Avatar billede jkremmer Nybegynder
11. juli 2010 - 17:57 Der er 10 kommentarer

indstilling af tv

Hej Eksperter

Jeg har lige invisteret i nyt tv. Jeg har jørt noget om, det er vigtig at indstille tv'et korekt, rent (lys,mørke, kontrast osv.)

Det er selvfølgelig forskelligt fra mærke til mærke, hvad det er man skal justere. Men dog har jeg hørt at fabrikkerne altid har skruet for meget op for "brightness"

* Har i en plan man kan finde over indstillingen?
* Gode råd osv

Skriv endelig
Mvh Jakob
Avatar billede jkremmer Nybegynder
11. juli 2010 - 18:00 #1
Mit tv er et "PANASONIC 100 HZ PLASMA TV TX-P42C2"
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2010 - 18:55 #2
Ja og kontrast og farve er også overstyret.
Man bliver træti øjnene af se på sådan et billede.
Mange fabrikanter har nogle preindstillede indstillinger man kan vælge. Hedder typisk "dynamic" "normal" "cinema" osv.
Og de fleste gange i butikken står du til dynamic, med overstyret kontrast farve og lys.
Da jeg købte min Panasonic 42" skærm for 3 år siden, slog jeg den om til "normal", og justerede det ind. Jeg skruede meget ned for kontrast og farve, da de var helt håbløst justeret. Lyset blev også skruet noget ned. Og i mit tilfælde der skruede jeg så en lille smule op for skarphed. Og efter et kvarters justeringer kom jeg til et resultat, som kunne sammenlignes med det billedrørs tv jeg havde på det tidspunkt. Det havde nemlig en naturtro billedkvlitet,hvor tingene bare hang sammen.
Tips: Når du indstiller, så prøv at danne dig et billde inde i dit hoved, om hvordan tingene ser ud i "virkeligheden".
Med den i mente, får du det bedste resultat.
Held og lykke.
Avatar billede jkremmer Nybegynder
11. juli 2010 - 19:51 #3
Mange tak skal du have :)
Det vil jeg prøve mig frem til
11. juli 2010 - 19:54 #4
Ref #2: Dette gælder også for mange Computer Fladskærme (ingen nævnte - ingen glemt); typisk står lys/kontrast til 80%... justerer det ned til ~50% ... meget bedre ...
Avatar billede 220661 Ekspert
11. juli 2010 - 23:55 #5
#4 nemlig. I mit tilfælde stod kontrast til 100%, så det var helt hen i skoven.
Faktisk synes jeg man som forbruger har ret til at stille på skærmen hos forhandler før man køber det, for at være helt sikker i sit valg. Det er dog desværre ikke alle der giver lov til det.
Forkert synes jeg, da en korrekt indstiiling vil afsløre skærmens virkelige kvalitet eller mangel på samme.
Avatar billede frem-ad Professor
12. juli 2010 - 08:54 #6
Sony Bravia instiller sig selv der er en lys føler der gør arbejdet
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2010 - 10:42 #7
#6 Ja det havde mit gamle B&O tv fra 1981 også. Virkede ganske udemærket. Forstår ikke hvorfor flere producenter ikke har denne funktion, der automatisk justerer lys i forhold til lys i rum.
Kan ikke huske om den også regulerede på kontrast, men det var en god hjælp med denne føler.
Avatar billede frem-ad Professor
12. juli 2010 - 10:51 #8
Det gør sony Bravia (ved ikke om de andre sony modeller gør) Der er det kun lyd delen du manuelt skal instille.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. juli 2010 - 10:58 #9
De har sikket taget fidusen fra B&O, som jo på mange punkter har været de andre producenter overlegne. Synd de er så f...... dyre.
Avatar billede frem-ad Professor
12. juli 2010 - 11:03 #10
Ja jeg elsker også B&O men der andre ting jeg heller vil bruge så mange penge på