Avatar billede besida Nybegynder
10. august 2010 - 19:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Skjule ark ud fra Userform + brugerark

Hej Alle

Jeg har lidt problemer, med at få lavet et ordentligt stykke kode, som skjuler ark ved at trykke på en knap, samt som tilvalg at kunne vælge yderligere ark, som skjules eller vises.

Jeg har en workbook med ca. 30 ark. Mit ark til at styre hvilke ark som skal vises, kører i arket (menu). Kolonne A indeholder arknavne, og kolonne m angiver med enten 0 eller 1, om arket skal vises.

Jeg kan sagtens få koden til at virke, hvis jeg laver slaviske koder for hver linie ( ikke helt så god til VBA ), men umiddelbart må der være en nemmere måde, samt en måde hvorpå man også kan lave tilvalg, i en liste eks. i min userform3.

Nogen der har en ide og kan hjælpe mig igang?

Mvh

Daniel
Avatar billede besida Nybegynder
10. august 2010 - 19:15 #1
Yderligere!

Det er faktisk kun ud fra kolonne A og M i arket, at det skal vælges hvilke ark, som vises.

I Kolonne A har jeg det korrekte arknavn, og Kolonne M angives med 1 hvis arket skal være vist, og 0 hvis arket skal være skjult.
Avatar billede Thyge Nybegynder
10. august 2010 - 22:14 #2
Hej besida,

Jeg er heller ikke den store programmør, men har lige prøvet følgende kode:

    For Each c In Range("M1:M30") 'tilpas blot området til de rækker der er relevante
        If c.Value = 0 Then
            Sheets(c.Offset(1, -12).Value).Visible = False 'Vigtigt at teksten i kolonne A stemmer overens med arknavnene
        Else: Sheets(c.Offset(1, -12).Value).Visible = True
        End If
    Next

Af en eller anden årsag virker koden, men den melder alligevel fejl. Jeg kan prøve at kigge på den igen i morgen når jeg er lidt friskere, men den kan måske hjælpe dig på sporet.

Hvis du gerne vil lave noget i userform, kan jeg måske hjælpe, men jeg forstår ikke helt hvordan du vil bygge det op.
Avatar billede Ialocin Novice
10. august 2010 - 22:25 #3
Hej besida

Skal jeg forstå det sådan at:

Du manuelt taster 0 eller 1 i kolonne M, hvorefter du klikker på en knap og de ark(navne) fra de respektive rækker i kolonne A, som har et 1´tal i kolonne M vises og dem med 0 skjules ???

Mvh Nicolai
Avatar billede Thyge Nybegynder
10. august 2010 - 23:11 #4
Ja lige nøjagtig. Ved ikke om det er hvad du vil?

Jeg rodede lidt med koden:

        For Each c In Range("A1", Range("A" & Rows.Count).End(xlUp)) 'området er nu dynamisk og tilpasses antallet af linjer der er skrevet i.
            Sheets(c.Value).Visible = (c.Offset(, 12) = 1)
        Next c
Avatar billede Thyge Nybegynder
10. august 2010 - 23:13 #5
Nicolai @ misforstod dit indlæg
Avatar billede besida Nybegynder
11. august 2010 - 10:04 #6
Hej C_Thyge og Nicolai/lalocin

Tak indtil videre:)

Mht. userformen, har jeg bare lavet en, hvor jeg kan krydse af, hvilke ark jeg vil se, hvis de er skjulte, dvs. den tester blot på om der står 1 eller 0 i menu arket.

Jeg har en stor model (revision / kvalitetsstyring ) hvor jeg i stamarket, bestemmer om der skal laves revision eller review osv. Vælges revision, så sætter den selv 1/0-taller i menu arket, ud for de respektive ark.

Men koden skal blot / når der trykkes på en knap, skjule de inaktive ark, hvor der står 0 i kolonne M:)

Jeg prøver lige ovenstående koder.
Avatar billede besida Nybegynder
11. august 2010 - 19:55 #7
Hej C_Thyge

JEg får runtime error 9 i dit sidste forslag. Den viser fejlen i linie 2 med offset formlen.

Den første virker som du selv skriver, ikke. Den skjuler de første par ark, men giver fejl.
Avatar billede Thyge Nybegynder
12. august 2010 - 23:34 #8
Det er fordi noget af den tekst du har i kolonne A ikke stemmer overens med arkenes navne. Hvis der er den mindste forskel kan den ikke finde ud af det.

Vær opmærksom på at makroen gennemgår hele kolonnen. Hvis den ikke skal det skal der defineres et range.

Du er velkommen til at sende det - eller en mockup - til mig.
Avatar billede besida Nybegynder
13. august 2010 - 08:20 #9
Hej C_Thyge

Hvis du stikker mig en mail, sender jeg den meget gerne til dig.

Mvh

Daniel Jørgensen
Avatar billede besida Nybegynder
14. august 2010 - 22:43 #10
Så fik jeg skidtet til at virke.

Tak for hjælpen Thyge, dine koder virkede.

Sender du et svar :)
Avatar billede Thyge Nybegynder
14. august 2010 - 22:52 #11
Super :)