Avatar billede Katt Nybegynder
02. juni 2010 - 16:53 Der er 1 kommentar

IT-Politik og Copyright

Hvad siger loven om kopiering og anvendelse af informationer og billeder fundet på nettet?

Hvilke typer af licensbetingelser findes der for computerprogrammer?
Avatar billede agercon Nybegynder
03. juni 2010 - 23:00 #1
Hvis der ikke står, at du udtrykkeligt frit må benytte det (på engelsk Public Domain) i f.eks. licensen for materialet, så må du ikke.

Så skal du have tilladelse fra rettighedsindehaverne - nogen gange er det ikke engang nok med tilladelse fra den, som har udarbejdet det.

Der findes mange typer af licensbetingelser.

Selv er jeg mest interesseret i, hvilke frihedsrettigheder brugeren har. Her opdeles de typisk i kategorierne Freeware, Shareware, lukket software samt Free & Open Source software (FOSS).

Freeware er programmer, hvor det er tilladt at bruge uden at skulle betale. Nogle gange kun for private og ikke profitskabende organisationer. Ofte er der en beskrivelse med, hvordan man også kan støtte programmet økonomisk. Der er sjældent adgang til kildekoden.

Shareware er programmer, hvor det er tilladt at bruge det i en begrænset periode, hvor efter man skal betale for det. Her kan der også være forskel på i hvilket omfang det gælder private, ikke profritskabende organisationer samt erhvervsvirksomheder. Der er sjældent adgang til kildekoden.

Lukket software er den mest traditionelle software, hvor der skal betales for brug heraf uanset hvilken brugertype man er. Der er sjældent adgang til kildekoden.

FOSS står for Free & Open Source software, der oftest er frit tilgængeligt via internettet i såvel brugbar (binær) udgave som selve kildekoden.

Uanset hvilken licenstype, der er tale om, kan man intet sige om kvaliteten af programmet. Så sørg for altid at der er mulighed for at prøve et program inden erhvervelse samt eventuelle alternativer.

Der kan være mange penge at spare.

Selv benytter jeg FOSS i det daglige, hvor kernen i systemerne er Linux samt applikationer som webbrowseren Mozilla, emailklienten Thunderbird og  kontorpakken OpenOffice.org, der alle også kan fås til Mac'er og Microsoft Windows pc'er.

Hvis du vil vide mere, så spørg bare løs.