Avatar billede mulanis Nybegynder
17. juni 2010 - 23:24 Der er 11 kommentarer

100%CPU

Kære Eksperter

Jeg har et stort problem med min bærbar PC(HP-NC6400, intel dualcore 1.83Ghz win7professional

Computeren bliver ved med at lagge, og viser 100%CPU når den efter lang tid starter op.

Jeg har efterfølgende prøvet at installere windows XP, men når den begynder at indlæse, får jeg en besked om at den ikke kan finde nogle HDD.

Jeg har prøvet at køre forskellige antivirus programmer, testet RAM, HDD uden den siger at der er fejl, jeg har også købt nye RAM og HDD men desværre siger den stadig 100%CPU

Nu har jeg så været så heldig at jeg har mødt en som har en HP6400 magen til min. Så der har jeg prøvet at bytte vores HDD'er og i hans PC virker mit styresystem perfekt og hans styresystem virker skidt i min.

Så min konklusion er altså at det må skyldes andet Hardware end RAM og HDD + Software

Jeg har efterhånden brugt så meget tid og penge på computeren så det ville være virkelig fedt hvis nogen af jer herinde kunne hjælpe mig med hvad der kunne være problemet. Om det er muligt at gøre noget kontra computerens værdi eller om den efterhånden bare skal smides ud!!!
Da det her er en meget svær opgave vil jeg gerne give 200- point til den som kan hjælpe mig med problemet.

På forhånd tak!
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2010 - 01:24 #1
Hmm... det kan være mange ting i mine øjne. Men hvis jeg var dig ville jeg ikke tro på det var HDD eler RAM'ene der var noget galt med i første omgang.... Jeg mener det er jo cpu'ens belastning det med de 100% afspejler... Så kunne det ikke for eksempel være afkølingen af cpu'en? Jeg mener. Mange bærbare er så vidt jeg husker temperaturstyret på den måde at hvis afkølingen af cpu'en fejler noget stiger temperaturen uhensigtsmæssigt meget på cpu'en og hastigheden (og dermed ydelsen af den) bliver derfor sat ned - for at den ikke skal brænde af...

Har du haft den på serviceværksted?

\Dan
Avatar billede mulanis Nybegynder
18. juni 2010 - 01:41 #2
Hej Dan

tak for dit svar, jeg havde selv tænkt over det med at cpuen bliver for varm. Men den ser ikke ud til at blive for varm, så burde man jo kunne mærke det fysisk?

Jeg har været forbi et serviceværksted med den, men de havde svært ved at give en grund til det uden at de skilte den ad, det ville sikkert koste spidsen af en jetjager så tog den med igen. Og så sætter jeg en ære i selv at fixe den.

vh. Martin
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2010 - 02:24 #3
ok... Jeg vil nu stadig mene at, at skifte cpu-blæseren er et bedre forsøg end at skifte HDD og RAM...

Men dette er formentlig også et lidt større arbejde end det andet...

Men kunne det i princippet ikke også have noget med BIOS'en at gøre. Altså måske at den styrer det med temperaturen forkert? - kom jeg lige til at tænke på...

\Dan
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2010 - 07:24 #4
http://support.microsoft.com/fixit#tab4

der er også denne her

http://www.thewindowsclub.com/repair-fix-windows-7-vista-problems-with-fixwin-utility

men prøv at hente process hacker der kan slå dem far og til og husk at tjekke for skjulte processer

http://processhacker.sourceforge.net/

det er lidt med spredehagl.

m.v.h
Avatar billede mulanis Nybegynder
18. juni 2010 - 13:14 #5
Jeg kunne vel prøve at køle den med en bordkøler først og derefter prøve at se om jeg kan finde en BIOS update.

Det er lidt nemmere før jeg begynder at købe ny køler?
Avatar billede mulanis Nybegynder
18. juni 2010 - 13:16 #6
Tak for dit indslag, men som beskrevet tidligere er det ikke et hacker- software problem da, det er en nyinstalleret Windows og den virker fint i en computer magen til.

vh. Martin
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2010 - 17:44 #7
tjae... det er et forsøg værd i hvert fald at prøve at opdatere BIOS...

\Dan
Avatar billede XenoBIT78 Nybegynder
21. juni 2010 - 05:37 #8
Det kan nemt være varme..  prøv evt at hente realtemp på http://www.techpowerup.com/realtemp/ og se hvad temperaturen siger..

Får du nogle BSOD ??  hvis ikke kan du næsten godt afskrive ramfejl

Har du evt kigget i taskmanager under processer hvad det er der bruger alt din cpu kraft ??

Det kan også nemt være en fejl konfigureret bios eller en defekt bios..  prøv evt at sætte din sata controller til ide og ikke AHCI/Raid.

Det kan self også være et driver problem

Eller måske et problem med dit fil system, prøv at geninstallere windows fra et andet medie end det du brugte sidst (for at eliminere at det evt er et defekt medie) og Slet alle dine partioner og opret nye under installation

Tog det også en krig om at installere windows ??  i såfald så prøv at disable din Floppydisk controller i bios..  ikke bare drevet men controlleren...  hvis der i bios er enabled en FD Controller og den ikke kan finde selve drevet kan det tage oceaner af tid for at installere og opstarte..  men det forklarer jo ikke de 100% load i windows :)

Det kan som sagt være mange ting men her var da lige et par forslag :)

Venlig Hilsen
XenoBIT
Avatar billede mulanis Nybegynder
23. juni 2010 - 01:59 #9
Hej med jer nu har jeg langt om længe fået afprøvet jeres forslag, men det hjalp desværre ikke:(

Jeg har desværre stor mistanke til at det er cpuen eller bundkortet der er fejl på.

I Realtemp kunne man vælge sensortest som selvfølgelig tog en krig, men jeg studsede over at der under Core 0 og Core 1-Movement stod "0"
Også i xsbench fik jeg virkelig dårlig score, kun 21. Tid 687 secs.

I windows experience index blev CPU'en klassificeret til 0,7, Ram 1,2, Grafik 2,9, spilgrafik 2,2 og Primær HD 5,6

Da jeg byttede HD'en over i en computer magen til med samme konfigurationer, var CPU'ens tal 4,9, Ram 4,5, Grafik 2,9, Spilgrafik 3,1 og PrimærHD 5,6.

Core 0 og 1 Movement 9 og 13

XSbench: score 604, tid 24 secs.

Alt i alt mit system kører sært og langsomt, uden en for varm processor og en defekt BIOS.

vh. Martin

Tror i det er noget som kan laves ved reparation eller er den færdig?
Avatar billede XenoBIT78 Nybegynder
23. juni 2010 - 14:44 #10
Ud fra hvad windows experience index siger må man jo nok desværre konkludere at det sikkert er bundkort/bus eller cpu det er galt på. da du får et meget lavere index.

Hvor i landet bor du ?  kunne måske hjælpe hvis det var i midtjylland :)

-XenoBIT
Avatar billede mulanis Nybegynder
25. juni 2010 - 00:07 #11
Jeg bor i København, men er fynbo kommer af og til, til fyn/jylland. Er det noget du har erfaring med? og hvad ville det evt. koste at få den op at køre igen?

\Martin