Avatar billede Slettet bruger
22. juli 2010 - 17:16 Der er 5 kommentarer

Udløbsdage for abbonnement

Hej!
Jeg har et system hvor jeg har "startdato" og "slutdato" i min db, begge angivet som time()-value, f.eks 10293940.

Hvordan tæller jeg dagene fra startdato til slutdato?

Sådan der står f.eks "Abbonnement udløber om x dage"?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2010 - 17:49 #1
alt andet lige, så skal du tælle fra dagsdato til udløb. Ellers vil den altid skrive 'udløber om 2 år'
koden er fx
Try this for finding the difference in days between 2 dates/datetimes... take note though, date_parse requires PHP version 5.1.3 or higher.

<?php
/**
* Finds the difference in days between two calendar dates.
*
* @param Date $startDate
* @param Date $endDate
* @return Int
*/
function dateDiff($startDate, $endDate)
{
    // Parse dates for conversion
    $startArry = date_parse($startDate);
    $endArry = date_parse($endDate);

    // Convert dates to Julian Days
    $start_date = gregoriantojd($startArry["month"], $startArry["day"], $startArry["year"]);
    $end_date = gregoriantojd($endArry["month"], $endArry["day"], $endArry["year"]);

    // Return difference
    return round(($end_date - $start_date), 0);
}
?>

gaflet fra http://php.net/manual/en/function.date.php
indlæg:
phprocks at aol dot com
06-Aug-2008 06:25

(så hvis det ikke virker, så er det ikke min skyld)
Avatar billede claes57 Ekspert
22. juli 2010 - 17:50 #2
og der er kun et b i Abonnement
Avatar billede silwing Nybegynder
22. juli 2010 - 22:37 #3
Egentlig kan det gøres langt mere simpelt når udløbsdatoen er angivet i time() format :)

$sekunder = $slut_dato - time();
$dage = $sekunder / 60 / 60 / 24;

Ovenstående vil give et kommatal, men funktionen floor() kan snildt bruges til at runde det af til nærmeste hele dag :)
Avatar billede showsource Seniormester
23. juli 2010 - 14:19 #4
Du kan:

$sql = "SELECT DATEDIFF(FROM_UNIXTIME(slutdato), CURDATE()) as dage FROM exp_914659";

$row = mysql_query($sql) or die (mysql_error());
echo mysql_result($row,0);

Og jeg vil da anbefale at du bruger standard sql dato format, YYYY-MM-DD i stedet for.

Hvis du har brug for også at vide tiden, timer/minutter, er det TIMEDIFF() du skal ha' fat i.
Avatar billede silwing Nybegynder
25. juli 2010 - 16:41 #5
Ah ja, endnu lettere løsning showsource er inde på.