Avatar billede kristiankogut Nybegynder
02. juli 2010 - 11:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tæl.hvis med flere kreterier der ikke alle behøves af være opfyldt

Jeg har et pointsystem i excel.

I dette pointsystem er der indtastning og score i ark1.
Disse indtastninger er nogle produktgrupper i forskellige afdelinger.

I ark 2 er alle grupperne pr. afdeling sat.

I scoren(på ark1) skal den tælle hvormange gange hver afdeling
har fået et point. Disse indtastninger kan være enten afdelingsnummeret eller gruppenummeret.

Det bruges som et strafsystem og sendes ud hverdag.

Eksempel.

Ark1

| A | B  |  C    |  D  |  E  | F  |  G  |  H  |
1| score  | opg.  |  1. |  2. | 3.  |  4. |  5. |<--datoer
2|afd1| 3 |drift  |afd.1|    |    |    |    |
3|afd2| 2 |salg    |    |    |    |    |    |
4|afd3| 3 |lager  |    |    |afd.3|    |grp.4|
5|afd4|  |svind  |afd.2|    |    |grp.2|    |
6|    |  |kontrol |grp.2|    |    |    |    |
7|    |  |regnskab|    |afd.1|afd.1|    |    |
8|    |  |person  |    |    |    |grp.4|    |

Hvor kollone b er udtryk for hvor mange afdelingen i kol.a ikke har afleveret "opg" til siden (gælder om at have mindst point).

Ark2 (gruppenummeroversigt)

| A  | B  |
1|afd |grp  |
2|afd1|grp1 |
3|afd1|grp5 |
4|afd2|grp2 |
5|afd2|grp6 |
6|afd3|grp4 |
7|

Jeg kan ikke få tæl.hvis til at virke..
Har brugt denne formel =TÆL.HVIS($D$3:$AL$84;A11) hvor A11 er afdelingsnummer. Nu skal jeg bare have et range ind fra Ark.2 som kriterium ala. =TÆL.HVIS($D$3:$AL$84;gruppenummer!H4:H13).
Men man kan kun have et kriterium på en TÆL.HVIS, jf. andre oprettet spørgsmål her på eksperten.

Hvordan løses dette?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
02. juli 2010 - 12:51 #1
Jeg tror:
http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/tael-hviser-HA010047494.aspx

TÆL.HVISER

er hvad du lige står og mangler :)
Avatar billede excelent Ekspert
02. juli 2010 - 12:57 #2
ellers send et eks.xls
Avatar billede ggxdg Nybegynder
02. juli 2010 - 12:58 #3
Ah vent... der kan man heller ikke bruge range som kriterie, men du kan til gengæld tilføje flere kriterier...

Jeg er næsten sikker på at man lige kan tilpasse din søgning så den kan bruges med TÆL.HVISER, men jeg har ikke lige hovedet til det ligenu :s
Avatar billede newbieatphp Nybegynder
02. juli 2010 - 16:02 #4
Ellers skulle det vist være muligt under kriteria under tæl.hvis, at starte med at skrive ELLER(førstekrav;andetkrav;tredjekrav;osv;)
Avatar billede kristiankogut Nybegynder
07. juli 2010 - 09:50 #5
tæl.hviser er ikke den rigtige...

Det skal være omvendt...

=TÆL.HVISER(B5:D5;"=Ja";B3:D3;"=Ja")

skal være noget der kunne se sådan ud.
=TÆL.HVISER("=Ja";B5:D5;"=Ja";;B3:D3;)
Avatar billede kristiankogut Nybegynder
07. juli 2010 - 09:58 #6
Jeg har sendt dig eksempel regnark på den mail adresse der står under din profil.
Avatar billede kristiankogut Nybegynder
07. juli 2010 - 10:15 #7
Uddrag fra email:

første kolonne ark1 = afdelingsnummer og 2. kolonne i ark1 er pointresultatet

I ark 2 står hvilke varegrupper der ligger under hver afdeling

Point der skrives ind kan enten være afdelingsnummeret eller en gruppe under afdelingen.

Hvis det kan lade sig gøre ville det være smart fx at kunne skrive "grp. 461". Hvis der skal bruges wildcard for at få "grp." med skal man lige være opmærksom på der er grupepr der hedder noget af det samme . fx. grp.46 .. nævnte eksempler er ikke fra samme afdeling
Avatar billede kristiankogut Nybegynder
07. marts 2011 - 17:50 #8
intet svar.. lukker