Avatar billede jps6kb Novice
03. juni 2010 - 14:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Encoding problem. ÆØÅ vises i Notepad, men ikke Excel

Hej,

Jeg har en webside som smider en .csv fil til brugeren, som denne så skal vælge at gemme. Når jeg så åbner filen i Notepad, står alt perfekt, men åbner jeg i Excel, står f.eks. som "Beløb" ... what gives??
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2010 - 15:05 #1
Det ser ud som om Excel forventer ISO/8859-1 (CP-1252) mens du skriver UTF-8 !
Avatar billede jps6kb Novice
03. juni 2010 - 15:20 #2
Temmelig fornemt. Det var selvfølgelig det - smider du svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2010 - 15:31 #3
svar
Avatar billede pedepede Nybegynder
17. september 2010 - 11:00 #4
Hej! Jeg sidder med præcis samme problem. Hvordan får man så Excel til at forvente UTF-8 i stedet for ISO-formatet?

Håber I vil hjælpe selvom spørgsmålet er lukket... :)

Mvh
Peter
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2010 - 03:45 #5
Kan du ikke konvertere filen fra UTF-8 til ISO-8859-1?
Avatar billede pedepede Nybegynder
18. september 2010 - 12:35 #6
Jeg kan gemme den i ANSI-formatet i Notepad og så ser det rigtigt ud. Problemet er bare, at det er applikation der skriver til filen og den gør det i UTF-8. Så når filen åbnes igen i Excel, så står der underlige tegn. Kan det løses?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2010 - 14:13 #7
Lav et konverterings program som læse UTF-8 og skriver ISO-8859-1.