Avatar billede Matimuh Nybegynder
29. juli 2010 - 14:40 Der er 6 kommentarer

Opstart af lille Firma

Hej Eksperter

Jeg har tænkt lidt på af start et lille It-support firma op med kun mig selv som ansat ved siden af jeg studere hvor jeg vil køre rundt og fix pc´er og sådan.
Men hvordan opretter jeg mit firma så det bliver registeret og koster det noget ?
og hvad med min bil som jeg bruger til af køre rundt når jeg skal ud af lave noget er det ikke noget med jeg kan trække noget fra der det er en Gulplade bil fra 01 det er noget med man kan reg den som delvis erhverv men ja har jo alt hvad jeg skal bruge for er køre firmaet så ville bare lige høre hvordan det hele hænger sammen og om det koster noget af oprettet firmaet ?
Avatar billede bacardil Nybegynder
29. juli 2010 - 14:54 #1
Prøv at læs lidt mere her http://www.startvaekst.dk/virksomhedsformer
Avatar billede RaHaJu Nybegynder
29. juli 2010 - 15:00 #2
Mange kommuner har sådan nogle "virksomhedsstartsmøder", hvor der sidder nogle revisorer og kan guide dig til regnskab, nogle advokater der kender nogle regler etc. Det er ganske gratis og helt uforpligtende, og virker supergodt. Her i byen bliver det holdt en gang om måneden i det lokale medborgerhus ...

Held og lykke med projektet :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2010 - 15:14 #3
vedr bil - det er ofte meget besværligt at adskille privat og job-kørsel.
Jeg finder distance fra hjem til kunde på findvej.dk, og bon'er kunden 4kr/km (både ud og hjem).
Bilen er skattemæssigt 100% privat.
Tilsvarende med telefon (jeg har kun en) - skattemæssigt er den privat, og hvis kunder ringer/ringes til, så faktureres de for samtalelængden.
Bemærk også at hvis du køber pc/hardware til firmaet, og trækker momsen fra, så er den ikke længere dækket af din indbo-forsikring - du skal have en separat forsikring til firma-indbo.
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 15:22 #4
jeg har forskellige projekter og ideer og sådan for it  support til private . vil gerne snakke om det men har ikke kunnet se noget prisleje for mig selv og hvad jeg magter pga. min adhd.
kristian
Avatar billede Matimuh Nybegynder
29. juli 2010 - 16:06 #5
hvad med min fagforening og sådan ændre det noget hvis jeg bliver fyret fra  mit fast job kan jeg så ikke få fuld dagpenge ?
Avatar billede kmunk1975 Nybegynder
29. juli 2010 - 17:35 #6
fagforening og ret til dagpenge, og sidebeskæftigelse /privat virksomhed.
Der skal du kontakte fag forening og din a - kasse.
Du skal også tjekke din arbejds kontrakt(arbejdsgiver) og din overenskomst for om du må have sidejob/selvstændig virksomhed, og eller hvis det er inden for samme branche/job, om du må det.
undskyld hvis der er faktuelle fejl eller forvirring i det skrevne
munk