Avatar billede hrole Mester
09. juli 2010 - 18:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

sitemap.xml og dynamiske links

Hej,

Jeg er ved at kikke lidt nærmere på opbygning af sitemap.xml i forbindelse med seo, og er kommet i tvivl om følgende:

Skal jeg i min sitemap.xml angive links til alt dynamisk indhold?

Altså:
http://www.minside.dk/bib/side.php?side=1
http://www.minside.dk/bib/side.php?side=2
http://www.minside.dk/bib/side.php?side=3
osv.

eller blot
http://www.minside.dk/side.php ?
Avatar billede keysersoze Guru
09. juli 2010 - 20:10 #1
Det er i mine øjne forkert at sige at sitemap.xml er et led i forbindelse med SEO - der er i hvert fald risiko for at det bliver brugt forkert så man straffes for det og hvis man ellers har en god læsbar linkstruktur skal søgemaskinerne nok finde og indeksere siderne alligevel.

Hvis alle andre relevante SEO-tiltag allerede er foretaget (det tvivler jeg på at det er hvis der bruges querystrings til at differentiere indhold på?) og man så alligevel gerne vil teste virkningen af et sitemap så skal alle indholdssider figurere i det.
Avatar billede hrole Mester
10. juli 2010 - 17:13 #2
Jeg havde det indtryk at ved at oprette en sitemap.xml ville man lette søgemaskinerne arbejde med at indeksere siden - i hvert fald gældende for Google. Det er det råd flere SEO-bøger giver.

ET uddybende spørgsmål i forlægelse af din sidste kommentar:

Vil det sige at fx en webshop som har 500 produkter principielt bør oprette én side pr. produkt for at undgå querystrings, hvis det skal være optimalt i SEO-henseende? (eller er der andre metoder til løsning af problemet?)

Smid svar iøvrigt!
Avatar billede keysersoze Guru
10. juli 2010 - 17:45 #3
der er også forskel på indeksering og ranking - med en god linkstruktur vil indekseringen let kunne ske uden et sitemap, og det er også det klart bedste måde, mens ranking drejer sig om korrekt indhold, links udefra etc. Links er den naturlige vej for en søgemaskine at finde frem til indhold og bare fordi en søgemaskine stiller en feature til rådighed, om det er læsning af sitemap eller "tilmelding" bringer det ikke nødvendigvis noget godt med sig. Jeg siger ikke at du nødvendigvis skal droppe dit sitemap men det skal opvejes i forhold til hvad du ellers har gjort af tiltag - læs fx her; http://www.thomas-rosenstand.dk/google-sitemaps

en sidens URL er rimelig vigtig i forhold til vægtningen af ord og derfor bør en URL til en produktside hedde fx domain.dk/biler/fiat i stedet for et eller andet med querystrings eller lignende - jeg er ikke til PHP, men gætter på at det kan løses gennem htaccess.
Avatar billede hrole Mester
10. juli 2010 - 17:54 #4
Tak for forklaringen.