Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 10:46 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke "unskjule" nogle filer i Vista

Hej Eksperter,

Jeg har følgende problem;

Jeg kan ikke få lov til at fjerne at nogle filer er skjulte. Dvs. når jeg højre klikker på filen og vælger egenskaber og der vil 'untappe' 'skjult' boksen, kan jeg ikke gøre det, boksen er grå og ikke aktiv. Boksen 'skrivebeskyttet' kan jeg godt ændre men ændringer er ikke blivende, næste gang jeg går ind i egenskaber for filen står den stadig som skrivebeskyttet.

Det er nogle af mine musikfiler at det er gældende for, så ca. halvdelen af mit musik kan jeg ikke spille i hverken iTunes eller Mediaplayer, men kun i programet albumplayer.

Jeg har prøvet at google min frem til en løsning og videre også søgt herinde men har ikke kunne finde noget brugbart svar. Nogle steder forslår de at man kører en CMD i administrator mode, og bruger en 'attrib -h [stien til mappen]' men dette kan jeg ikke få til at virke, (har prøvet ihærdigt længe)

Håber virkelig I kan hjælpe, det er ret meget irriterende. Det er ikke for at fordre inflation i pointtildelingen men jeg vil blot meget gerne have løst dette problem, også gerne flere såfremt det er det der skal til.

På forhånd tak.

Dbh
Christian
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. juni 2010 - 10:57 #1
Har du fuldt rettigheder til filerne?

Altså højreklik -> egenskaber -> sikkerhed -> rediger:
hvis din bruger står der, f.eks. hvis dit brugernavn er "HE"

så vælg HE og marker fuld kontrol i tillad kolonnen

Hvis din bruger ikke står der så tryk tilføj -> i objektnavnfeltet skriv HE (dit brugernavn) -> kontroller navne -> ok.

derefter trykker du fuld kontrol og trykker ok, og ok til den næste, og så kan du prøve at gøre dem synlige

hvis det ikke løser det, så prøv i stedet for rediger at vælge avanceret og så vælg "Ejer" tappen, og overtag ejerskabet.

Prøv så igen
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 11:04 #2
Hej Heinzdmx

Tak for dit hurtige svar,

"fuld kontrol" boksen er også inaktiv (det er alle de andre bokse også), dvs, jeg kan ikke ændre den, der står dog et flueben i den.

Hvordan kan jeg ændre dette?

Endnu engang tak!
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. juni 2010 - 11:10 #3
Hvis der er afkrydset i tillad ved fuld kontrol behøver du ikke tænke mere på det.

Prøv avanceret -> ejer -> rediger -> vælg din bruger på listen og tryk "erstat ejer af underbeholder og objekter" og tryk så OK. OK igen og prøv så igen
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2010 - 11:17 #4
misforstår jeg det

kontrolpanel-mappeindstillinger-vis-flyt hak til
vis skjulte filer,mapper og drev

nu kan du se skjulte filer og mapper
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 11:20 #5
Den bruger jeg er logget ind med står som Ejer som det er nu, er der  andet der falder dig ind som kunne være årsagen, synes du ikke det lyder underligt at det kun er nogle af undermapperne i min overordnede musik folder som har problemet? (der ser ikke helt ud til at være nogen systematik i hvilke)
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 11:23 #6
Et lille tillæg; når jeg i mappe indstiller fjerne hakket i "skjul systemfiler" så skjules de pågældende mapper og filer også. I andre ord tror Vista altså som jeg kan se det at mine musikfiler er systemfiler....
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. juni 2010 - 11:24 #7
Prøv at flytte en af dine musik filer til en andet sted på computeren, og se om det ændre noget?
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 11:25 #8
@treatmenice

Ja lidt, det er mapper og filer som jeg ikke kan ændre fra at være skjulte til ikke at være skjulte fordi funktionen er inaktiv når man højreklikker på filen.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. juni 2010 - 11:31 #9
jeg har en ide, hvis du har et usb drev med fat partitioner, (fat partiotioner har ikke nogen rettighedsindstillinger)

så prøv at flyt dem derovre og prøv at se om de vil virke derfra...

bare prøv et par stykker af filerne
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 11:32 #10
@heinzdmx det gør det desværre ikke...
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 11:42 #11
@heinzdmx, Jeg har lige prøvet følgende; taget en mappe, kopieret den over på en USB der er Fat formatteret taget denne over på mit mediacenter (som kører WinXP) og prøvet at se om jeg kunne få lov at fjerne "skjult" der. Det kunne jeg ikke, også XP ser mappen og filerne som værende systemfiler....
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. juni 2010 - 11:43 #12
jeg er på bar bund, med hvad man skal gøre ved det.

Eneste jeg kan tænke på som måske ville kunne gøre noget, ville være en checkdisk men tvivler meget stærkt på at det ville gøre nogen gavn.
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 11:49 #13
ok tak for hjælpen, det er værdsat! Jeg håber der er andre der kan byde ind!
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 12:14 #14
Jeg har fundet følgende:

http://www.tech-recipes.com/rx/2204/vista_how_to_take_ownership_system_file/

kan du evt. fortælle mig hvordan jeg skal skrive kommandoen når det er mappen: C:\Users\Christian S S Hein\Mit Musik\Album som jeg gerne vil have rettigheder over
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. juni 2010 - 12:41 #15
jeg ville lave det over hele din musik mappe for nemhedens skyld:

<! START OF

takeown /f "C:\Users\Christian S S Hein\Mit Musik\"
icacls "C:\Users\Christian S S Hein\Mit Musik\" /grant "Christian S S Hein":f

END OF !>

Det sidste før :f skal være dit brugernavn, det er hvad jeg mener vil være det rigtige, men hvis der står noget andet i din sikkerheds egenskaber så skriv det rigtige
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 12:55 #16
Tak for hjælpen igen Heinzdmx,

Når jeg taster følgende ind:

takeown /f "C:\Users\Christian S S Hein\Mit Musik\"
icacls "C:\Users\Christian S S Hein\Mit Musik\" /grant "Christian S S Hein":f

Får jeg følgende fejl:

Fejl: Ugyldigt argument/indstilling - 's'.
Skriv "takeown /? for at se formatet.

Hvad gør jeg forkert? (beklager såfremt jeg er lidt tungnem her.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. juni 2010 - 13:06 #17
det ser ud til at dit brugernavn der indeholder mellemrum giver problemer.

For at prøve at fikse det ville jeg inden du skriver de kommandoer der skrive:

cd "C:\Users\Christian S S Hein\Mit Musik"

som en andenting husk at skriv en linje ad gangen
Avatar billede cshein Nybegynder
14. juni 2010 - 13:53 #18
Tak igen,

Det ser ud til halvvejs at have lykkes, mapperne er stadig skjulte (og kan ikke ændres) men filerne er ikke skjulte mere.

post et svar og du får nogle point.

dbh
Christian
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
14. juni 2010 - 13:59 #19
det er et meget mærkeligt problem vil jeg sige.

med henhold til den andet spørgsmål du lavede så bare tag pointene selv i den.