Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 11:56 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

ASUS EEE Crash - Hjælp til recovery

Hej alle

Har sikkert ikke ramt den præcise kategori, da det handler både om hard- og soft-ware. Men nu prøver jeg.

Kort fortalt crashede min Asus EEE. Har forsøgt fejlsikret tilstand, sidst kendte... osv. Har også forsøgt med diverse start CD'er, men kan ikke få "hul igennem".

Derfor mistænkte jeg skærmen (nok ikke skide smart), men jeg skilte den ad, og sidder nu med følgende:

Motherboard P900, med SSD, 1 GB ram, usb tastatur, usb CD/DVD drev, og usb extern HD, samt en extern skærm.

Jeg er helt på skideren hvis ikke jeg kan redde dokumentmappen. Der er kun tale om få dokumenter, men til gengæld er de vigtige. Jeg tager ALTID backup, men efter et 6 timers møde, stod den pludselig af. Derfor nåede jeg ikke at smide det på USBnøglen.

Hvad gør jeg... Er der et bestemt produkt der kan anbefales fremfor andre, og hvordan får jeg den bootet op så jeg kan få kontakt?

Hjææælp :-(
Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 11:57 #1
Jeg havde Windows XP (FAT32) på...
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 12:44 #2
Hvis du overhovedet kan boote så kan du hive dine data ud med KNOPPIX www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 13:31 #3
Er ved at downloade det nu, så må vi se.

Har prøvet at boote fra en Win XP Cd, men den når kun noget af vejen før den går i stå. Håber på bedre held med KNOPPIX.
Jeg vender tilbage...
Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 13:54 #4
Kom til at hente en forkert version - Knoppix Adriane....
Den bootede jeg fra, og kom til noget menu der ikke så helt ud som forventet. Men det positive er at den kunne boote.

Jeg legede lidt med det, men kunne ikke få adgang til min SSD. Knoppix skrev noget om at den var gået i hibernation, og jeg skulle skrive en kommando for at "vække den".
Desværre kunne jeg ikke skrive kommandoen nogen steder, så den gik ikke :-(

Jeg er nu ved at hente den rigtige version.

I'll be back :-)
Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 14:30 #5
Jeg kan godt boote, men får følgende fejl når jeg forsøger at få adgang til min SSD...

Unable to mount device
Error
<i>org.freedesktop.Hal.Device.Volume.UnknownFailure</i>

Er jeg helt på r*ven, eller kan jeg gøre noget?
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 14:49 #6
Du har forskellige muligheder, var det muligt for dig at ringe til mig 74 82 61 52
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 15:28 #7
Åben root terminal

fdisk -l  -> enter (for at få vist hvad både kilde og destination partitionerne hedder)
kommandoen for at klone er

dd if=/dev/xxx (kildedestinationen) of=/dev/xxx  (destinationen) bs=4096 conv=notrunc,noerror

eksempel !! dd if=/dev/sdb1 of=/dev/sdc1 bs=4096 conv=notrunc,noerror
Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 16:41 #8
Alt det vi gjorde over telefonen - skrive ny partitionstabel osv. har tilsyneladende hjulpet. Jeg kan nu få fat i disken på helt almindelig vis.

Nu er der så opstået et nyt problem. Den fryser efter kort tid når jeg forsøger at hive noget over på den eksterne harddisk...

Hvis du har nogle guldkorn i den forbindelse så må du gerne skrive, men under alle omstændigheder tak for hjælpen. Det var helt suverænt. :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 16:46 #9
Har du prøvet at hive noget over med KNOPPIX ellers prøv det, men generelt ville jeg da bare klone som beskrevet tidligere

En gang "chkdsk /r /f" www.helgec.dk/chkdsk.html ville muligvis hjælpe
Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 17:18 #10
Hej igen...

Den fryser også når jeg forsøger at klone. Jeg vil tro der er et bestemt sted på HD'en den ikke kan komme forbi, eller hvad ved jeg.

Findes der nogen former for dybdegående disk tjek på KNOPPIX?
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 17:44 #11
"Den fryser også når jeg forsøger at klone." Hvad bygger du det på, får du fejlmelding ?

hdparm -i /dev/sda Show info about disk sda
hdparm -tT /dev/sda Do a read speed test on disk sda
badblocks -s /dev/sda Test for unreadable blocks on disk sda

Jeg skal lige prøve noget af er tilbage om 10 minutter
Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 17:51 #12
Jeg venter i spænding, men forsøger mig lidt med noget af det du skriver i mens.

Der kommer ingen fejlmelding. HD Led'en slukker, og bl.a. musen fryser fast. Det er tydeligt at HD'en stopper al aktivitet.

Jeg skal ind og spise, og bagefter køre vores gæster til Amager, men jeg er på ca. 15 min endnu, og ellers starter jeg dagen i morgen med at fortsætte min jagt på en løsning. Så skriv endelig hvis du har ideer :-)
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 17:56 #13
Jeg tænkte det nok, en grund til at Linux aldrig vil blive folkeeje er, at der hele tiden skal tages hensyn til gamle idioter der for år tilbage gjorde sig heldigt bemærket

Åben root terminal -> skriv ntfs-3g /dev/xxx (partitionen) /mnt -> enter hvis du får problemer så prøv
ntfs-3g /dev/xxx (partitionen) /mnt -o force
Nu bør indholdet være tilgængelig i mappen /mnt
Klik på " My documents" -> klik 2 x på den pil der peger opad (står lige under "Bookmark" -> klik på /mnt
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 18:16 #14
Der er flere forslag hvis ovenstående ikke virker
Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 21:05 #15
Jeg er tilbage.
ntfs-3g /dev/xxx (partitionen) /mnt virkede. Men når jeg forsøger at klone eller bare flytte filer, så går den i stå efter meget kort tid...

Med hensyn til "badblocks -s /dev/sda", så gik der noget tid, og så stod der "done"... ikke et ord om hvad den havde fundet?

Det er virkelig super at du gider hjælpe...
Avatar billede henrikharling Nybegynder
05. juni 2010 - 21:34 #16
Jeg har i øvrigt opdaget noget sjovt.

Når jeg hiver en enkelt fil fra "mnt" til en extern disk, så går det fint, men snakker vi en markering af 30 filer, så går kopieringen i stå, og det hele fryser...
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2010 - 22:40 #17
OK ! det er sent, hvis du stadig mangler hjælp så fixer vi det i morgen - jeg går ud fra at du kører med router og altså kan bruge LAN til at flytte filer
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2010 - 06:32 #18
Hvad endte denne tråd med ??
Avatar billede henrikharling Nybegynder
07. juni 2010 - 07:39 #19
Den er desværre ikke helt endt, men jeg kører til Sverige nu, og er først hjemme sidst på eftermiddagen. Har været lidt presset i weekenden.

Jeg vil meget gerne forsøge mig med "backup over LAN" hvis du gider hjælpe med det, men jeg tror - som vi snakkede om i telefonen - at det er en "mekanisk fejl" der gør at harddisken fryser maskinen efter kort tid.

Jeg vender tilbage senere i dag.
Avatar billede Slettet bruger
07. juni 2010 - 09:05 #20
Lad os prøve det med LAN først, men hvis du har mulighed for enten at åbne en port i routeren eller koble problembarnet direkte på nettet uden om routeren, så prøv at sætte den op som SSH-server, så kobler jeg mig på og kigger på den
Avatar billede henrikharling Nybegynder
08. juni 2010 - 19:45 #21
Skriv et svar så du kan få point.
Det er lykkedes mig at hive de få vigtige filer ud.
Resten orker jeg ikke bruge mere tid på.

1000 tak for hjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2010 - 19:57 #22
Jeg samler ikke point så snup dem selv, jeg havde dog gerne set at du havde forsøgt over SSH - 10 minutter og det var sat op
Avatar billede henrikharling Nybegynder
08. juni 2010 - 22:47 #23
Ok, hvis du har tid i morgen aften engang, så er jeg klart frisk på at forsøge.
Tror vi kan få problemer idet jeg har firmabetalt net, og routeren ikke kan konfigureres af mig. Men kan vi forsøge alligevel er jeg frisk nok :-)
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2010 - 10:53 #24
Boot op på din problem maskine med Knoppix

Se til at du har netværksforbindelse, hvis det er wireless aktiveres dette forneden til højre på skrivebordet

Klik på ikonet i nederste venstre hjørne

Accescories -> root terminal ->
su root -> enter
ifconfig  -> enter (skriv den tildelte ip-adresse ned
passwd root -> enter
1234 -> enter
ntfs-3g /dev/xxx (partitionen) /mnt -> enter

Klik på ikonet i nederste venstre hjørne

Preferences -> Start SSH server -> enter

Du har nu startet din SSH server, dit username er root, dit password er 1234

Sæt dig over til destinationscomputeren

Download / unzip og installer http://www.helgec.dk/winscp.zip -> vælg den bruderflade der kaldes "Explorer lignende"
Indtast ip-adressen fra SSH serveren i den linje der hedder "Host Name"
Username (root)
Password (1234)
Klik på "Login"
svar "Yes" til advarsel
Klik på mappen "root" øverst i venstre side
Klik på mappen /mnt
der skulle dine data gerne ligge og du kan nu arbejde fra din destinationscomputer
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2010 - 20:21 #25
Nå det virkede måske ikke ?
Avatar billede Slettet bruger
30. juni 2010 - 08:06 #26
Lad gå at du ikke gider at reagere, men kunne du ikke lukke tråden
Avatar billede henrikharling Nybegynder
17. oktober 2010 - 18:59 #27
Hej Helgec

Det er ikke at jeg ikke gider reagere, har bare kommet fr det.
Den stod helt af, men jeg fik reddet nogle vigtige filer. Tak for hjælpen.

Post et svar...
Avatar billede henrikharling Nybegynder
01. december 2010 - 00:32 #28
Den var død, men takket være Helgec fik jeg det ud jeg havde mest brug for...