Avatar billede xidilin Nybegynder
31. juli 2010 - 14:33 Der er 2 kommentarer

WHS, NAS, ESATA og Hardisk boxe HJÆLP!

Hej eksperten, gudeskelov i findes.

Mit problem er at jeg ikke kan finde ud hvad jeg skal købe af server og backup løsning, fordi mine krav til det er:
Det skal være den rigtige løsning, fungere og være så billigt og strømbesparende som muligt.

Men alt det med whs, nas, esata og harddisk boxe der indeholder raid controller kort der understøtter port multiplying bliver så teknisk og trættende at undersøge i længden. At jeg må have noget hjælp.

For at tage den fra en ende af så overvejer jeg at købe mig en strømbesparende computer eller hp mediasmart ex490 der kører med windows home server eller en "tranquil pc" homeserver løsning fra england.

Det den skal bruges til:

1. At jeg kan hente mine data udefra. og styre den udefra.
2. Videoovervågning af huset mens mine forældre er på ferie.
3. Eventuel dedikeret spilserver, som jeg og mine venner kan logge på.
Spil: Alle mulige, dawn of war, battlefield 2, warcraft 3, counterstrike osv. (men er ikke sikker på om en homeserver kan det?, men kan windows server 2003 gøre det? eller bliver jeg nødt til at installere xp/vista/7, men punkt 1 og 2 er vigtigst)

jeg har aldrig rørt eller haft en server før, så måske er mine spørgsmål lidt dumme.

Grunden til at jeg ikke vil købe en nas er fordi det kører med ext3 filformat og fordi jeg har læst på forskellige foras, hvor andre brugere klager over(primært buffalo nas forum) at når de overfører med "esata" (ikke gigabit lan) så bliver filerne ikke lavet om til ntfs, og så bliver filerne skrivebeskyttet fordi de kører med ext3/4.

Er det sandt? Og hvor ville jeg ønske producenterne gad skrive det hvis det er.

Det næste er hvad så med backup?

Der skal laves backup til home serveren og til min bærbar.

Jeg vil have en harddisk box med 2-5 bays der kører med raid. Og de fleste jeg er stødt på kører med et eller andet "silicon controller" chip. Og der begynder det at irritere mig.

Jeg er ved at blive skrupskør af at jeg skal ringe og hive svar ud af forskellige producenter i verden, for at få svar, til noget de burde skrive, at deres produkt "KRÆVER ESATA MED PORT MULTIPLYING", hvis man vil bruge deres raid løsning.

Min bærbar computer har en esata port, der IKKE understøtter "port Multiplying", jeg kan selvfølige ofre nogle penge på et pci kort der understøtter det. Men hvad så med alt andet.

Men hvad hvis jeg f.eks. tager den andre steder hen og plugger den ind i en computer der ikke har det eller en minicomputer/server der ikke kan udvides med mere hardware. De fleste har jo ikke en esata der understøtter port multiplying.

Det er sådan at jeg søger en harddisk box, der internt har et eller andet, der gør det muligt at uanset hvilken computer/home server jeg sætter den til, så vil den registre alle harddiske som én.

Jeg synes jeg har læst om at nogle kan det, fordi de indeholder en chip, måske et nyere/dyrere silicon der bare gør det for én uden man skal investere i et pci kort. Men er nervøs for om det koster det hvide ud øjene. Jeg gyser ved tanken om prisen på en synologi eller qnap eller noget andet der koster langt over 1000 kr.

Fordi i mit småtteknisk begavet hoved forstår jeg ikke hvorfor en tom boks skal være så dyr, men jeg er heller ikke teknisk begavet, så er måske mere i det end som så.

I må meget hjertens gerne komme med forslag til hvilke harddisk boxe der kan det. Jeg er bare uheldig at de fleste jeg har stødt på er fra ukendte producenter i taiwan og sælges på forskellige computersider, jeg fandt en del fra Hardwarestore.dk der kostede omkring 400-600 kr, nogle steder i beskrivelsen står der om det kræves understøttelse af port multiplying og andre steder stod der ingenting. Det er en labyrint.

Tusind tak på forhånd

PS: Vil en harddiskbox der indeholder et internt kort der understøtter et automatisk port multiplying til alle computere, bruge langt mere strøm, end én harddiskbox der ikke har et internt kort, men er afhængig af at computeren har et esata port multiplying pci kort?

Hvis priserne for en harddiskbox som svarer til mine krav, bliver alt for dyre i drift, så er det ok at sige det.

Jeg kan godt leve med det, hvis jeg bare har en almindelig box der kræver esata port multiplying funktion på min computer, og så må jeg investere i et pci kort, og tror de fleste home server computere understøtter det også. Men ville være fedest hvis jeg kunne bruge den til alle computere hvor jeg kunne udnytte esata hastigheden og have adgang til alle mine harddiske, istedet for at bruge usb.
Avatar billede xidilin Nybegynder
02. august 2010 - 12:55 #1
Hmm. er der virkelig ikke nogen der ved noget om om alt det her. Eller er det mit indlæg der er for langt.

Sig endelig til.

Så kan jeg lave et nyt og dele mine spørgsmål op i flere poster:

f.eks.
1. Nogen forslag til raid Harddiskboxe for computere uden esata port multiplying?

2. Hvilken serverløsning skal jeg have til mit behov
Avatar billede levetofte Nybegynder
09. august 2010 - 16:48 #2
Hej xidilin,

Med det du skal bruge den til ville jeg anbefale en i7 maskine evt. med en Windows7 PRO.

Vedr. dit backupproblem så er et eSATA kort ikke så dyrt, omkring 120 kr.(delock)-kik evt. på edbpriser.

Skal du have en boks der kan flytte data i en fart, og du vil være sikker på at dine data altid er tilgængelige, så koster det lidt.

Din maskine behøver ikke absolut at understøtte port multiplying, hvis du køber en med Raid indbygget til eSATA, så er port multiplieren også i boksen og derfor ikke nødvendig i din maskine.

Vedr. eSATA kort.
Ikke alle servere (mærkevarer) er glade for 3. parts eSATA kort, måske fordi motherboardet ikke er lavet til det formål, eller fordi de gerne selv vil sælge deres egne backupløsninger - derfor også i7 maskinen der som regel har et eller flere eSATA udgange.