Avatar billede s_kirch Nybegynder
27. maj 2010 - 09:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Short-Key til paste values

Hej
Jeg har oprettet en short-key (CTRL+Q) til at eksekvere en makro, der indæstter det kopierede som værdi.

Makroen lyder: Selection.PasteSpecial Paste:=xlValues

Desværre betyder det også at 'historik' forsvinder og det derfor ikke er muligt at fortryde tidligere handligere. Hvad kan det skyldes og kan det undgås at slette 'historik'?

På forhånd tak for svar.

Mvh
Søren
Avatar billede jkrons Professor
27. maj 2010 - 09:55 #1
Excel giver ikke mulighed for at fortryde handlinger, der er udført ved hjælp af en makro.

Så hvis du vil have genvejsmuligheden, mister du samtidigt fortrydelsesretten.

Et alternativ kan være at omskrive din makro, så den først gemmer en kopi af regnearket inden den udfører Paste Values. Hvisdu så fortryder, kan du genskabe originalen ved at åbne kopien.
Avatar billede s_kirch Nybegynder
27. maj 2010 - 11:36 #2
Tak for hurtig respons - svar på mit spg.

Jeg vil dog godt kommentere på dit forslag om, at omskrive makroen, så arket gemmes inden makroen udføres. Når et ark gemmes, så fjernes historik og handlinger kan ikke fortrydes.

Hvordan giver jeg point for svar?
Avatar billede jkrons Professor
27. maj 2010 - 12:08 #3
Du har ret i at ændringer ikke kan fortrydes efter gemning, men netop derfor gemning af en kopi, som jo indeholder det, der var rigtigt inden den sidste handling, som makroen udførte.

Du giver mig point ved at acceptere dette svar.
Avatar billede s_kirch Nybegynder
27. maj 2010 - 14:14 #4
Det har du ret i, men man kan så ikke gå længere tilbage end at fortryde indsættelse af værdier.