Avatar billede andmm Nybegynder
15. juli 2010 - 13:40 Der er 12 kommentarer

Nogle datoer vil ikke formateres til tal

Jeg har et excelark hvor kun nogle af mine datoer vil formatere til tal. Hvis jeg dobbelt klikker på de datoer som ikke er formateres virker det dog. Men jeg har altså 5000 rækker hvor 2/3 ikke vil formateres.

Hvad kan jeg gøre?

Upload af excel ark eksempel
http://www.megaupload.com/?d=4FERL9FO
Avatar billede natkatten Mester
15. juli 2010 - 13:41 #1
Kan ikke få adgang til det uploadede ark
Avatar billede andmm Nybegynder
15. juli 2010 - 13:46 #2
Du skal skrive koden. Så vente 45 sekunder. Så kan man vælge "Almindelig download"
Avatar billede andmm Nybegynder
15. juli 2010 - 14:09 #3
ellers har jeg nu også uploadet den her
http://www.gratisupload.dk/download/46592/
Avatar billede ggxdg Nybegynder
15. juli 2010 - 14:11 #4
Er autoopdatering (eller hvad det nu er det hedder) af cellerne sat til?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
15. juli 2010 - 14:14 #5
F9 kan måske også gøre det.
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2010 - 14:17 #6
Marker A1:A16
Tryk på Data, Text to Columns (oversæt selv)
Prik ved Delimited, tryk på Next
Tryk på Next
Prik ved Date.
Tryk på Finish.
Formater som dato.
Avatar billede natkatten Mester
15. juli 2010 - 14:19 #7
Der er givetvis flere måder at løse problemet på. F.eks. ved hjælp af en makro/VBA-kode. Men hvis "mixet" mellem visningen af datoer/tal, som i dit uploadede eksempel alle står i kolonne A, så kan du i celle B1 lave en formel, der hedder =HELTAL(A1). Kopier denne ned så langt, som du har brug for det. Og herefter bør alle værdierne stå som tal.
Avatar billede andmm Nybegynder
15. juli 2010 - 14:28 #8
#7 super det virkede

#6 I excel 2007 kan jeg ikke umiidelbart finde "Tekst til kolonner" under fanebladet data.
Se evt. dette print
http://www.gratisupload.dk/download/46595/
Avatar billede andmm Nybegynder
15. juli 2010 - 14:32 #9
Men er der nogle som kan svare på hvorfor datoerne ikke kan formateres på normal vis
Avatar billede store-morten Ekspert
15. juli 2010 - 14:39 #10
BST Utilities kan klare det.

Med Konveter "Tekst tal" til "Rigtige tal"
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2010 - 14:45 #11
#8
Det står da som den første i gruppen Dataværktøjer.

Excel opfatter ikke (visse af) tallene som datoer, men som tekst fordi der ved importen importeres noget "snavs" (usynlige ktegn).
Avatar billede andmm Nybegynder
15. juli 2010 - 14:50 #12
#11 Tak, ved ikke hvordan jeg kunne overse det.