Avatar billede muffer Nybegynder
12. juni 2010 - 19:48 Der er 8 kommentarer

NAS Exchange server

Hej Eksperter.

Jeg er lidt i tvivl om spm. placering så det blev altså i denne gruppe.

Jeg leder efter en NAS som skal kunne hoste en exchange server. Er der nogen som NAS som kan dette.

Mvh.

Jesper
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
12. juni 2010 - 20:08 #1
Hoste en exchange ??

Nu er Microsoft Exchange et helt produkt for sig selv..

Man kan godt ligge selve Mail databaserne  på et eksternt drev men det ændre ikke på at du skal have en windows server med exchange installeret på!

Der findes nogle NAS server som kan virke som mail server, altså alm. pop3 mail server og ikke exchange server!!
Avatar billede muffer Nybegynder
15. juni 2010 - 19:31 #2
Hej Torben,

Tak for dit indlæg.

Vil det sige at jeg er nødt til at købe noget server udstyr for at få en exchange server op og kører. Mit problem er at jeg er træt af at modtage en mail på den ene maskine og en på den anden. Jeg havde håbet på at jeg kunne nøjes med at købe en NAS men jeg kan hører på det at jeg skal op i noget højere. Kan du på stående fod anbefale noget udstyr ? Jeg får en server version af MS om nogle få uger. Det bliver nok 2008

Mvh.

Jesper
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
15. juni 2010 - 22:26 #3
Ja du skal op i noget andet end en NAS server

om jeg kan anbefale noget, hmm tja, sagen er at det krav der stilles mest til en server er jo faktisk at den kan holde til at køre 24/7 mere end at den kan performe. Hvorimod ved en PC vil det være omvendt.

Jeg har som oftes bygget mine egne servere, og har altid købt Asus bundkort, da de laver nogle server bundkort som ikke er så dyre igen.
Og så vil jeg sige at du som min skal have 2GB ram i, men gerne 4 GB hvis det er Windows 2008.

Men har du overhovedet prøvet at sætte en Exchange server op før ?
Det kan godt være en smule drilsk, og ikke altid bare en next next guide installation !
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2010 - 00:51 #4
Sådan som jeg læser dit problem du prøver på at løse, har du en mailkonto som du ønsker at kunne læse/sende fra på flere maskiner.

Hvis det er dit problem, kan du klare dig med IMAP protokollen, de fleste mail udbydere har dette, inkl. Gmail.

En NAS boks vil også kunne køre en mailserver, inkl. POP og IMAP som derved vil løse dit problem.

Uanset hvad, syntes jeg det at sætte en Exchange server op kun for at samle din mail vil være rimelig stort projekt at kaste dig ud i. typisk snakker vi flere tusinde kroner i hardware og der er en årsag til at konsulenter bruger flere år på at lære disse systemer at kende.
Avatar billede muffer Nybegynder
17. september 2010 - 12:32 #5
Hej Soledk,

Jeg er fuldstændig endig mht. hardware. Jeg sidder som itsupporter hos Novonordisk med ansvar for Exchange delen. Men det er kun AD og kun på supporter niveau. Imap ? Bare lige kort hvordan er det opbygget? Kan jeg med det hente og sende mails fra flere forskellige maskiner? Det er i bund og grund det jeg ønsker. Blot at alle "2-3maskiner" maskiner i huset kan se de mails der er kommet og kan besvare dem.

Mvh. Jesper

PS. Skriv evt. som en løsning så jeg kan lukke spm.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 13:28 #6
Hej Jesper,

De mest basis e-mail klient protokoller der findes er POP3 og IMAP, de er understøttet at næsten samtlige e-mail servere og e-mail klienter der findes i dag. inkl. webbaserede klienter som let kan installeres på en webserver f.eks. Roundcube/Squirrelmail.

POP3 protokollen kender du sikkert, den er lavet så klienten forbinder til serveren og henter en liste over de e-mails der er på serveren. Typisk vil klienten så hente alle mails ned og slette dem fra serveren (kan forhindres).

Derved vil flere klienter der læser fra den samme på konto og server, opleve at mailen kun hentes på en klient. Hvis man efterlader e-mailen på serveren, vil alle klienterne hente mailen, men den vil hurtigt blive langsommere i takt med flere mails på serveren, da klienten altid henter listen over alle e-mails. Derudover fjernes en mail på 1 klient, vil de andre som har hentet mailen, stadig have deres mail.

IMAP protokollen fungerer næsten på samme måde, bortset fra den er lavet til at efterlade mailen på serveren og blot henter opdateringer til "mapperne" af e-mail på serveren. Som standard vil klienterne altså forbinde til IMAP serveren, og synkronisere sin lokale kopi med serverens kopi, inkl. fjernelse og tilføjelse af e-mails.

Den fungerer altså udmærket til flere klienter der skal se de samme e-mails, flytter du f.eks. mail ind i en e-mail klients IMAP folder, vil de andre klienter også få dem.

Jeg mener også at googlemail tilbyder forbindelse med IMAP af klienter, det vil derfor være et billigt alternativ til din løsning? Men min NAS derhjemme kan ihvertfald også køre IMAP.

Se evt. http://da.wikipedia.org/wiki/IMAP
for info om protokollen.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2010 - 13:29 #7
du ville vist have et svar :)
Avatar billede avminarm Juniormester
15. maj 2011 - 22:53 #8
hej

fandt du nogen siden en løsning? - jeg har selv samme irriterende "problem"?