Avatar billede YzzE Nybegynder
04. august 2010 - 14:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opslag? Sammenlign? Index? Ved ikke hvad jeg skal vælge

Hej

Jeg sidder med et ark med 200 forskellige plante-arter. Hver plante er vurderet ifht. 30 forskellige karaktertræk og tildelt værdien "x" hvis den findes i den enkelte art.

Jeg vil gerne lave ark hvor jeg kan indtaste nogle karaktertræk (dvs. sætte krydser i et antal felter)- og så få den art ud der matcher bedst. Måske enda de 3-5 arter der matcher bedst.

Er der nogen der har nogle gode ideer?

Jeg sender gerne en kopi af filen.

Problematikker jeg er stødt på indtil videre:

Nogle arter har kun 5 karaktertræk - andre 20.

Arket skal kunne komme med et bud selvom ikke alle karaktertræk er udfyldt/matcher.
Avatar billede excelent Ekspert
04. august 2010 - 16:19 #1
Prøv send filen, måske der er en løsning
Avatar billede YzzE Nybegynder
05. august 2010 - 09:12 #2
Fil er sendt.

Jeg er nået til at jeg kan indtaste nogle karaktere og få de ti bedste %match. Dvs. jeg kan ikke få en artsliste, men blot de 10 procenttal der er højest.

I den sammenhæng kom jeg til en pointe:

Hvis en art har karakter a, h, j og man indaster a, h, j, k.

Så bør arten ikke få en score på 100%, men istedet 75%. Sagt med andre ord. Karaktere der ikke er gældende for den enkelte art bør tælle negativt
Avatar billede YzzE Nybegynder
14. oktober 2010 - 12:18 #3
Hov! Jeg glemte helt at man skal uddele point for svar :)
(er ny her på eksperten)

Jeg bruger filen til daglig - og er ganske tilfreds med dit forslag. Send et svar - så skal du få point:)
Avatar billede excelent Ekspert
14. oktober 2010 - 16:39 #4
ok