Avatar billede pazau Nybegynder
04. juni 2010 - 15:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kun en skanner?

Hej alle.

Jeg har en Netbook med Windows XP SP3 som styresystem, og jeg søger en antivirus-løsning, hvor der kun er en skanner.

AVG, Avast, Norton og mange andre installerer både Shield, en skanner i baggrunden til Stifinder og en masse andet.
Det jeg ønsker, er KUN en skanner, der enten har et ikon ved uret, eller kan startes fra Startmenuen.

Den eneste mulighed jeg selv har fundet, er Antivir. Der kan du vælge kun at installere skanneren, og så får du et lille ikon nede ved uret, som hvis du havde installeret hele pakken.

Men den har jeg fået problemer med, så nu søger jeg andre alternativer.
Jeg har kigget lidt på Trend Micro's HouseCall, men jeg har stadig ikke forstået præcist hvad det er.

Nogle forslag til en god løsning? :)
Avatar billede simondetklogehoved Nybegynder
04. juni 2010 - 16:02 #1
jeg ved ikke om man kan men der er også avg free 9.0
Avatar billede claes57 Ekspert
04. juni 2010 - 16:19 #2
den nemmeste er afgjort microsofts security essentials som du gratis henter på http://www.microsoft.com/security_essentials/default.aspx?mkt=da-dk
Avatar billede Poko1 Ekspert
04. juni 2010 - 16:44 #3
simondetklogehoved er åbenbart så klog at han ikke behøver at læse hvornår man lægger et svar.
http://www.eksperten.dk/faq
Avatar billede ptj_11 Forsker
04. juni 2010 - 19:36 #4
Trend Micro´s House Call er en onlinescanner, der undersøger din maskine og alle dens filer.
Forskellen til et antivirusprogram er at antivirusprogrammet lægger en "on demand" scanner på din maskine. Denne undersøger dine filer når de bliver aktiveret, hvilket igen betyder, at hvis en fil er inficeret, så bliver den stoppet, inden den kan nå at lægge snavs på din maskine. Det samme sker, når du downloader filer fra internettet.
Det leder så næsten automatisk til følgende spørgsmål:
Hvad i alverden ønsker du at opnå med din metode?
Ved at gøre sådan som du gør/har gjort, svarer til at dyrke ubeskyttet sex med en fremmed, som kan have alle mulige sexuelt betingede sygdomme, og såefterfølgende tage gummi på.
Det er faktisk forbryderisk letsind, det du laver der.
Du risikerer faktisk at smitte alle dine computerrelationer med alt mulig snavs.
Det næste er, at en af de mest ønskede virkninger i en virus (set med virus programmørs øjne)er at deaktivere et hvilket som helst antivirusprogram, så det ikke opdager og fjerner virus.
Det er derfor, at man i situationer, hvor man er i tvivl om et evt. virusangreb, benytter sig af en onlinescanner som Trend Micro´s House Call, som ikke kan angribes af en virus, der er sluppet ind på en pc.
Jeg håber, at du tænker lidt over disse oplysninger, og vælger en fornuftig løsning.
/ptj_11
Avatar billede pazau Nybegynder
05. juni 2010 - 23:45 #5
Simondetklogehoved: AVG kan kun installere hele pakken.

Claes57: Jeg har netop MSSE installeret i øjeblikket, men jeg kan godt mærke at Netbookens ressorucer er formindsket. Selv browsing med Firefox går langsommere.

Ptj_11: Selvom jeg må inddrømme at din tekst er virkelig godt skrevet, og sidder rigtig tungt på overvejelsens tanker, må jeg inddrømme at jeg stadig helst kun foretrækker en skanner.

Jeg browser med fornuft på websider med Netbooken, og jeg kommer aldrig til at åbne vedhæftede filer i E-mails. Dem håndterer min anden bærbar.

Men Netbook er faktisk købt for at jeg skulle kunne holde kommunikationen med vennerne på farten. Den bruges mest til at læse nyhedsmails fra steder som Computerworld og BT, samt webcam-chat over MSN og generel surfing.

Jeg må indrømme at jeg nok ikke er den der skal stå fremme, når det kommer til hvordan man kan smittes med virus. Men jeg mener selv at jeg er en fornuftig computerbruger, med gode erfaringer med såvel Windows og GNU/Linux.
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. juni 2010 - 01:25 #6
Vedhæftede filer er ikke den eneste måde hvorpå en pc kan blive overtaget af ubehagelige typer.
Det behøver bare at være en cancelknap på en hjemmeside, der tilbyder dig at downloade, eller lokker med et eller andet, som du klikker væk. Nu tror du at alt er afsluttet, men inde bag ved overfladen kører der ting, du ikke aner noget om.
Så nemt kan det gøres. Der findes et bestemt udtryk for metoden, som jeg desværre ikke kan huske, hvad er.
Har de først overtaget din pc, så kan de jo gøre med den, lige hvad de vil.
Pyt med, at du måske bliver nødt til at geninstallere din maskine, men tænk på, hvad din maskine kan være blevet brugt til i mellemtiden.
Det er bl.a. på den måde, at massive angreb på mailservere bliver udført, og det samme med spammails.
Tænk på, at du ved at stille denne tjeneste til rådighed for disse irriterende lovbrydere, så har du faktisk påtaget dig et medansvar, faktisk gjort dig til medskyldig i forbrydelsen med åbne øjne.
Vælg nu selv, hvad du ender med at gøre, det er dit ansvar.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
06. juni 2010 - 02:03 #7
pazau.

Kig lidt på dine gamle spørgsmål. Der er mange af dem, hvor der givet gyldige svar.
Enten godtag dem, og dermed luk spørgsmålene, eller skriv, hvorfor du ikke mener at kunne bruge svarene, og derefter luk dem.
/ptj_11
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2010 - 10:50 #8
med det brug, du skitserer for maskinen, så ville jeg vælge en linux. Prøv en live-cd med Mint linux - den er meget tilgivende mht hardware-drivere, og er enklere end ubuntu. Den indbyggede firewall burde være nok til dit brug (bare husk at slå den til).
http://www.linuxmint.com/
Avatar billede pazau Nybegynder
06. april 2011 - 20:22 #9
Lukker
Avatar billede ptj_11 Forsker
07. april 2011 - 22:05 #10
Det er ganske vist længe siden, at vi har vendt dette emne, men du kunne jo for interessens skyld test sikkerheden ved din metode af. Prøv at lade tremnd Housecall checke din maskine, og installer malwarebytes, og scan din notebook med dem. Så kunne det være interessant at se, hvad der blev fundet.
Det ville give et meget lærerigt billede af, hvor sikker din løsning er.
Bare en strøtanke.
/ptj_11