Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2010 - 14:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Irriterende støj på FM-radio m. stue-antenne. (kunstig finger ?)

På min transisterradio er der altid en smule "sus".
- ikke specielt højt, men irriterende og trættende at høre på.

Jeg kan fjerne det 100% med en finger på antennen (faktisk bare ved at holde en hånd tæt på)
- men det bliver man jo træt i armen af efter et par timer...

Jeg har prøvet at vikle sølvpapir om den i 47 forskellige konfigurationer, men kan ikke genskabe samme støjdæmpning som finger-metoden.

Hvorfor min finger er så god til det og hvordan jeg opnår samme effekt hands-free ?
Avatar billede antikat Nybegynder
16. juni 2010 - 17:09 #1
Prøv med en stump ledning på antennen.. Det virker bedst hvis ledningen er strammet ud... Husk at afisolere ledningen det stykke som du vikler rund antennen... En stump på en ½ til 1 meter plejer at hjælpe...
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juni 2010 - 17:15 #2
Flyt radioen til et sted med bedre modtagelse?!
Avatar billede Slettet bruger
16. juni 2010 - 19:21 #3
Njah.. det er ikke fordi den ikke får signal nok (tror jeg)
- snarere at den får "for meget" - fra trafikken, nabo-stationer, solen og big bang!

Jeg har prøvet med en stump ledning også - og det virker fint sålænge jeg holder den i hånden, men så snart jeg går væk kommer suset igen : (

Hvad ER det der sker når jeg giver den finger ?!?
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juni 2010 - 20:02 #4
Vedr. fingeren, ja så fungerer du sådan set bare som en stor m.....f..... antenne :)
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2010 - 00:49 #5
Så ER man da NOGET : )
Avatar billede Slettet bruger
21. juni 2010 - 22:31 #6
Måske et spørgsmål for videnskab.dk i stedet : )