor lang tid har du haft scanneren og er den blevet brugt MEGET MEGET?
Et sådan rør har normalt en brændetid på omkring 250-1000 timer så man skulle jo tro det er en fejl som ikke under normale omstendigheder ville opstå før scanneren er forældet og ligger i en container!

Det kan også være en elektronisk fejl eller en jurstering i dit scannerprogram! Er fejlen kommet fra det ene øjeblik til det andet, eller over længere tid?

//Beach
Avatar billede svend0121 Nybegynder
23. juli 2001 - 22:55 #2
Problemet er pludselig kommet. Scanneren er kun ½ år gammel og højst brugt 20 timer.
Jeg tror det er en justeringsfejl i programmet. Jeg har prøvet at afinstallere og installere igen. Det hjalp ikke.

Avatar billede retaxes Nybegynder
23. juli 2001 - 22:58 #3
Bruger du Photshop kan du vel rette det op her. Det er vel ikke lavet som CMYK så kan det se mærkeligt ud, prøv om den kan stilles til RGB!
Avatar billede Beach Mester
23. juli 2001 - 22:59 #4
Findes der ikke en default knap som du kan trykke på i scannerprogrammet?
Hvis du har haft det afinstallere og installere igen så skulle det jo meget gerne være tilbage i default stillingen!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
23. juli 2001 - 23:01 #5
>>>retaxes
En ordentlig scanning (uden mystiske farvestik) er ret vigtig for at få et perfekt billede ud af det i den anden ende! Meget kan der rettes op på i div. billedebehandlingsprogrammer, men jo bedere en scanning er til at begynde med, jo bedere blive det også i den sidste ende uanset om det skal bruges til print eller web!

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. juli 2001 - 23:05 #6
Ja, tak, det ved jeg godt, sidder selv og laver et blad ;o)
Avatar billede Beach Mester
23. juli 2001 - 23:12 #7
Hvilket prog. bruger du til at scanne i Svend?

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. juli 2001 - 23:14 #8
beach> Da min scanners rør var slidt ned efter knapt et år kom der en gul stribe ude i siden af billedet, der efterhånden bredte sig ind over hele billedet.
Avatar billede Beach Mester
23. juli 2001 - 23:42 #9
>>>retaxes
Hvis dit rør er blevet slidt efter et år må man umidelbart gå ud fra at det har været brugt rigtig rigtig meget, stået tændt i lange perioder eller at det har været udsat for en eller anden form for rystelser som det ikke har kunne klare.
Jeg har hørt om ophæng af røret som har været lavet så dårligt at det simpelthen ikke har kunne holde til reglmessigt brug, men også om en scanner som stod oven på en gammeldags dublikator. Den sidste scanner den holdt i 4-5 måneder så var alt inde i scanneren næsten rystet fra hinanden og blev IKKE byttet da forretningen mente at den ikke var blevet \"opbevaret\" under de omstendigheder der stod i brugsanvisningen:-(

>>>svend0121
Hvis du ikke har haft den i mere end et ½ år så ville jeg for en sikkerheds skyld straks gå ned og få den byttet eller rep. der hvor den er købt. Hvis det er selve røret der på en eller anden måde har været udsat for en eller anden pludselig rystelse mens det har været rigtigt varmt så tror jeg det er der du skal finde problemet.
Agfa laver normalt nogle ganske gode scannere så du skal have været meget uheldig hvis det er en mandagsmodel du har fået, men på den anden side så findes de jo ind i mellem inden for alt muligt hardware så.....

Det mest optimale ville være at prøve at sætte scanneren til en anden computer og se om den der også laver problemer. Gør den det så er det afsted med den straks...
//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. juli 2001 - 23:48 #10
beach> Jeg bruger en Umax 2100U under win2k, grunden til at de slides så hurtigt, er at watchdog (der slukker for lampen) ikke arbejder, den er koblet fra fordi den låser PC.
Jeg har ågså en scanner i min HP, den har holdt i 5 år, men nu er det ved at være slut med den.
Avatar billede Beach Mester
24. juli 2001 - 00:03 #11
>>>retaxes
Det er sgu da noget shit at den lukker maskinen ned (hello Bill Gates!!!!!!!!!), men så er det jo også derfor at det blev slidt så hurtigt. Hvis det ikke kan levere dagslys (5500 Calvingrader) så er den gal:-(

Jeg bruger selv en Nikon Scanner som aldrig er blevet sat til salg i DK da den ville blive alt for dyr, men den har vel kørt i omkring 3 år nu og de forsk. andre dyr jeg har haft på besøg kan sgu ikke følge den til sokkeholderne. Så den vil blive sat til rep. hvis den står af i morgen. Ikke fordi den umidelbart har nogle super fine data på papiret, men der er så meget harmoni i de billeder den spytter ud så det bare kører i smørsovs. Det e faktisk meget sjælent at jeg bliver nød til at rette i selve billedet når det er scannet, og når det er så er det mest fordi jeg har været en nød da jeg tog billederne*S*

De snakkede ude hos DFA (Nikon importøren) om at den ville skulle koste omkring 10K i butikkerne den gang (det er vel 5K i dag!) og der kan du i dag få nogle ret store scannere så det faldt lidt til jorden. Men jeg fik den i hovedet for 3K og det var jo et tilbud jeg ikke kunne sige nej tak til:-)

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 00:08 #12
beach> Det må være skønt at have sådan en scanner, desværre er det en fattig klub, ellers havde jeg valgt noget andet end den billige scanner jeg har nu ;o(
Avatar billede Beach Mester
24. juli 2001 - 00:13 #13
Ja, det er da fedt nok at have stående. Men hvis du så hvor meget plads den tager så ville du måske alligevel lige tænke dig om:-)
Selv om det \"kun\" er en A4 scanner så er den over 15 cm høj, og hvis du ligger et A3 papir under så ville du desvære ikke kunne se det da den er næsten en ½ gang større en papiret!

//Beach

Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 00:16 #14
Jeg skulle nok skaffe mig plads til den, det er trods alt et vigtigt værktøj! Jeg kan godt forestille mig at det er en ordenlig børge.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 00:17 #15
Jeg var lige inde og se på din hjemmeside, det ser sort ud, er du i gang med noget på den.
Avatar billede Beach Mester
24. juli 2001 - 00:27 #16
Sort ud???
Den kører da som den skal!
Har selv lige testet den i NC og IE så det kan jeg da ikke lige forstå:-(

Du skal måske lige være opmærksom på at det er 4 store giffer den loader til at starte med!

Viderestiller den dig ikke til:
http://home3.inet.tele.dk/ajensen/html/ind_html.htm ???
Så kan det måske være der problemet er!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
24. juli 2001 - 00:28 #17
Ang. scanner så vil jeg sgu ikke af med den:-))

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 00:30 #18
Den sidste virkede, ser flot ud ;o)
Avatar billede Beach Mester
24. juli 2001 - 00:34 #19
Det er godt nok et gamme site, men meget sjov:-)
Har en MEGA ting på tegnebordet, men har haft lidt travlt med jobs de sidste par måneder til at få banket de sidste par småting af. Men det kommer jo nok på et eller andet tidspunkt når der bliver lidt mere tid.
Har du selv noget liggende eller.........?

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 00:36 #20
Ikke noget der er værd at se på, klik på retaxes så finder du min hjemmeside!
Avatar billede Beach Mester
24. juli 2001 - 00:44 #21
Havde lige 3-4 andre spørgsmål gående i baggrunden her, så nåede ikke lige ind for at \"lure\" på det:-)
Men at du er gammel radioamatør er da meget sjovt, det er jeg nemlig også:-)
OZ2FTH var navnet. Jeg har desvære ikke betalt min licens til telestyrrelsen de sidste par år da jeg pt. bor et sted hvor der ikke er plads til min lille antenneskov:-(((
Men det skal da nok komme i gang igen når vi får kørt nogle penge sammen til at købe en lille knaldhytte langt væk fra alle dem der kan finde på at brokke sig over en mast på et par meget eller 20 *G*

Ved ikke om mit call stadig er ledigt, da jeg har lukket helt af for det. Man læser jo heller ikke madopskrifter når man er ved at dø af sult:-)

//Beach
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 00:55 #22
Det var et sjovt tilfælde, ja mit kaldesignal kender du jo, men jeg har ikke haft min licens fornyet de sidste mange år, det var da min søn interesserede sig for Citicens band.
Licenserne udløber aldrig, du kan stadig forny den, min blev fornyet efter 25 års pause ;o)
Du skulle vel ikke kende en der hedder Knud Kling-OZ7KU?

Never mind, nu vil jeg se dyner, 73 fra OZ7SO ;o)
Avatar billede Beach Mester
24. juli 2001 - 00:58 #23
Vi kan jo fortsætte på mailen en anden dag. Det er måske lidt uden for scannere mm. det her:-)
73 > 2FTH og nat nat.
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. juli 2001 - 09:10 #24
svend0121> Har du fået noget ud af svarene, ikke dem mellem beach og mig ;o), Der fulgte ikke et kalibrerings program med?