Avatar billede freya2000 Nybegynder
09. juni 2010 - 12:01 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Min Vista vil ikke lade mig starte uden installations CD og den har jeg ikke - hvad gør jeg?

Hej
Mit grafikkort på den stationære pc'er gik løs. Jeg satte det på plads og da jeg tændte på computeren igen, insisterede den på at før jeg kunne åbne styresystemet (Windows Vista) så skal jeg sætte installations cd'en i. Den har jeg ikke da det blev installeret hos forhandleren og de har ikke sat er "ægthedscertifikat" på min computer :-(
Hvad gør jeg - Microsoft vil ikke hjælpe mig uden dokumentation for køb og forhandleren var MultimediaWorld der jo er gået konkurs???
Avatar billede folk2003 Nybegynder
09. juni 2010 - 12:20 #1
Den er grim. Har du ikke lavet en recovery-CD? Kan du komme i fejlsikret tilstand? Hvis du kan det, kan du prøve at lave en systemgendannelse fra denne tilstand til et punkt, hvor du ved, at din computer virkede.
Avatar billede t3ch Nybegynder
09. juni 2010 - 12:22 #2
Vil skyde på Windows beder dig om installations-cden, for at installere grafikkortdrivere, da du har haft kortet ude. Du burde have mulighed for at vælge sti, hvor du blot skriver:

C:\Windows\System32\

Hvor driverne burde ligge.

Ellers kan du annullere og efterfølgende hente driverne fra producenten af grafikkortets website.
Avatar billede KlamHuggeren Nybegynder
09. juni 2010 - 12:23 #3
enig med t3ch

men prøv a starte op i fejlsikret tilstand ( F8 under opstart ) og se om du kan komme ind i Windows på den måde.
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2010 - 12:40 #4
Du kan finde et link til en reparations-cd på http://www.helgec.dk/vista-recovery.html hvis du dår skidtet startet så kør SIW http://www.gtopala.com/ den kan aflæse din licens nøgle og så bør det spinne
Avatar billede t3ch Nybegynder
09. juni 2010 - 12:59 #5
Ingen grund til at hente en ulovlig kopi af cd'en. Følg blot den anvisning jeg har beskrevet øverst.
Avatar billede freya2000 Nybegynder
09. juni 2010 - 13:01 #6
Hej Tak for forslag.
Når jeg starter den op og trykker F8 - sker der ingenting. Der står at jeg kan trykke:
<DEL> = BIOS
F9 = Xpress Recovery
F12 = Boot Meny
<EN> = Qflash

Men det siger mig ikke meget - siger det jer noget?

Efter det slærmbillede får jeg et:
Fejlgenoprettelses skærmbillede med en menu hvor der står man kan vælge at opstarte windows i forskellige tilstande. Det kan man dog ikke for lige meget hvad jeg gør med mus og tastatur så kan jeg ikke gøre andet end at vente på at tælleren har talt ned og til et opstartsforsøg af windows normalt går i gang for at derefter at mislykkes :-(

Flere forslag?
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2010 - 13:29 #7
"Ingen grund til at hente en ulovlig kopi af cd'en." Hvem taler om ulovlig kopi ?? Lær at læse før du kommer med irrelevante kommentarer
Avatar billede KlamHuggeren Nybegynder
09. juni 2010 - 14:16 #8
Så prøv dog F9; Express Recovery

Har du prøvet det? det kunne være et recovery tool som fixede din computer til en nogenlunde tilstand?
Avatar billede freya2000 Nybegynder
09. juni 2010 - 14:21 #9
Det er nu prøvet - den vej efterspørger en anden CD som jeg ikke har fået. Hvor går det bare godt :-(
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2010 - 14:32 #10
Hvad er det du har prøvet ??
Avatar billede freya2000 Nybegynder
09. juni 2010 - 15:56 #11
Undskyld :-) Jeg har prøvet det som Klamhuggeren anbefalede.
Avatar billede KlamHuggeren Nybegynder
09. juni 2010 - 22:16 #12
Hvis du har en anden computer så lav en ekstern harddisk hvis du også har sådan en liggende. Så kan du installere windows på den og gøre den aktiv. Så prøv at boote fra din eksterne harddisk og brug programmet som helgec refererer til. og find din pruduct key til windows.

Hvis du så har en ven med en vista skive liggende (samme version som du) lån den af ham/hende og brug den til at indstallere og formattere din interne harddisk. Så skifter du bare pruductkeyen ud med den fra din computer som SIW fandt.

Så skulle det gerne virke ;)

herefter kan du så formattere din eksterne harddisk så du kan bruge den normalt igen .. det kræver du har et par ting men måske du har ?
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2010 - 06:55 #13
"Klamkuggeren" Prøv nu lige at klappe hesten og hold dig til det som du ved kan lade sig gøre
Avatar billede KlamHuggeren Nybegynder
10. juni 2010 - 08:17 #14
Det jeg siger kan sagtens lade sig gøre. Det kræver bare personen har nogle ting. Nogle ting de fleste har idag.

I stedet for at begynde på at downloade torrents osv.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2010 - 08:33 #15
"Klamkuggeren"
Jeg tror du skal oprette en guide hvori du forklarer hvorledes man kører et Windows system fra en extern harddisk, i den samme guide kan du så forklare, hvorledes SIW finder licensnøglen, på et ikke kørende operativsystem
Avatar billede zuuzahn Nybegynder
10. juni 2010 - 19:58 #16
ja tak.. jeg følger også med har lignende problem med min computer. hvad er siw, og hvor finder jeg hende?
Avatar billede zuuzahn Nybegynder
10. juni 2010 - 20:03 #17
kan man sætte en ekstern harddisk til den computer med et usb kabel? installere windows.. men hvordan kan man installere windovs når man ikke har en installationc´s cd. jeg har kun en genopretnings cd fra min anden computer, som kører fint
Avatar billede zuuzahn Nybegynder
10. juni 2010 - 22:03 #18
jeg har nu lavet en cd. som helge c har forslået, samtidig med at jeg har trykket f9 og på en eller anden måde har jeg fået com til at lave chkdsk og den er nu ved at slette beskadigede filer. hvis det ikke hjælper bruger jag plan helge. tak for hjælpen selvom det ikke var mig der stillede spørgsmålet :) det gjorde jeg til gengæld i en anden tråd, men min hjælper der er vist gået tidlig i seng.
Avatar billede freya2000 Nybegynder
15. juni 2010 - 17:58 #19
Hej tak for forslag. Jeg har ikke de "ting" slet ikke vista skiven. Er rigtig aegerlig over at man har et system, hvor en situation som denne appellerer til at man skal ud og hente div. filer ulovligt.
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2010 - 18:07 #20
Skal vi forsøge nok engang, hvad er det for ulovlige filer du skal ud at hente ??
Avatar billede freya2000 Nybegynder
20. juni 2010 - 13:38 #21
Hej HC det er vel et styresystem der skal til ikke? Men den vej vil jeg nu helst ikke gå. Så vil jeg næsten hellere sætte min harddisk som slave til en anden pc og så gå ind og hente og sikre filer jeg gerne vil gemme. For derefter at købe et nyt styresystem.
Jeg ved ikke hvad der er muligt eller nemmest...
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. juni 2010 - 14:18 #22
Jeg tror der gik kuk i det efter #6
""Efter det slærmbillede får jeg et:
Fejlgenoprettelses skærmbillede med en menu hvor der står man kan vælge at opstarte windows i forskellige tilstande. Det kan man dog ikke for lige meget hvad jeg gør med mus og tastatur så kan jeg ikke gøre andet end at vente på at tælleren har talt ned og til et opstartsforsøg af windows normalt går i gang for at derefter at mislykkes :-(""
Er det så ikke fordi du bruger (TRÅDLØS-USB-TASTATUR)?
hvis? du kan komme i bios så slå alt hvad der har med usb til eller lån et ps2 tastatur.
Avatar billede Poko1 Ekspert
21. juni 2010 - 23:01 #23
Gad vide hvad de point blev tildelt for?
Avatar billede freya2000 Nybegynder
22. juni 2010 - 10:07 #24
Hej
De blev tildelt fordi det var svaret der på det indledende spørgsmål. Jeg kunne også godt bruge dit - da jeg ikke var klar over at jeg skulle bruge et ps2 tastatur. Så tak for det!