Avatar billede ptael Nybegynder
21. juni 2010 - 21:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gør man dette?

Hej Alle.

Jeg har lige et lille spørgsmål.

Jeg har 2 domains og en ekstern ip.

Og skal have en sbs 2003 køre. Og en windows 2008 server med exchange.

Det ene domain på sbs 2003

det andet på windows 2008 server med exchange.

Hvordan sætter man dette op?

Mvh
Avatar billede karser Nybegynder
21. juni 2010 - 21:39 #1
Øhh... Hvad?

Du bliver nød til at uddybe... Er det den offentlige del du vil have hjælp til?

/K
Avatar billede ptael Nybegynder
22. juni 2010 - 05:49 #2
Undskyld min fejl.

Det er det interne setup.

De 2 servere skulle gerne køre i samme ip range f.eks 192.168.1.X

Og sbs skal jo domain controller. Skal 2008 server så bare meldes ind i domain eller hvad?
Avatar billede karser Nybegynder
22. juni 2010 - 08:31 #3
Hej igen!

Jeg er faktisk usikker på hvorvidt det er muligt at melde en server ind i et SBS domain. Men, ja det ville være løsningen.

Jeg er tilmed usikker på om du kan have en Exchange server på en separat server, når DC er en SBS... SBS inkludere jo Exchange!

Jeg vil mene at det "rigtige" scenarie er:

- SBS skiftes ud med en 2003 STD (eller 2008 Std.) Gøres til DC
- 2008 gøres til member (medlem af domain) + install af Exchange.

/K
Avatar billede ptael Nybegynder
22. juni 2010 - 08:57 #4
Okay.

Altså

2003 std køre DC med exchange.
2008 member + exchange.

Er det rigtig forstået
Avatar billede karser Nybegynder
22. juni 2010 - 10:06 #5
Næsten! :o)

2003 std - Skal IKKE køre Exchange (som udgangspunkt)

Det vil være overkill at have 2 Exchange servere i dette setup.

Dog kan det anbefales at gøre begge servere til DC - for redundans... Men altså kun 1 Exchange! :O)

/K
Avatar billede ptael Nybegynder
22. juni 2010 - 18:29 #6
Nu var ideen jo at jeg sgu have 2 exchange server. Et for hver domain.

Men med kun en exchange kan jeg jo bare køre den på sbs 2003/2008.

Med en server kan jeg jo os bare lave den som en hosted exchange for begge domains.

Hvad siger du?
Avatar billede karser Nybegynder
22. juni 2010 - 18:57 #7
Hvis du bare skal have et setup, hvor du har 2 offentlige domæner (e-mail etc.) kan du nøjes med 1 Exchange server.

Hvis målet er, at have 2 helt adskildte Exchange miljøer, skal du have 2 DC'ere og 2 Exchange servere... Disse kunne godt være 2 SBS'ere.

Jeg er stadig ikke helt sikker på at jeg har fanget, hvad det præcis er, du vil ende ud med...?

...men du kan altså sagtens lave 2 domæner på den samme Exchange server... Sådan rent mail mæssigt!

/K

PS. For lige at slå begreberne fast.
Hosted Exchange - har som sådan, intet at gøre med hvordan serveren er konfigureret. Hosted, betyder at serveren står hos en udbyder (af hosted Exchange).... Altså eks. at du "lejer" en Exchange server hos Udbyder X.
Avatar billede ptael Nybegynder
22. juni 2010 - 19:39 #8
Ang. Hosted exchange....Jeg ved godt at Hosted Exchange er en lejet server i byen...
Trode os bare man kaldet det når det forefik på en man har stående hjemme f.eks.

Men man skal jo lære hele livetet.

Mit mål var faktisk:

At have 2 helt adskildte Exchange miljøer, skal du have 2 DC'ere og 2 Exchange servere... Disse kunne godt være 2 SBS'ere.

Med kan 2 SBS'er køre i samme net.
Med F.eks 192.168.1.33 SBS 1 192.168.1.34 SBS 2
Avatar billede karser Nybegynder
23. juni 2010 - 05:30 #9
Ja... Der bør ikke være nogle problemer med at have 2 SS på samme netværk. Men du kunne jo overveje at sub-nette det...

Det ene kunne jo hedde 192.168.1.xx og det andet 192.168.2.xx

/K
Avatar billede ptael Nybegynder
22. januar 2011 - 12:09 #10
Lukker
Avatar billede karser Nybegynder
22. januar 2011 - 14:02 #11
Selv tak!

/K