Avatar billede emre Nybegynder
08. juni 2010 - 12:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan man koble en zenerdiode? (elektronik spørgsmål)

Det er faktisk bare et meget enkelt spørgsmål og håber nogle gider svare.

Når man nu vil opnå en zenereffekt, altså begrænse spændingen til fx 12v så sætter man jo en zenerdiode parralelt overfor den enhed man vil have spændingen reguleret over ikk? (der er selvfølgelig modstand på før dioden)

Men tænkte på at hvis der nu kommer for meget effekt igennem zenerdioden så den bliver knald rød og varm kan jeg så ikk bare nøjes med at sætte flere parralelt istedet for kun 1? Vil det fungere?

Håber nogle gider hjælpe :) Giver gode point for godt svar :)
Avatar billede ole155 Nybegynder
08. juni 2010 - 12:54 #1
nah, det er ikke helt rigtigt. Hvis der er en lille forskel på de to Zener-dioder vil den ene "snuppe" meget mere strøm end den anden - med evt. afbrænding til følge.
Mere rigtigt er at lade én zener-diode styre en effekt-transistor, f.eks en 2N3055.
Avatar billede emre Nybegynder
09. juni 2010 - 11:08 #2
ole155:
hvordan ville du koble em 2n30555 på og vil den kunne holde til strømstyrker på de 7amp hvis ikk mere?
Avatar billede ole155 Nybegynder
09. juni 2010 - 12:28 #3
Noget i retningen af det her:
http://www.electroniq.net/files/surse/12V-car-regulator.jpg

Her vist med nogle filter kondensatorer.
På papiret kan 2N3055 tåle op til 10A (så vidt jeg husker) men så skal der en seriøs køleplade på. Desuden afhænger effekten afsat i 2N3055'eren også af hvilken spænding du regulerer ned fra.
Avatar billede emre Nybegynder
10. juni 2010 - 00:35 #4
ok :) ja vil ikk rigtig spørge så meget mere. Du har jo hjulpet mig og fortjent de point :)

men ville sætte pris på hvis du ville sende en besked til min mail
emregezgin@hotmail.com
så jeg eventuelt kunne spørge dig om nogle andre ting hvis du gider hjælpe.
Avatar billede emre Nybegynder
10. juni 2010 - 00:35 #5
ok :) ja vil ikk rigtig spørge så meget mere. Du har jo hjulpet mig og fortjent de point :)

men ville sætte pris på hvis du ville sende en besked til min mail
emregezgin@hotmail.com
så jeg eventuelt kunne spørge dig om nogle andre ting hvis du gider hjælpe.