Avatar billede dirkdiggler Nybegynder
22. juli 2001 - 18:51 Der er 1 kommentar

Preinstall CD / Recovery CD / Driver CD

Jeg sælger en del computere, og kunne godt tænke mig, at få lavet sådan nogle \"recovery CD-ere\" ala dem som Compaq bl.a. bruger, så man bare sætter CD-en i, og så installeres alle drivere etc. til Windows 98 / ME / 2000.

Vi sælger sjældent pc-ere med styresystem, så cd-en skal ikke installere styresystem etc., men man skal kunne sætte den i og køre f.eks. en .bat fil der hedder etc. Win2000.bat og så installeres alle relevante drivere til hardware enhederne automatisk og der rebootes.

Desuden skal der laves en preinstall diskette, der kan bruges ved OEM-installeringer af Windows, den skal sætte vores logo og firmaoplysninger ind i windows.

Skulle der være nogle problemer i dette, hvis nej - er der en der kunne lave dette for mig, evt. mod betaling? Jeg har simpelthen ikke tid til at sætte mig ind i OEM-manualen :-))
Avatar billede mr.athlon Nybegynder
23. juli 2001 - 09:56 #1
Hejsa......

Har arbejdet lidt med sådanne ting, og efter min mening....hvis der skal installeres drivere osv. fra en cd, ville det så ikke være nemmere simpelthen at lægge dem ind i driver-bibliotek, på HDD......og så selv lade kunden installere dem, evt. via en medfølgende manual? Jeg kan godt se din pointe, men er det ikke at \"fordyre\" hele processen lidt, at lave en cd som kun skal installere drivere ?
En printer driver kan jo rent faktisk bare lægges ind under Windowsbiblioteket, og der kan så henvises til at Windows selv skal finde driverne derfra !

Det logo og firmaoplysninger du vil have lagt ind, behøver du ikke at have på en diskette.....de skal lægges i Windows, og kaldes LOGO.SYS og LOGO.BMP...så vil der automatisk, inde under oplysinger om pc\'en lægge både logo, samt dine firmaoplysninger........altså når man højreklikker på \"denne computer\" og vælger egenskalber, vil det stå under fanebladet generelt.....:-)

En sidste ting.......jeg har været i et firma, der ville til at producere recovery cd\'er selv.....vi henvendte os til Microsoft.....og fik blankt NEJ......det er rent faktisk IKKE tilladt at lave dem her i landet......der er dog nogle få uundtagelser........Compaq, IBM, Zitech, Fujitsu....osv......
Grunden til at de må, er at de, for det første, selv producerer deres egne pc\'er.........næste ting.....er at de får alle deres recovery-cd\'er......produceret færdigt i udlandet, ved/gennem et eksternt firma......og så er det fuldt lovligt at gøre det.....Jeg ved godt at det lyder meget indviklet, og også er det, men det er sådan at det hænger sammen......:-)

Håber at have belyst nogle af dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at maile mig.

mr.athlon@ofir.dk

Venlig hilsen

Mr.Athlon