Avatar billede perav Nybegynder
05. juli 2010 - 13:09 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til en NAS

Jeg har tidligere stillet spørgsmålet om hvad jeg skal bruge som datalager, her fik jeg svaret at en NAS ville være perfekt. Nu spørger jeg så om hvilken jeg skal vælge. Flg. skal kunne opfyldes:
1. Backup
2. Spejling
3. Alm. datalagring
4. Admin. af mapper (password-beskyttelse).
5. Pris-idé ca. 5000.- kr.

Er der en af jer som har prøvet en NAS som kan anbefale en?
Avatar billede montago Praktikant
05. juli 2010 - 13:21 #1
http://www.edbpriser.dk/Product/Compare.aspx?clist=535262;637507;520337

QNap og Synology laver nogle mega-brugervenlige NAS'er

de her er nogle jeg selv kigger efter som kan løse dit problem - de mangler bare nogle diske
Avatar billede perav Nybegynder
05. juli 2010 - 13:44 #2
Hvis man så køber en af disse produkter, så er der vel ikke noget styringsystem med, her tænker jeg at der vel skal bruges et eller andet for at styrer f.eks. admin.-funktionen, altså ligesom på en traditionel server.
Avatar billede perav Nybegynder
05. juli 2010 - 13:47 #3
Nå jeg prøvede at kigge nærmere på en af modellerne, og kunne se at der selvfølgelig skal install. et system (Microsoft Windows 2000 eller nyere / Apple MacOS X 10.3 eller nyere / Linux)
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
05. juli 2010 - 15:15 #4
der er OS til qnap og synology
har selv synology og den virker fint

og selvfølige følger der ikke diske med, til qnap og synology.
Avatar billede perav Nybegynder
05. juli 2010 - 15:28 #5
Er det deres eget OS eller det noget man kender?
Avatar billede montago Praktikant
05. juli 2010 - 15:36 #6
en NAS er netop en netværks server - og der er derfor også et operativ system installeret på forhånd på dem.

som sagt er de MEGA ULTRA simple at bruge.
Avatar billede perav Nybegynder
05. juli 2010 - 19:55 #7
Er det muligt at definerer adgange ligesom på en alm. server (oprette mapper til hver person med adgangskode)
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
05. juli 2010 - 22:31 #8
#7
ja

OS er noget man kender, hvis man har sådan en box
Det bygger på linux
Avatar billede zanderk Nybegynder
05. juli 2010 - 23:21 #9
er expert i det med NAS Enheder har haft en synology og 2 qnap. hold dig langt væk fra synology der var mange fejl derimod så køb en lille qnap det var sådan jeg startede. jeg købte først en synology og fandt 1000 vis af fejl så jeg skiftede den ud med en qnap til en 4000 tusind + hardiske og jeg forelskede mig så meget i den at jeg måtte bare eje en stører model.
Avatar billede JonL Nybegynder
06. juli 2010 - 01:31 #10
Har rodet lidt rundt med forskellige produkter gennem tiden, men der er 3 brands som umiddelbart ligger i toppen af min liste:
Drobo, QNAP, Synology.

Til den anden side kan jeg sige at D-Link DNS323 end ikke er værd at bruge som dørstopper.

Har installeret en Synology ds209 i et hjemmenet i denne weekend, og kan ikke påstå at jeg har fundet nogle problemer eller fejl. Umiddelbart vil jeg til den derfor svare:

1. Backup
Ja, både til og fra. (Men på et generelt spørgsmål får man også et generelt svar, så andre vil måske være uenige.)

2. Spejling
Erhm. Det kommer vist an på hvilken form for spejling du mener.
Spejling af diske: Ja
Spejling af configuration eller replikering af data; umiddelbart, nej

3. Alm. datalagring
Ja, Ingen problemer.

4. Admin. af mapper (password-beskyttelse).
Ja, på brugerniveau, uden at det kan kaldes avanceret.

5. Pris-idé ca. 5000.- kr
Ja, alt efter model og diske.

Vil jeg anbefale den: Ja, hvis den passer med dit behov.
Vil jeg købe en selv: Ja.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
06. juli 2010 - 07:32 #11
#9, Ekspert, ja ja den er god med dig..........
jeg har en synology
og der er ikke en eneste fejl, hvis man ikke gider firmware opdater er man jo selv ude om det.
Jeg vil nødig se din windows/linux installation hvis ikke du gider at opdater, den må være hammerende usikker og hullet som en si

Jeg har også haft en qnap, den virkede også perfekt
Avatar billede perav Nybegynder
06. juli 2010 - 12:03 #12
Tij Jonl: Der er tale om spejling af alm. data (billeder, film, dokumenter, osv.)

Jeg har faktisk kigget og læst en del om denne: QNAP TS-459 Pro Turbo NAS, er der den store forskel på denne og Synology ds209? -Eller hvad betaler man for siden den koster så meget mere?

Mht. "Admin af mapper", er det vigtigt at man kan foretage denne beskyttelse da der kommer til at ligge personfølsomme oplysninger. Du skriver "på brugerniveau", betyder de at man kan tilgå data udenom? - for så er passwordet jo ligegyldigt.
Avatar billede montago Praktikant
07. juli 2010 - 12:18 #13
#12

forskellen er at QNap'en er til 4 diske med en helvedes masse funktioner til netop RAID og lign

hvor Synology er til 2 diske...
Avatar billede perav Nybegynder
16. juli 2010 - 14:04 #14
Undskyld det sene svar:-) (det er jo sommer).
Hvis jeg skal have spejl på mine HD kan disse HD så bruges manuelt til lagring af data, eller skal man have en tredie HD til dette formål? - Og kan man styre alle sine HD manuelt eller vil de to spejlede HD barer kører automatisk?

Håber i forstår hvad jeg mener :-)
Avatar billede perav Nybegynder
16. juli 2010 - 14:05 #15
Jeg er brændt lidt varm på denne model: Qnap TS-409PRO all in one NAS server 4x 3.5" SA
Kan den anbefales til mit formål?
Avatar billede JonL Nybegynder
20. juli 2010 - 14:34 #16
Beklager det sene svar.

Jeg vil helst ikke gøre mig til ekspert på den QNAP, da jeg ikke er ajour på QNAP platformen.

Med hensyn til brugeradgang på Synology, så kan man på filer- og mapper give forskellige niveauer af adgang til ejeren af filen, eller til grupper af brugere.

Mvh
Avatar billede perav Nybegynder
10. august 2010 - 20:45 #17
OK tak for svar :-)