Avatar billede mrbart Nybegynder
13. august 2010 - 08:20 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Windows XP start problemer

Hej.

Jeg havde i Onsdags, installeret en masse nye windows opdateringer..

jeg slukkede computeren for windows bad om det.

Igår, installerede jeg så et nyt PCI controller kort til mine ekstra harddiske.

Men computeren vil ikke starte op (Jeg har formateret computeren for få dage siden, men der ligger stadigvæk et par dataer jeg gerne vil redde..

Den finder mine harddiske den kan finde igennem BIOS, men så snart den kommer til det vindue, hvor den normalt kommer med windows logo, men der står bare en lille streg og blinker, og så kommer den ikke videre..

Jeg har prøvet at rep. windows med Windows Xp CD, men kan slet ikk komme ind til den menu.. Derudover kan jeg ikke starte den op via fejlsikret tilstand.

Det skal lige nævnes at jeg har døjet med at når jeg tænder min computer, så loader den ikke.. Den mangler lige et "bip" før at den starter op.. Hvis jeg så genstarter et par gange, så kommer den med biplyden, og den loader BIOSen og viser hvilke harddiske der er tilsluttet og tæller mine Ram..

Kan det evt. være min gamle harddisk der er ved at stå af?
Den er hvertfald nok 6-8 år gammel :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. august 2010 - 08:57 #1
Hvis du tager din hd fra kommer den så med opstarten med det samme og manglende harddisk dette bare for at udelukke eller bestemme om det er harddisk eller bios.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2010 - 09:01 #2
Bios batteri har du forsøgt at skifte det?
Hvis pc er 6-8 år gammel kan det godt være udslidt/udbrugt.
Når man skifter dette skal man ind og sætte startrækkefølge for diske og rette tiden.

Meeen det kan også være ælde i dit bundkort der gør at du har prob. med at starte. Komponenter udtørrer med tiden og deres elektriske egenskaber skifter med denne ældning.
Avatar billede mrbart Nybegynder
13. august 2010 - 09:09 #3
Altså jeg tog alle harddiske fra, på nær mit C-Drev.. og efter et par genstart startede den fint hver gang :)

Men jeg vil da prøve at skifte batteriet..
Men jeg har en mistanke om det måske er harddisken, for jeg kan slet ikke repeaere XP med CDen.. Så det virker mærkeligt..
Avatar billede mrbart Nybegynder
13. august 2010 - 09:09 #4
poko1: Jeg prøver lige iaften at tage den fra, og ser om den evt. starter hurtigere op :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. august 2010 - 09:28 #5
Du kunne jo så i den forbindelse sætte din Win cd i og gå til kør hvor du skriver sfc /scannow husk at der skal være et mellemrum mellem c&/ men du kan jo bare copypaste komandoen
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. august 2010 - 09:31 #6
Eller den helt store højreklik på dit C: drev tryk egenskaber tryk fanen funktioner tryk undersøg
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. august 2010 - 09:33 #7
fortsætter. undersøg nu sæt flueben i begge genstart det tager lang tid se så om dit system kører igen.
Avatar billede mrbart Nybegynder
13. august 2010 - 09:39 #8
Hvordan kan jeg trykke på kør og alt det når jeg IKKE kan starte windows op?? Det er jo mit andet problem.. Den vil IKKE loade windows efter nogle opdateringer, derfor jeg har mistanke til at den er stået af..
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. august 2010 - 09:50 #9
#3
"Altså jeg tog alle harddiske fra, på nær mit C-Drev.. og efter et par genstart startede den fint hver gang :)"
Derfor gik jeg ud fra at den kørte!
Avatar billede mrbart Nybegynder
13. august 2010 - 10:03 #10
Nåå.. Altså jeg mener at den kunne starte uden problemer, altså indtil den skal loade windows XP..

Det er egenlig der mit store problem ligger :(

Ingen bud på det? Er det en ny harddisk der skal til?
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. august 2010 - 10:43 #11
En ny harddisk kan man jo altid bruge hvis den er problemet.og hvis du har en gammel der kun kører 5400 omd
Men jeg ville først prøve at instalere på en af de andre du har for at udelukke at det ikke er dit motherboard der fejler.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2010 - 10:47 #12
Kan du starte i fejlsikret tilstand, kan du køre chkdsk i denne tilstand.
Avatar billede mrbart Nybegynder
13. august 2010 - 10:48 #13
Nej, jeg kan ikke starte i fejlsikret tilstand.. Den går fast når den skal til at loade windows..

Hvordan kører jeg chkdsk?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2010 - 10:50 #14
Nå du kunne ikke starte fejlsikret. Glem sidste indslag
Avatar billede mrbart Nybegynder
13. august 2010 - 10:50 #15
Poko1: Jeg har en ekstra harddisk, som jeg vil prøve det på idag.. Så må jeg se om det hjælper.. jeg har nemlig mistanke om det er harddisken, da den er ældre end motherbordet :) Det er en gammel sag fra IBM :)
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2010 - 10:54 #16
På mindst tre måder: Medens windows er oppe. I fejlsikret tilstand.
Fra cd rom (reparation)

http://kb.wisc.edu/helpdesk/page.php?id=5097
Avatar billede mrbart Nybegynder
13. august 2010 - 22:40 #17
Hej :)

Jeg fik det sq til at virke :)

Skiftede batteriet ud i mit motherbord (testede det efterfølgende, og det var træt) :)

Derudover valgte jeg at loade mine bios indstillinger (default)..
Og vupti, så ville den sq starte..

Prøvede først at fjerne harddisken, men den gamle virker fint, så den får lige et par år mere :)

Det er forresten en 7200 omdr.

Hvem skal have point? :)

Tusind tak for en god og hurtig hjælp, i er guld værd
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2010 - 05:25 #18
#2 Ps du skal altid ved bios batteri ind og rette indstillinger til i bios.
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. september 2010 - 09:11 #19
Flot????