Avatar billede peterpeter Seniormester
18. juli 2010 - 13:39 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Eget domæne eller subdomæne - gør det en forskel på Google

Kære alle

Jeg skal til at sælge noget kattemad - også på internettet selvfølgelig !!

Jeg vil lave en hjemmeside og spørgsmålet er:

Er det underordnet for Google, om siden hedder:

www.peter.dk/superkattemad

eller

www.superkattemad.dk

Jeg ved godt, at det selvfølgelig er mest prof. med eget domæne, men påvirker dette egentlig søgemaskinerne ???

Så spørgsmålet handler altså udelukkende om hvordan Google tackler min hjemmeside adresse !! - Er der overhovedet noget forskel på, om det er Peter.dk/Superkattemad eller Superkattemad.dk

??

På forhånd tak for jeres svar....

...og fortsat god dag.

/Peter
Avatar billede madx Nybegynder
18. juli 2010 - 14:00 #1
Hej Peter

Din overskrift siger ét og du spørger om noget lidt andet i teksten :-). Der er reelt 3 setups i spil

1. Subdomæne-versionen, som vil se således ud superkattemad.peter.dk
2. Domæne-versionen www.superkattemad.dk
3. Undermappe-versionen www.peter.dk/superkattemad

Den bedste er 2'eren
1 og 3 farves af hvad der ellers ligger på hoveddomænet, dog i størrer eller mindre grad af diverse links.

Mht. navngivningen, så har det over årene fået mindre og mindre betydning ift. Google, men det betyder meget for brugerne og deres evne til at huske domæne-navnet. Igen vil 2eren vinde.

Men hvorfor overveje 1 og 3. Det koster jo ingenting at have et domæne og fordelene er markante.

Mvh. Henrik
Avatar billede peterpeter Seniormester
18. juli 2010 - 14:20 #2
Hej Henrik

Tak for dit svar ;-)

Ja, det kan jeg godt se (3 muligheder).

Det normale domæne (www.peter.dk) har intet at gøre med mit nye nye site, så mit spørgsmål går altså på, hvad vil være bedst af: 1'eren eller 3'eren ??

Måske skal vi lave flere sites (det er derfor jeg spørger om dette) - så i længden kan det blive dyrt, hvis vi hele tiden skal købe domæner ??

Så summesumarum:

Hvad vil være bedst af: 1'eren eller 3'eren ??

Tak

/Peter
Avatar billede leif Seniormester
18. juli 2010 - 14:27 #3
Om du bruger 1 eller 3 er som sådan lige meget, men personligt laver jeg oftes at begge udgaver virker, dvs. om man skriver www.peter.dk/superkattemad eller superkattemad.peter.dk vil jeg blive præsenteret for en og samme side.

Jeg plejer så at "markedsføre" version 1

Som madx er inde på så er adressen blevet mindre vigtig med tiden, men ja, det kan blive "dyrt" med de mange domæner, de koster jo hele 45,- om året hvis man vælger en .DK udgave, men det giver jo et andet syn.

Så min konklusion ville nok være at hvis du betragter det som en privat side som ikke skal være prof., så kan det være lige meget, men hvis du gerne vil gøre lidt mere ud af det så vælg et .DK domæne til siden. Jeg må indrømme at jeg bruger oftes kun subdomæner eller undermapper hvis det har relation til hoveddomænet.
Avatar billede madx Nybegynder
18. juli 2010 - 14:49 #4
Hvis de nye sites intet har med hverken peter.dk eller hinanden af gøre ville jeg vælge 1.

Hvis de nye sites er relateret - f.eks. kattemad, hundemad, dyrefoder ville jeg vælge 3

Hvis der ligger alt muligt andet på peter.dk, så ville jeg overveje en helt 4 model:

dyrefoder.peter.dk/
dyrefoder.peter.dk/katte
dyrefoder.peter.dk/hunde
osv.

Dette vil være fint for Google, men ikke optimalt for brugerne.

Mht. "dyrt" for mange domæner. Jeg vil vende den om: Hvis du er seriøs aktør så skal du alligevel have en domænestrategi - og den lægges nu i starten.

Om du skal poste 1000 eller 5000 kr. i domæner om året, hvis du sælger for 100000 eller mere betyder nok mindre ;-)

Både store og små firmaer jeg arbejder for at stribevis af domæner.
Avatar billede leif Seniormester
15. august 2010 - 00:44 #5
Kommet videre ?
Avatar billede peterpeter Seniormester
09. november 2010 - 14:59 #6
Jeg er gået i stå...

Tak for jeres medvirken - dem der ønsker point bedes ilgge et svar...
Avatar billede Memo-Consult Nybegynder
10. november 2010 - 16:27 #7
Hvis søgeordet indgår i domænet giver det lidt ekstra point hos google. Men det er ikke det helt vilde.