Avatar billede zyan Nybegynder
07. august 2010 - 22:46 Der er 10 kommentarer

hvordan man sletter en fil

jeg vil gerne vide hvordan man sletter en fil man har downloade helt så den ikke på computeren mere.

det hjælper jo ikke at tage logoet fra skrive bordet og ligge det over i papirkurven og så tømme den;)
Avatar billede Slettet bruger
07. august 2010 - 22:58 #1
Hvis du har downloadet en fil, skal du gå ind i computer vælge den hardisk du har gemt filen på.

Eksemple

Computer

C:(harddisken)

Users

Christian

Downloads

og der ligger mine downloadet filer, prøv at følg den(:

MVH Christian
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. august 2010 - 00:05 #2
Det er stort set umuligt at slette en fil helt fra en harddisk - hvis professionelle kommer i nærheden af den, vil de forholdsvis let kunne genskabe en slettet fil.

Men man kan gøre en fil stort set ubrugelig, så den ikke længere er mulig at få noget ud af - ej heller med diverse recovery programmer.

Den mest udbredte metode til at gøre en fil ulæselig, er at overskrive filen flere gange med ubrugelig data.

Til dette formål fås forskellige programmer - bl.a. http://www.dban.org/download - hvor der også nævnes et par alternativer.

Men pas på - du vil nok ikke slette hele disken - så er der ingen vej tilbage, andet end de professionelle :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2010 - 09:10 #3
Med Eraser kan du "nøjes" med at overskrive selve filen.
Nævnes også i dette link:http://www.dban.org/download
Når den er installeret ligger den i højrekliks menuen og kan "slette" herfra. I options er der flere muligheder. Op til 35 gange overskrivning af filen.
http://eraser.heidi.ie/
Om filen kan gendannes efter denne behandling ved jeg ikke, men tvivler på det.
Avatar billede fromsej Praktikant
08. august 2010 - 09:36 #4
Skyder i ikke gråspurve med kanoner?

Hvis det bare er for at slette filen, så den ikke fylder på disken, er løsningen da langt enklere.
Højreklik på filen, vælg Slet og hold <Shift> nede når man klikker OK, eller klik en gang på filen, så den er markeret, hold <Shift> nede og tryk på <Delete>.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2010 - 09:49 #5
Det gør eraser heller ikke i standard indstilling, hvor fil kun overskrives 1 gang. Overdrivelse fremmer forståelse (hehe).
Som jeg forstår. så vil spørger have slettet filen helt, og det gøres vel kun ved at overskrive.
08. august 2010 - 09:52 #6
Skal vi lige have <zyan> på banen igen ???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. august 2010 - 10:46 #7
Shift+Slet giver samme resultat som at tømme papirkurven - og det var åbenbart ikke nok, så derfor vores tolkning af at der skulle kraftigere midler på banen.

De professionelle skulle efter sigende selv efter 35 overskrivninger være i stand til at genskabe dele af filen. Hvorvidt det passer ved jeg ikke - men for 10 år siden gjaldt det 7 overskrivninger, som jeg selv har set kunne gendannes. Det har noget at gøre med at filens magnetiske spor synker ned i det magnetiske lag, og derfor aldrig kan slettes helt.
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. august 2010 - 10:57 #8
De professionelle kan ikke genskabe noget efter blot en enkelt overskrivning.

Men problemet kan være diverse temp-filer, så bidder af filen kan ligger andre steder også.
Avatar billede ksoren Nybegynder
08. august 2010 - 10:58 #9
Den sikreste måde, ud over at overskrive hele harddisken, er at slette alle spor af filen i den aktive filsystem, og derefter overskrive al ledig plads på disken.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. august 2010 - 11:24 #10
Jeg har fået læst lidt rundt omkring, og med udgangspunkt i  http://en.wikipedia.org/wiki/Data_recovery kan jeg se, at mange som mig selv har haft opfattelsen af at "nedbrændt" data kunne genskabes. Jvf. artiklen er der ikke ført bevis for at det kan lade sig gøre.

Så må jeg jo bare tumel rundt med, hvad det så var der gjorde, at jeg fik genskabt data for mange år siden, som jeg var overbevist om var overskrevet mange gange ;-)