Avatar billede bkhansen Novice
08. august 2010 - 13:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Asus eee pc 900 - harddisk plads problemer - hvorfor?

Hej.
Jeg skal lave en Asus eee pc 900.

Ifølge Partition Magic 8 er der to fysiske harddiske på den (IKKE 1 harddisk der er partioneret i 2)
1) C: med 3,7 GB - 100 mb fri
2) D: med 7,4 GB - 7 gb fri

C drevet er allerede fyldt så der er ikke plads til windows opdateringer.

Jeg har lige et spørgsmål:
1) Hvordan får jeg mere plads på C drevet?
Jeg kan ikke partionere mig ud af det da det er to fysiske harddiske.
Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
08. august 2010 - 14:06 #1
Defragtmentering kan sikkert give en lille smule mere plads.
Avatar billede bkhansen Novice
08. august 2010 - 14:24 #2
Ja det er alt for lidt det giver ...
Jeg vil jo gerne have nogle af de GB der ligger på D: drevet.
Avatar billede Sondergaatd Nybegynder
08. august 2010 - 14:33 #3
det tror jeg sgu ikke man kan, det er jo 2 forskellige harddiske.

Harddiske koster ikke ret meget længere, så det er jo også en mulighed bare at købe en større. ;)
08. august 2010 - 19:23 #4
Ref #1: Defragtmentering vil ikke hjælpe en dyt mht. DISKFORBRUG!

---

Hvilket system:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

---

Der ER kun en fysisk Harddisk; nemlig en SSD type!
Kan godt forestille mig at [Partition Magic 8] tager fejl; det er jo en ældrer program *S* ...

---

Hvis jeg går ud fra at der er tale om M$ Windows:
Deaktiver SYSTEMGENDANNELSE
Kør DISKOPRYDNING - Makér alle muligheder UNDETAGEN "Komprimer gamle filer" ...

---

http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/bkhansen (Dem der ikke er grønne) vender du vel tilbage til ???
Avatar billede bkhansen Novice
08. august 2010 - 20:44 #5
Hej.
Det er windows xp.

Hvis der kun er EN harddisk - hvordan kan jeg partionere dem så? Med en nyere udgave af Partition Magic?

Jeg tror ikke pladsen vil blive usandsynlig mere af deaktivering af systemgendannelse og derefter en diskoprydning - men det er et forsøg værd.

Men stadig kunne jeg godt tænke mig at partitionere de to diske?

Mvh Brian
Avatar billede milter Ekspert
08. august 2010 - 22:13 #6
Som karise_larry skriver, der er kun een fysisk harddisk.

Du skriver, at du "skal lave en Asus eee pc 900" Hvad mener du med det?

Er der nogen bestemt grund til, at der er to partitioner? Indholdet på selv et fuldt D-drev kan uden besvær sikkerhedskopieres på en USB-stick.
Avatar billede milter Ekspert
08. august 2010 - 22:15 #7
Rettelse til #6:

Indholdet på hele harddisken kan uden besvær sikkerhedskopieres til en USB-stick.
Avatar billede bkhansen Novice
09. august 2010 - 05:50 #8
Hej.
Når jeg skriver jeg skal "lave en asus" - så er det fordi jeg skal prøve at løse problemet med de to harddiske.

Nej jeg ville helst kun have 1 partiotion jo.
Så problemet er hvordan jeg får samlet de to?
Avatar billede milter Ekspert
09. august 2010 - 10:35 #9
Prøv at bruge FDISK eller GParted. Med GParted kan du forsøge at lægge de to parttioner sammen til en. Med dem begge burde du kunne formatere hele harddisken (inklusiv de 100MB) og derefter geninstallere XP.

GParted kræver dog et eksternt drev, medmindre du via BIOS kan sætte din eee til at boote fra USB-stick.

http://gparted.sourceforge.net/

http://www.wintip.dk/guides/fdisk/index.htm
Avatar billede bkhansen Novice
09. august 2010 - 19:27 #10
Hende jeg skal fixe bærbaren for siger hun ikke fik en CD / DVD med windows xp på - at det lå pre-installeret.

Hvad nu hvis jeg begynder at formatere - hvordan får jeg så xp på den igen?
Avatar billede milter Ekspert
09. august 2010 - 20:24 #11
Den eee er tilsyneladende en vanskelig lille sa... at have med at gøre.

Jeg har ikke selv erfaringer med den men tænkte: OK, det kan vel ikke være det store problem, men det er åbenbart ikke så ligetil. I stedet for at gå i detaljer her vil jeg give dig et link, hvor det diskuteres genoprettelsesdisk:

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=20100429010016296&board_id=20&model=Eee%20PC%201005PE&page=1&count=44

Om det løser dit problem, se det er så en anden sag. Efter det, jeg har læst mig til, insisterer genoprettelsesprogrammet på at lave en separat partition til styresystemet og en anden til resten, og så er du jo lige vidt.

Måske findes der en løsning, men jeg tør ikke begynde at gætte på den efter det, jeg har læst på nettet, når du ikke har en XP-skive.
Avatar billede bkhansen Novice
11. november 2010 - 11:04 #12
Jeg formaterede .. installerede XP via usb cd-drev - og såkørte det bare