Avatar billede Greenland Nybegynder
28. juni 2010 - 12:45 Der er 2 kommentarer

Generering af license

Jeg har planer om at sikre mit software så det kun kan køre på en windows pc pr. licens nøgle.

Jeg har planer at gøre det vha en activeX komponent som kunden downloader fra mit website. ActiveX componenten aflæser diverse hardware id´s og genererer en entydig-nøgle.

Selve produktet som kunden har købt vil ved hver opstart checke om licensnøglen er den korrekte i forhold til hardwaret som programmet kører på.

Jeg er dog kommet lidt i tvivl om activeX er den rette løsning (pga browser-sikkerhed og evt at activex ikke kører på alle browsere)

Kan dette evt gøres på andre måder ??
hvad med javascript ? er det en mulighed (kan den aflæse hardware id på clientens pc ??????)

Nogen gode forslag ?

::greenland::
Avatar billede killer_bee Nybegynder
28. juni 2010 - 13:25 #1
har bare et par ting jeg tænkte på da jeg læste:
1. Det er irriterende for en kunde at have licensen bundet på hardware, det er ikke så fedt at ting lige pludseligt ikke kører bare fordi man har sat /skiftet en harddisk. Det prøvede Microsoft sig med i windows hvilket bare var irritations moment for dem som rent faktisk betalte for softwaren.

2. Det eneste sikring som virker nu om dage er hvis sofrwaren er "online", altså lidt ligesom STEAM at man bliver valideret mod en online server. Hvis softwaren kan køres offline også så vil den blive cracket, hvis nogen er interesseret i det.

bottom line er at hvis der er software til virksomheder så plejer folk ikke at snyde fordi konsekvenserne er værre end at betale en licens. Der er altid nogen som vil snyde, men dem kan man nok ikke beskytte sig imod.
Avatar billede Greenland Nybegynder
28. juni 2010 - 13:35 #2
tak for kommentar, det gir noget at tænke over !