Avatar billede bjarke123456 Nybegynder
07. juli 2010 - 14:49 Der er 9 kommentarer

HP 6715b BIOS CMOS opdatering fejlede og laptop viser sort skærm

Hejsa
Jeg ville forsøge at opdat bios på en HP 6715b laptop. Downloadede sidste nye bios fra HPs hjemmeside og opdateringen gik fint indtil 40% hvorefter laptoppen slukkede. Når jeg trykker på power får jeg nu bare sort skærm. Bios eller win opstart vises ikke.
Jeg har forsøgt at resette bios til fabriksindstillinger, men metoden i instruktionsbogen virker ikke (begge batterier ude).
Er der en venlig sjæl som kan hjælpe?
Der er ikke pw på disken, kun windows.
Jeg ønsker som minimum at få data ud fra disken.
På forhånd tak
Bjarke
Avatar billede Blandy Praktikant
07. juli 2010 - 15:34 #1
du er virkelig på hvis din bios er corrupt. Du kan måske være heldig, at du kan resette din bios med en jumper på dit bundkort.

der står gerne cmos reset ved jumperen hvis det er.

Men det er ikke sikkert at det hjælper, når du har været ved at indlæse en opdateret bios til chippen. Men prøv, det skader ikke.

Løsning: Nyt bundkort.

Det med din hdd kan løses ved at tage den ud, og sætte en ide/sata til usb konveter stik til, og så over i en anden com.
Avatar billede madand Nybegynder
07. juli 2010 - 15:47 #2
Er det en arbejdsmaskine?
Er der en på dit arbejde der har samme model, eller måske bruger samme harddisk, så sæt din harddisk over i den og så skulle du kunne boote igen :)
Avatar billede bjarke123456 Nybegynder
07. juli 2010 - 16:04 #3
Jeg har skilt laptoppen af så jeg kunne lede efter jumperen, men der ser ikke ud til at være een.
Det er desværre ikke min arbejds-pc, men den private med netbank o.s.v.
Jeg overvejer nu også om det er muligt at finde en anden gammel 6715b på dba.dk og stikke harddisken i, eller er det sandsynligt at jeg kan plugge harddisken i en anden model laptop?
Burde man ikke altid kunne resette en bios, specielt når den ikke er pw beskyttet?
Avatar billede madand Nybegynder
07. juli 2010 - 16:11 #4
Sata til USB kabel. Så kan du sætter harddisken til en stationær/anden bærbar og hive din data ud :)
Avatar billede claes57 Ekspert
07. juli 2010 - 17:24 #5
du kan ikke resette bios - den er jo slettet og halvvejs skrevet igen. Og selve rutinen til indlæsning er nok også på den døde del.
Maskinen, du erstatter med, skal være samme model - ellers kommer du ud i en masse problemer med drivere osv. Det letteste er ny maskine, og så hente data ved at sætte nuværende disk til som ekstern.

- Lad være med at opgradere bios, hvis maskinen ikke har fået ny hardware, der kræver det. - nulstilling/reset af bios er bare, at data (i en fungerende) nulstilles, men programmet, der starter og tester delene i maskinen skal jo være der (og det har du ødelagt).
Avatar billede madand Nybegynder
08. juli 2010 - 08:45 #6
http://www.olsens-it.dk/shop/usb-til-sata-177p.html
Denne vil virke.
Så tager du harddisken ud, og sætter den til denne adapter. Putter USB kablet i en anden PC, op så kan du trække dine data ud.
Avatar billede bjarke123456 Nybegynder
08. juli 2010 - 14:28 #7
Hejsa
Jeg har også haft fat i servicegruppen(aut. HP reparatør) og fået at vide at det er et nyt motherboard.
Tak for hjælpen alle.
Avatar billede bjarke123456 Nybegynder
08. juli 2010 - 14:29 #8
Halløjsa
Hvordan er det nu man giver point?
Avatar billede bjarke123456 Nybegynder
12. juli 2010 - 13:29 #9
Hej
Jeg har købt et usb sata kabel og har kontakt med det meste af disken. Dog er de filer som ligger under "documents and settings" ikke mulige at komme i kontakt med. Jeg kan få adgang til de biblioteker som jeg selv har oprettet.
Årsagen må være at der var pw på windows på den gamle laptop.
Er der een som har en ide til hvordan jeg kan få adgang til de beskyttede filer ?