Avatar billede ladze55 Nybegynder
18. juli 2010 - 14:54 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til valg af bærbar

Hej eksperter.

Jeg har haft min nuværende bærbare computer (en Asus) i mere end 5 år. Jeg har været glad for den, men den er rigtig langsom efterhånden og jeg vil gerne have den udskiftet - også fordi jeg har brug for en ny til det studie jeg påbegynder til september.

Jeg skal ikke bruge computeren til at spille på, men derimod til alm. studiebrug, herunder internet, skriveprogrammer osv.
Jeg vil gerne investere i en bærbar som:
- er rigtig hurtig
- har et flot design
- er af generel god kvalitet
- koster omkring 7000-8000 kr.
- er "fremtidssikret", dvs. kan holde i min. de første 3 år af mit studie, hvis det er muligt.

Skærmstørrelsen har jeg sat til omkring de 15 tommer.
Jeg har kigget på mærkerne Sony (vaio) og Msi. Asus har jeg ikke rigtig haft med i overvejelserne, da jeg gerne vil prøve noget nyt, men jeg vil ikke udelukke mærket.
En Apple macbook synes jeg har det fedeste design, men har egentlig set bort fra den pga. pris og styresystemet.

1. Har I et godt bud ud på en bærbar computer ud fra ovenstående oplysninger?

2. Hvad har I at sige om Solid State Diske? Jeg synes idéen om en lydløs og mere hårdfør harddisk, som tilmed kan gøre den bærbare computer hurtigere, er tiltalende, de ekstra 1000 kr til trods.

3. Jeg har udelukkende fokuseret på bærbare med Intel processorer, mere specifikt Intel I3, I5 og I7. Hvilken en har jeg brug for/skal jeg vælge?

4. Ram. 4gb ddr3 eller vil 8gb gøre en stor forskel?

5. Styresystem? - Jeg har forestillet mig Windows 7, home edition. Jeg vil gerne have en computer, der starter hurtigt op!

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Lasse Løber Jepsen
Avatar billede gadensgaard Nybegynder
18. juli 2010 - 15:42 #1
Hej Lasse

Jeg har en DELL Latitude E6500 Centrino 2 jeg gerne vil sælge hvis det kunne have interesse. Specs:

Købt 23/10/2009
- Intel Core 2 Duo 2.53 Ghz
- 4GB 800Mhz DDR2 (2x2GB)
- 250GB SATA 7200 RPM
- NVIDIA Quadro NVS 160M, 256MB
- 15.4 " Display (1920x1200)
- 8x DVD+/RW Drive
- Integrated 2.0MP webcam med mic
- Fingerprint security scanner
- Windows 7 Pro
Står så godt som ny, minimale brugsridser. Ingen ridser i skærmen.

Bemærk Full HD og 7200RPM harddisk.

Nypris hos Dell for knap 9 måneder siden var 12.000. Jeg havde forestillet mig omkring 6-7.000.
Avatar billede ladze55 Nybegynder
18. juli 2010 - 17:28 #2
Ellers tak, jeg vil gerne have mig en ny :-)
Avatar billede haverslev Novice
18. juli 2010 - 19:40 #3
Avatar billede simo8857 Nybegynder
18. juli 2010 - 19:42 #4
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Computere/222376/Acer-AS5943G-156.html
der er der et mega nice design...og computeren er fin til det du skriver
Avatar billede haverslev Novice
19. juli 2010 - 09:52 #5
Den jeg henviser til som nr. 4 og den simo8857 linker til, er en og samme maskine :-)
Avatar billede ladze55 Nybegynder
19. juli 2010 - 10:50 #6
Tak for de input.
Jeg vil ikke have en Acer, har et indtryk af, at det er noget billigt bras der let går i stykker. Gik bl.a. i klasse med en, der havde problemer med hans..

Msi'en synes jeg er fed, men jeg har ikke brug for så voldsomt et grafikkort + den har ikke solid state disk.

MM vision modellen med SSD opfylder alle mine krav, men den er forholdsvis dyr og igen har jeg jo ikke brug for så godt et grafikkort. Og jeg synes ikke designet er så fedt igen. Ved I, om man selv kan "sammensætte" en computer inde ved MM vision?

Hvad vil det sige, at styresystemet er 64 bit?
Avatar billede haverslev Novice
22. juli 2010 - 12:17 #7
Det er altså ikke rigtigt, at Acer er noget billigt bras - jo hvis du køber emachines "acers billig modeller"
Acer er fuld på højde med Asus osv. og bedre end f.eks HP
Der bliver jævnligt lavet undersøgelser på div. bærebare.
Den sidste store undersøgelse, var på bærebare der var til rep. over en 3 årig periode og der var Asus/Acer i midterfeltet - HP var den hyppigste på værksted og den der var mindst problemer med var Toshiba.

Når du skal have en bærebar med godt hardware i ca. 8000 kr. klassen, så er grafikkortet en selvfølgelighed - uanset om man har brug for det eller ej.Det er tillige bedre at have et godt grafikkort, end have en med et ringe on-board kort, - det kan ikke eftermonteres nyt grafikkort i langt de fleste bærebare.

Ang. 64bit, så er det akitekturen i styresystemmet.
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions

http://en.wikipedia.org/wiki/32-bit

Ja du kan sammensætte din bærebare inde på MM-Vision.
Der er dog ikke så mange bærebare hvor du selv kan bestteme om det skal være HDD eller SSD i den.
Avatar billede ladze55 Nybegynder
31. maj 2011 - 10:49 #8
Jeg endte med at købe en Macbook, faldt for design + kvalitet.
Er der en der vil svare, så jeg kan tildele point?
Undskyld jeg ikke giver lyd før nu forresten
Avatar billede haverslev Novice
31. maj 2011 - 11:10 #9