Avatar billede laksepote Nybegynder
15. august 2010 - 09:19 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til bundkort

Jeg har skiftet bundkort og cpu, men kan ikke få liv i det efter udskiftning. Bundkortet (pentium4 duocore 775) har ikke onboard grafik, så jeg har sat et PCI-expres kort i. Rammen sidder som den skal og PSUen (350W) virker også. Når jeg starter op kommer der strøm på blæsere og disk, men ingen bios-bip. Ej heller signal på VGA eller HDMI udgangene på skærmkortet. Disken er min gamle ide-disk, og jeg ved at kortet har kørt sata før, men jeg kan jo ikke få adgang til bios'en. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2010 - 09:27 #1
Er din psu stor nok til at køre opsættet?????
Har den været brugt til samme grafik kort før?
Avatar billede haverslev Novice
15. august 2010 - 09:27 #2
Hvad er det for et Pci-e grafikkort ?
Har du kørt med det kort og den PSU sammen før?

Mange nyere grafikkort kræver minimum en PSU på 400W eller derover.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2010 - 09:29 #3
Hvad med stikket til bundkort 20 eller 24 pins?
Avatar billede laksepote Nybegynder
15. august 2010 - 10:21 #4
Har ikke kørt med grafikkortet før. Det er nyt (msi n8400gs d256h) iflg. dok til dette skulle 350w være nok. Stik på psu er 20pin, men bruger en 20>24 adaptor, som jo burde kunne gøre det. Tænker at jeg måske burde prøve med et lavprofil pci-kort, og se om det kunne køre uden driver.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2010 - 10:45 #5
De 350 watt er et minimumskrav.
Prøv at kontrollere indstillinger i bios. Har bios detekteret/fundet ram?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2010 - 10:52 #6
Det kort du har der, skal det have strøm fra supply direkte på kortet også???
Er der nogle modeller der skal.
Avatar billede laksepote Nybegynder
15. august 2010 - 10:53 #7
Det er jo netop mit problem. Jeg har intet signal på skærmen, så jeg kan ikke komme ind i bios
Avatar billede laksepote Nybegynder
15. august 2010 - 10:55 #8
Der skal ikke yderligere strøm til kortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2010 - 11:02 #9
Hvad med bundkort og ram. Er de kompetable, og har du monteret mere end kort understøtter?
Avatar billede haverslev Novice
15. august 2010 - 11:08 #10
Start med kun at have bundkort og psu koblet sammen, den vil så brokke sig over manglende ram osv.
Sæt 1 ram blok i og se om ikke den giver bip lyd fra sig.
Hvis ja, så sæt grafikkort i og se om ikke du kan komme i bios osv.
Avatar billede laksepote Nybegynder
15. august 2010 - 11:15 #11
bundkort og ram har kørt sammen før
Avatar billede laksepote Nybegynder
15. august 2010 - 12:29 #12
Pillede grafikkortet af. Nu kommer der et langt biiiip efterfulgt af 2 korte bip. Det betyder: "intet grafikkort fundet". Konklusionen må altså være, at det finder mit grafikkort, men ikke får det til at køre. Jeg ville gerne prøve med et gammeldags pci-grafikkort, men hvor finder man sådan et. Alle grafikkort på dba.dk er agp-kort.
Avatar billede haverslev Novice
15. august 2010 - 12:43 #13
Avatar billede haverslev Novice
15. august 2010 - 12:45 #14
Fik sendt for tidligt

Hvorfor ikke få fat i en større PSU ?
Minimum 500 W og få dit nuværende system til at fungere :-)
Avatar billede laksepote Nybegynder
15. august 2010 - 12:55 #15
ville kun bruge pci-kortet til at teste og få startet op. Går ud fra, at jeg kan køre med mit nye kort, når jeg kan komme ind og indlæse drivere.
Avatar billede haverslev Novice
15. august 2010 - 13:30 #16
Det tror jeg desværre ikke på, du behøver nemlig IKKE nogle drivere for at komme i Bios og kan tillige kører windows install. på, uden at der er div. drivere installeret.
Du kan IKKE installere div. drivere før styresytem er install. -så tror altså det er din PSU eller en fejl på dit Pci-e grafikkort.
Avatar billede laksepote Nybegynder
17. august 2010 - 07:57 #17
Status nu er flg: Mit system kører perfekt hvis pci-e grafikkortet ikke sidder i. I det øjeblik jeg forsøger med pci-e grafikkortet monteret (også selvom jeg stadig bruger pci-kort til skærmen), vil systemet ikke starte. Jeg kører nu med en 410w psu, og grafikkortets
manual siger min 350w. Jeg kan godt køre med kortet på et andet board (med 350w psu), så det er altså ikke kortet der er defekt. Kan det være pci-e porten på mit board der er defekt, eller har jeg misset noget i bios? (har clearet cmos)
Avatar billede haverslev Novice
17. august 2010 - 08:29 #18
Når der sættes noget i Pci-e soklen, så skulle bios selv registre det.
Men det er da muligt at den ikke registrere det, så du kan jo manuelt gå i bios og sætte den til Pci-e grafik.

Om porten er defekt kan jeg ikke sige, men alt er jo muligt - det er bare sjælden at en port lige stå af.
Har du evt. haft en kortslutning af nogen for af bundkortet / grafik ?
Avatar billede laksepote Nybegynder
17. august 2010 - 08:33 #19
Sørger selvfølgelig for at rette til init pcie, men problemet er jo faktisk at systemet overhovedet ikke kommer igang når det kort sidder i. Ingen kortslutninger mig bekendt. Er der forskellige pci-e standarter, så mit mb evt. ikke kan bruge grafikkortet ? Det er selvf en x16 port der passer til kortet.
Avatar billede haverslev Novice
17. august 2010 - 09:05 #20
Hvad hedder dit bundkort ? -- navn/model nr.
Avatar billede laksepote Nybegynder
24. august 2010 - 09:16 #21
Så lykkedes det. Fandt et andet grafikkort, som fik sin egen strøm...
Avatar billede haverslev Novice
24. august 2010 - 09:39 #22
Hvad mener du med "som fik sin egen strøm... ?
PCI grafikkort der får strøm via bundkortets sokkel ?

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2011 - 18:04 #23
Det var godt du fik det til at fungere.
Større psu og andet grafik kort løste det. Det var også det jeg troede mest på fra starten af.
Avatar billede haverslev Novice
15. april 2011 - 19:52 #24
Det hjalp jo åbenbart ikke med større strømforsyning  #17 - virkede først ved  #21 og problem med Pcie sokkel osv osv.

Point her :
http://www.eksperten.dk/spm/936840