Avatar billede serverservice Praktikant
11. juli 2010 - 10:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

2008 SBS installation uden exchange og uden wsus

Er det muligt at lave en customized installation af SBS server 2008 .
Jeg har en kunde hvor der er installeret en masse services og features som de aldrig får brug for - men min ide er at lave en geninstallation og fravælge exchange m.m - så det ikke belaster serveren.

Jeg har prøvet at finde en guide på nettet inden jeg går igang - men skal bare vide om det er muligt - enkelte skriver at det slet ikke er muligt at fravælge i SBS 2008 ?
Kan det passe ? Jeg vil selv bestemme hvad der skal installeres på serveren og kun det som er nødvendigt ...
Avatar billede leif Seniormester
11. juli 2010 - 12:04 #1
Bare nysgerrig, men vælger man ikke at køre SBS pga. at alle services er samlet og nemt at sætte op ?

Men hvorfor fjerne WSUS og er WSUS ikke et Add-On der installeres efterfølgende (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=4f8813ee-dee5-4b9f-a127-55042f34ba43&displaylang=en) ? Der er jo med til at holde deres maskiner opdateret (Hvis opdateringer selvfølgelig godkendes)
Avatar billede riversen Nybegynder
11. juli 2010 - 12:15 #2
#1: Joh, ellers vælger man vel en anden server
#0: Du kan jo nøjes med at stoppe og disable de services, der er overflødige.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. juli 2010 - 13:40 #3
Jeg ved udemærket hvad WSUS er men vi har en fejl pga wsus og det er temmelig ubrugeligt i en lille organisation med få computere.

Jeg vil selv bestemme hvad der skal installeres på den server og det skal hverken I eller microsoft bestemme.
Jeg vil have det med som de har brug for - og IKKE andet.
Den skal strippes for unødvendige services som belaster og sløver systemet.
Hvis I ikke ved hvordan så mp I lade være med at svare.

Vi har også en  fejl i exchange men da de slet ikke anvender det kan jeg ligeså godt slette det i stedet for at fejlfinde og konfigurere noget de ikke bruger.

Jeg vil bare gerne vide om det er muligt KUN at vælge de services som de har brug for ved en geninstallation ?
Eller om det skal gøres bagefter.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juli 2010 - 08:55 #4
Nå men syns I skulle have hele forhistorien.

Det er en ny kunde med server medunder 5 brugere. De har tidligere haft et andet It firma til at hjælpe med fejlretning og service.
Men som jeg kunne forstå på kunden havde han selv installeret serveren.
Det ser ud som om de har forsøgt at sætte wsus op men afinstalleret det fordi det ikke virkede - der er lavet flere politikker til wsus - og efterfølgende har vi problem med at serveren ikke kan opdatere automatisk fra windows update - men skal gøres manuelt.
En anden fejl den kommer med skyldes en service fra exchange - men jeg kan godt afinstallere exchange , selvom det er lidt kringlet i 2008 sbs.
Til min store skræk har han selv forsøgt at løse problemerne og har anvendt winmaximizer - sammme familie som slowpcfighter og uniblue pcspeed. Altså et pc optimerings værktøj der "rydder op" i registry - så ligenu er det efter min overbevisning ret svært at skulle overtage fejlfinding på noget som er grebet forkert an.
Min erfaring med den slags programmer er at det på et eller andet tidspunkt vil destruere styresystemet og det måske ikke starter op.

Så jeg har indtil vidre fejlfundet på de problemer de har , men tror selv på at det ville være bedre at geninstallere hele serveren- for at have styr på at den er sat rigtigt op fra start. Jeg har taget en kopi af de settings som kan genanvendes og en geninstallation burde kunne laves på ca 4 timer ,så det har jeg tænkt mig at foreslå dem efter ferien.

Tak for nu - jeg løser det der er muligt nu og resten på et andet tidspunkt når jeg har talt med dem igen om en geninstallation.
Avatar billede serverservice Praktikant
11. august 2010 - 22:34 #5
Nå men jeg har med held fået kunden overtalt til at serveren bliver geninstalleret næste uge - så re der renset ud i de fejl .

tak for interessen
Avatar billede pladekusken Nybegynder
14. november 2011 - 23:36 #6
Hej!
Jeg er i samme situation som du har været i ;-)
Jeg ønsker at installere en 2008 uden Exhange, SBS mm.
Var der mulighed for at installere UDEN exchange og SBS panel mm?
Eller er den eneste mulighed at installere og fjerne.
Kan jeg evt bruge en 2008 ren installations skive og indtaste min SBS licens?
Hvad gjorde du?
Avatar billede serverservice Praktikant
17. november 2011 - 11:59 #7
Du kan fravælge exchange ved installation men det bliver alligevel preinstalleret på serveren. Du kan derefter fravælge de services der ikke skal køre.
Du skal bruge den original skive der følger med til sbs .