Avatar billede marnox Nybegynder
05. august 2010 - 13:13 Der er 16 kommentarer

Problemer med widescreenvisning for AL 1916W

Uden særlig megen viden om hardware eller widescreen har jeg besluttet mig for at finde en løsning på følgende problem, som en bekendt af mig har:

Det er en Acer AL 1916W skærm og umiddelbart kan jeg ikke se, der skulle være nogen problemer i opsætningen, men jeg er ikke hardware-haj, så jeg håber at nogen herinde kan hjælpe mig. Skærmen kører på S3 Graphics ProSavageDDR, og billedet på skærmen er simpelthen ikke widescreen. Opløsning for nuværende indstillinger er 1152x864 px.

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvad der er galt - om det er driver, skærmkort, grafikkort eller andet, der skal pilles ved eller skiftes, for at skærmen kommer til sin ret?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 13:24 #1
Skærmen er vel forbundet med VGA.
Så du har nok flere muligheder i skærmopsætning.

Nogen skærme har 16:9 og 4:3 valg i skærm-menuen.

Du kan nok også justere skærm-bredden på skærmen.

Der er en del skærme der har en "Auto-adjust" som for den til selv at tilpasse billedet.

Der er også mulighed for at du måske kan justere bredden i grafikkort-driver-indstillingerne.

Men det er lidt gætværk da jeg hverken har erfaring med Acer-skærme, eller Savage grafikkort.
Avatar billede marnox Nybegynder
05. august 2010 - 13:37 #2
Jeg har netop installeret den rigtige driver fra Acer's hjemmeside - før var det vist bare noget Microsoft standard plug and play - men det har ikke ændret noget som helst. Andet end at nu har jeg faktisk færre muligheder, når jeg forsøger at ændre opløsningen på skærmen via skrivebordet. Jeg ved ikke, hvor mange detaljer, jeg skal skrive herinde, men sig lige til. Jeg sidder ved den pågældende computer nu ..
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 13:42 #3
Har du prøvet at rode med indstillingerne i skærmen og ikke på computeren?
Avatar billede marnox Nybegynder
05. august 2010 - 13:46 #4
Altså PÅ skærmen? Jeg har lige kigget på det - og det ser ud til, den står på auto konfig. Skal det ændres?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 13:51 #5
Jeps PÅ skærmen :)

Analogt udstyr har ikke muligheden for at kommunikerer, så det gætter sig lidt frem.

Jeg fandt lige et billede, og den knap der sidder længst til venstre [Auto] skulle autojustere skærmen.

Hvis det stadig ikke kjælper, er der sikkert en "widescreen" indstilling et eller andet sted...
Avatar billede marnox Nybegynder
05. august 2010 - 13:52 #6
Billedet på skærmen er strukket - og der er ikke mulighed for at vælge andre indstillinger, som skulle pege på widescreen, hverken direkte på skærmen eller i computeren. Faktisk gjorde installationen af driveren til skærmen at der er færre opløsninger at vælge mellem.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 14:04 #7
hmmmm... Ok... jeg skal lige være helt sikker... den er sat til med VGA - ikke?
Avatar billede marnox Nybegynder
05. august 2010 - 14:13 #8
Jeg er ikke sikker på, hvad du mener?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 14:16 #9
VGA eller DVI kabel.

VGA har 9 pins (udformningen er magen til et serial stik)
DVI varierer i antallet af pins, men er noget bredere og har væsenligt flere pins end VGA.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 14:22 #10
bah... vent nu lidt...
1152x864 px er en 4:3 indstilling.

1280x720 px er en 16:9 indstilling
1440x900 px er vidst skærmens største opløsning, er en 16:10 opløsning, og en 16:10 vil nok se bedst ud.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 14:23 #11
Hvilke andre opløsninger kan du vælge?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 14:52 #12
16:10 opløsninger, som burde løse dit problem
1280x800
1440x900

Bare gi' dig selv pointene hvis det virker... Jeg var jo helt på vildspor, selv om du havde oplyst din nuværende opløsning, som er en 4:3 opløsning...
Avatar billede marnox Nybegynder
05. august 2010 - 16:21 #13
Det er jeg godt klar over at det er. Det, der undrer mig er, at der ikke er særlig mange mulige opløsninger. Der er 800x600, 1024x768, 1152x864, 1280x768 og 1360x768 - så du kan nok forstå min forvirring :-)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 16:35 #14
Jeps... det var ret mystisk...

1280x768 er den af de underlige opløsninger der kommer tættest på 16:10 forholdet, og burde derfor være den der ser bedst ud på den pågældende skærm.

Ellers kan jeg kune foreslå det sædvanlige med reinstallering af drivere til grafikkort, og måske afinstallering af driver til skærm, men det har du nok prøvet.

Hvilket styresystem er det, for i WinXP kan man gå ind i advancerede indstillinger ved vinduet hvor du sætter opløsningen, og i tabben "Skærm" kan du sige at den skal låse op for ikke understøttede opløsninger.

Det er ikke sikkert at navnene i ovenstående er helt rigtige, da det er ret lang tid siden jeg sidst har rodet rundt i noget under Vista.

Alternativt, hvis der er man kan sætte S3 driverne op, kan det være du kan vælge opløsning derfra, måske med flere valgmuligheder.
Avatar billede marnox Nybegynder
05. august 2010 - 16:49 #15
Det er XP .. men der kommer ikke nogen videre løsning. Det ser stadig ud som før - nogle opløsninger er meget værre. Jeg tror, der skal en reinstallering eller udskiftning af grafikkort.
Tak for forsøget. Point .. vil du have dem for din tid?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
05. august 2010 - 18:19 #16
nej...

Behold dem bare... du kom jo ikke tættere på en løsning :s

Men hvis du skifter grafikkort, og din skærm understøtter DVI, så brug det i stedet.
Det er et digitalt interface, hvilket gør alt mange gange nemmere