Avatar billede jmy Nybegynder
28. maj 2010 - 12:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

show af hide ved hjælp af dropdown menu og tekstfelter.

Jeg har en lille formular med 3 dropdownbokse og 3 tekstfelter. Jeg har brug for at når den ene dropdown menu er default skal 2 af tekstfelterne ikke visese men når der bliver valgt et emne i dropdown menuen så skal de vises.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2010 - 12:56 #1
Skal lige forstå hvad du mener..

Er der 3 dropdownbokse (<select>), eller 1 med 3 x <option> ?

og

"er default" = har fokus - eller en bestemt <option> er valgt ?
Avatar billede jmy Nybegynder
28. maj 2010 - 13:48 #2
Der er 3 dropdownbokse (<select>).

Det er 2 af dropdownboksene og 1 tekstfelt der skal bruges.

Når dropdownboks 1 står med alle "default" skal dropdownboks 2 og tekstfeltet være skjult.

Håber det kan hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2010 - 15:15 #3
Hmm.. Bange for at jeg stadig ikke helt forstår hvad du mener.
- Men måske du kan klippe det du skal bruge ud af denne "HTML-avis":

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html><head><meta http-equiv="Content-type" content="text/html;charset=UTF-8">
<script type="text/javascript">
var sideNu = "forside"
function skiftSide()
    {
    document.getElementById( sideNu ).style.display = "none"
    sideNu = document.sideNavigator.sideValg.options[ document.sideNavigator.sideValg.selectedIndex ].value
    document.getElementById( sideNu ).style.display = "block"
    }
</script>
</head><body><form name="sideNavigator">
<p>Vis: <select name="sideValg" onchange="skiftSide()">
        <option value="forside"    >Forsiden</option>
        <option value="side9"    >Side 9</option>
        <option value="bagside"    >Bagsiden</option>
    </select>
</p></form>

<div id="forside" style="display:block;">
Velkommen
<br>Lirum larum, bim bam busse.
<br>- Og her skal der stå noget som rimer
</div>

<div id="side9" style="display:none;">
Oh lala
<br>Jeg er glad for hjemlig hygge, og lange traveture ved skov og strand, selvfølgelig.
<br>Udtaler dagens bimbo, og falder i søvn.
</div>

<div id="bagside" style="display:none;">
Mad scientist
<br>Jorden er firkantet - se selv her: <a href="http://www.timecube.com">TimeCube</a>
<br>- Er du uenig, er der noget alvorligt galt med DIG.
</div>

</body></html>
Avatar billede jmy Nybegynder
01. juni 2010 - 11:52 #4
prøver lige at ligge min kode her ind. Så er det måske nemmere.
Hvis du kigger i linje 148, if (ValgtEmne == "Emne") {. Det er de felter der står som visible og hidde, jeg ønsker skal vises på siden inden valg af emne.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html lang="da">

<head>
<type="text/javascript"></script>
<script type="text/JavaScript">
<!--Skjuler scriptet for ældre browsere

ie=(document.all) ? 1:0

//Her starter vis funktionerne 1-21

function show(){
if (ie) layer1.style.visibility="Visible"
}
function show2(){
if (ie) layer2.style.visibility="Visible"
}
function show3(){
if (ie) layer3.style.visibility="Visible"
}
function show4(){
if (ie) layer4.style.visibility="Visible"
}
function show5(){
if (ie) layer5.style.visibility="Visible"
}
function show6(){
if (ie) layer6.style.visibility="Visible"
}
function show7(){
if (ie) layer7.style.visibility="Visible"
}
function show8(){
if (ie) layer8.style.visibility="Visible"
}
function show9(){
if (ie) layer9.style.visibility="Visible"
}
function show10(){
if (ie) layer10.style.visibility="Visible"
}
function show11(){
if (ie) layer11.style.visibility="Visible"
}
function show12(){
if (ie) layer12.style.visibility="Visible"
}
function show13(){
if (ie) layer13.style.visibility="Visible"
}
function show14(){
if (ie) layer14.style.visibility="Visible"
}
function show15(){
if (ie) layer15.style.visibility="Visible"
}
function show16(){
if (ie) layer16.style.visibility="Visible"
}
function show17(){
if (ie) layer17.style.visibility="Visible"
}
function show18(){
if (ie) layer18.style.visibility="Visible"
}
function show19(){
if (ie) layer19.style.visibility="Visible"
}
function show20(){
if (ie) layer20.style.visibility="Visible"
}

//Her starter funktionerne gem 1-21

function hide(){
if (ie) layer1.style.visibility="hidden"
}
function hide2(){
if (ie) layer2.style.visibility="hidden"
}
function hide3(){
if (ie) layer3.style.visibility="hidden"
}
function hide4(){
if (ie) layer4.style.visibility="hidden"
}
function hide5(){
if (ie) layer5.style.visibility="hidden"
}
function hide6(){
if (ie) layer6.style.visibility="hidden"
}
function hide7(){
if (ie) layer7.style.visibility="hidden"
}
function hide8(){
if (ie) layer8.style.visibility="hidden"
}
function hide9(){
if (ie) layer9.style.visibility="hidden"
}
function hide10(){
if (ie) layer10.style.visibility="hidden"
}
function hide11(){
if (ie) layer11.style.visibility="hidden"
}
function hide12(){
if (ie) layer12.style.visibility="hidden"
}
function hide13(){
if (ie) layer13.style.visibility="hidden"
}
function hide14(){
if (ie) layer14.style.visibility="hidden"
}
function hide15(){
if (ie) layer15.style.visibility="hidden"
}
function hide16(){
if (ie) layer16.style.visibility="hidden"
}
function hide17(){
if (ie) layer17.style.visibility="hidden"
}
function hide18(){
if (ie) layer18.style.visibility="hidden"
}
function hide19(){
if (ie) layer19.style.visibility="hidden"
}
function hide20(){
if (ie) layer20.style.visibility="hidden"
}
function mit(ValgtEmne){
document.getElementById("Farve").value = "";
document.getElementById("Farve").style.visibility="hidden";
document.getElementById("Art_nr").value = "";
document.getElementById("Art_nr").style.visibility="Visible";
document.getElementById("Soegeord").value = "";
document.getElementById("Soegeord").style.visibility="hidden";
document.getElementById("Antal").value = "";
document.getElementById("Antal").style.visibility="hidden";
document.getElementById("Kundetype").value = "";
document.getElementById("Kundetype").style.visibility="hidden";
if (ValgtEmne == "Emne") {
    document.getElementById("Farve").value = "";
    document.getElementById("farve").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Art_nr").value = "";
    document.getElementById("Art_nr").style.visibility="Visible";
    document.getElementById("Soegeord").value = "";
    document.getElementById("Soegeord").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Antal").value = "";
    document.getElementById("Antal").style.visibility="Visible";
    document.getElementById("Kundetype").value = "";
    document.getElementById("Kundetype").style.visibility="Visible";
    }
    if (ValgtEmne == "Hund" || ValgtEmne == "Hest" || ValgtEmne == "Kat") {
    document.getElementById("Farve").value = "";
    document.getElementById("Farve").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Art_nr").value = "";
    document.getElementById("Art_nr").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Soegeord").value = "";
    document.getElementById("Soegeord").style.visibility="Visible";
    document.getElementById("Antal").value = "";
    document.getElementById("Antal").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Kundetype").value = "";
    document.getElementById("Kundetype").style.visibility="hidden";
    }
if (ValgtEmne == "Bamse") {
    document.getElementById("Farve").value = "";
    document.getElementById("Farve").style.visibility="Visible";
    document.getElementById("Art_nr").value = "";
    document.getElementById("Art_nr").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Soegeord").value = "";
    document.getElementById("Soegeord").style.visibility="Visible";
    document.getElementById("Antal").value = "";
    document.getElementById("Antal").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Kundetype").value = "";
    document.getElementById("Kundetype").style.visibility="hidden";
    }
if (ValgtEmne == "Spil" || ValgtEmne == "Færger") {
    document.getElementById("Farve").value = "";
    document.getElementById("Farve").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Art_nr").value = "";
    document.getElementById("Art_nr").style.visibility="Visible";
    document.getElementById("Soegeord").value = "";
    document.getElementById("Soegeord").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Antal").value = "";
    document.getElementById("Antal").style.visibility="Visible";
    document.getElementById("Kundetype").value = "";
    document.getElementById("Kundetype").style.visibility="hidden";
    }
if (ValgtEmne == "Tog" || ValgtEmne == "Bus") {
    document.getElementById("Farve").value = "";
    document.getElementById("Farve").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Art_nr").value = "";
    document.getElementById("Art_nr").style.visibility="Visible";
    document.getElementById("Soegeord").value = "";
    document.getElementById("Soegeord").style.visibility="hidden";
    document.getElementById("Antal").value = "";
    document.getElementById("Antal").style.visibility="Visible";
    document.getElementById("Antal").value = "";
    document.getElementById("Antal").style.visibility="Visible";
    }
//Slut på kommentar der skjuler scriptet for ældre browsere-->
</script>

<meta name="Microsoft Border" content="none">
<title></title>
</head>

<body marginheight="0" marginwidth="0" leftmargin="0" topmargin="0">

                                        <font SIZE="1">
                                                <table border="0" width="350" id="table1">
                                            <tr>
                                                <td><div id="container4">
<b class="b1"></b>
<b class="b2"></b>
<b class="b3"></b>
<b class="b4"></b>
<div class="boxcontent">
<FORM name=searchForm2  method="POST" action="ResultatListe.asp" target="_blank">
<table width="300" border="0" cellpadding="5" cellspacing="0" style="font-size:100%;" id="table2"><font size="2" align="left"><b>&nbsp;&nbsp;&nbsp;</b></font><tr>
<td style="width:129px;"><b>&nbsp;&nbsp;Emne:</b></td>
<td style="width:151px;">
<SELECT
                                style="FONT-SIZE: 100%" accessKey=e tabIndex=7
                                size=1 name=Emne id="Emne" onChange="java script:mit(this.value);"> <OPTION value=Emne
                                selected>Emne</OPTION> <OPTION
                                value="Bamse">Bamse</OPTION> <OPTION
                                value="Dukke">Dukke</OPTION> <OPTION
                                value="Kat">Kat</OPTION> <OPTION
                                value="Hund">Hund</OPTION> <OPTION
                                value="Hest">Hest</OPTION> <OPTION
                                value="Spil">Spil</OPTION> <OPTION
                                value="Færger">Færger</OPTION><OPTION
                                value="Tog">Tog</OPTION> <OPTION
                                value="Bus">Bus</OPTION> </SELECT>
</td>
</tr>
<!--/selectbox/dropdownboks-->
<!--textfelt til Art nr-->
<tr>
<td style="width:129px;"><b>&nbsp;&nbsp;art nr</b></td>
<td style="width:151px;">
<FONT size=1>
                                <INPUT
                                style="WIDTH: 130px" tabIndex=8 size=130
                                name=Art_nr id="Art_nr"></FONT></td>
</tr>
<!--/textfelt til Art nr-->

<!--textfelt til Farve-->
<tr>
<td style="width:129px;">&nbsp; <b>Farve:</b></td>
<td style="width:151px;">
                                        <font SIZE="1">
<SELECT
                                style="FONT-SIZE: 100%; WIDTH: 125px"
                                tabIndex=11 name=Farve id="Farve"> <OPTION
                                value=>Alle</OPTION> <OPTION
                                value="Roed">Rød</OPTION> <OPTION
                                value="Sort">Sort</OPTION> <OPTION
                                value="Groen">Grøn</OPTION>
                                <OPTION value="Blaa">Blå</OPTION><OPTION
                                value="Gul">Gul</OPTION> <OPTION
                                value="oevrige">Øvrige</OPTION></SELECT></font></td>
</tr>
<tr>
<td style="width:129px;"><b>&nbsp;&nbsp;Søgeord:</b></td>
<td style="width:151px;">
<FONT size=1>
                                <INPUT
                                style="WIDTH: 130px" tabIndex=9 name=Soegeord id="Soegeord"></FONT>
</td>
</tr>
<!--/textfelt til søgeord-->
<tr>
<td style="width:129px;"><b>&nbsp;&nbsp;Antal:</b></td>
<td style="width:151px;"><FONT size=1>
                                <INPUT
                                style="WIDTH: 130px" tabIndex=10 name=Antal id="Antal"></FONT>
</td>
</tr>
<!--selectbox/dropdownboks Kundetype-->
<tr>
<td style="width:129px;"><b>&nbsp;&nbsp;kundetype:</b></td>
<td style="width:151px;">
<FONT size=1>
                                <SELECT
                                style="FONT-SIZE: 100%; WIDTH: 125px"
                                tabIndex=11 name=Kundetype id="Kundetype"> <OPTION
                                value=>Alle</OPTION> <OPTION
                                value=1>1</OPTION> <OPTION
                                value=2>2</OPTION> <OPTION
                                value=3>3</OPTION> <OPTION
                                value=4>4</OPTION> <OPTION
                                value=5>5</OPTION></SELECT></FONT>
</td>
</tr>
<!--/selectbox/dropdownboks Kundetype-->

<!--Søgknap-->
<tr>
<td></td>
<td>
<B><FONT size=1><input type="submit" value="Søg" name="B1"></FONT></B><FONT size=1><B><input type="reset" value="Nulstil" name="B2"></B></FONT>

</td>
</tr>
<!--/Søgknap-->

</table>
</form>&nbsp;</div>
<b class="b4"></b>
<b class="b3"></b>
<b class="b2"></b>
<b class="b1"></b>
</div>
                                        </font>
                                                </td>
                                            </tr>
                                            </table>
                                        </font>
                                        <p><br>
                                        <br>
&nbsp;</p>

</body>

</html>
Avatar billede jmy Nybegynder
01. juni 2010 - 15:24 #5
Har fundet en løsning, jeg kan bruge onload="mit(this.value);" . Har bare et problem, jeg har en onload i forvejen, har du et forslag til, hvad jeg så kan gøre? Du får stadig de 200 ved hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2010 - 21:56 #6
Brug denne funktion til at tilføje en ny onload-funktion:

function addLoadEvent( func )
    {
    var oldonload = window.onload
    if (typeof window.onload != 'function') // Er der én i forvejen
        window.onload = func        // - nej. Kør kun den nye
    else
        {                // - Ja:
        window.onload = function()    // Ny super-funktion
            {
            if (oldonload)
                oldonload()    // Kør først den "gamle"
            func()            // Og så den nye
            }

F.eks:
addLoadEvent( dinOnloadFunktion )

eller

addLoadEvent(
    function()
    {
    /* din kode her */
    }
);
Avatar billede jmy Nybegynder
04. juni 2010 - 09:36 #7
Forstår ikke helt, jeg tror ikke jeg sætter det rigtig ind i funktionen, hvis jeg har en funktion der f.eks. hedder din og en der hedder min, hvordan vil du så sætte det ind?
Avatar billede jmy Nybegynder
11. juni 2010 - 11:42 #8
hejsa T4NK3R smider du et svar så du kan få nogle points undskyld ventetiden.
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2010 - 17:53 #9