Avatar billede tippermand Nybegynder
26. maj 2010 - 16:37 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Råd til ny bærbar

Hej Eksperter!

Min gode, gamle Zepto Znote 6014W, er efterhånden ved at drive mig til vanvid og jeg er derfor ude efter en ny bærbar.

Jeg ved at man kan få rigtig meget for pengene, men da den bærbare også er mit værktøj nr. 1 i hverdagen, er det også vigtigt at jeg har en rigtig god maskine. Derofr er jeg villig til at betale lidt mere en discount-pcen. Regner med et prisloft på 7500,-, men er åben over for gode argumenter i begge retninger.

Jeg er studerende og har tit maskinen med på farten. Batteritiden er derfor blevet noget jeg lægger vægt på, samtidig med atden højest bør være 15 tommer (nok hellere 14!?!)

Mit behov er ellers:
- Mange programmer åbne samtidig: meget surf + mail (Outlook)
- Streame TV
- Se DVD film

Jeg sætter pris på et lækkert design (og er bange for at Mac ville give for mange problemer mht. programmer og tilvænning!?!).

Jeg har tænkt mig at købe en ekstra skærm, så jeg kan arbejde med to skærme hjemmefra.

Det lyder som nogle rimelig basiskrav, da jeg aldrig spiller spil. Jeg kan dog ikke overskue markedet og ved ikke hvilken CPU eller processor, som er bedst for mine behov.

Glæder mig til at se Jeres forslag og siger på forhånd tak!
Avatar billede Jackount Nybegynder
26. maj 2010 - 16:41 #1
Prøv at tildele 100 point for det, så skal du nok få svar ;) (Ikke at jeg gider, men så tror jeg flere gider..)
Avatar billede haverslev Novice
26. maj 2010 - 17:01 #2
Jackount > hvad er galt med 45 point?

Med de krav til en bærebar, så er en UKV maskine et oplagt valg - altså en med en lidt lavere processor ydelse, men som tilgengæld også er mere lydløs og strømbesparende:

Asus 13,3":
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=710520

Sony 14" - batteritid på 4,5 timer:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=717330

14" - batteritid max 8 timer:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=790456
Avatar billede haverslev Novice
26. maj 2010 - 17:04 #3
UPS
så er en UKV maskine......
skulle være
så er en ULV maskine......
Avatar billede tippermand Nybegynder
26. maj 2010 - 17:18 #4
@haverslev: Tak for dine input. Jeg lægger enormt meget vægt på hurtigheden (dete r primært derfor jeg er blevet træt af min gamle), men det kan godt være man skal gå på kompromis for at sikre batterilevetiden.
Vil dog mene at hurtigheden er mindst ligeså vigtig som
batterilevettiden.
Har hørt dårligt om Acer tidligere, men tror måske at de faktisk er begyndt at lave rigtig gode maskiner?!?

@Jackount/alle: Vil gerne sætte antallet af point op, (hvis der er een som kan forklare mig hvordan jeg gør) ;)
Avatar billede tippermand Nybegynder
26. maj 2010 - 17:21 #5
Tilføjelse: Da den bærbare er mine eneste PC og den 2. eksterne skærm udelukkende skal være til for at kunne bruge to skærme samtidig, er størrelsen på den bærbare (skærm) ikke uvæsentlig. Synes bare de store er for klodsede at slæbe undt på.
Avatar billede tippermand Nybegynder
26. maj 2010 - 17:24 #6
Tilføjelse: Da den bærbare er mine eneste PC og den 2. eksterne skærm udelukkende skal være til for at kunne bruge to skærme samtidig, er størrelsen på den bærbare (skærm) ikke uvæsentlig. Synes bare de store er for klodsede at slæbe undt på.
Avatar billede haverslev Novice
26. maj 2010 - 17:25 #7
Du behøver ikke at være bange for Acer, se f.eks en af de seneste undersøgelser der er blevet lavet - laptop der er behæftiget med fejl i løbet af en 3 årig periode

http://www.pcworld.dk/art/11266?a=block&i=81
og:
http://www.squaretrade.com/htm/pdf/SquareTrade_laptop_reliability_1109.pdf
Avatar billede tippermand Nybegynder
26. maj 2010 - 17:45 #8
Tak for statistiken.

Hvad med firmaet MSI ( http://eu.msi.com/index.php?func=prodpage2&maincat_no=135&cat2_no=680 )? Har set de har lavet nogle fantastisk tynde notebooks, men tastaturet virkede desværre meget ustabilt og "plastik-agtigt".

Jeg håber der er flere der vil byde ind med nogle gode forslag!
Avatar billede tippermand Nybegynder
26. maj 2010 - 21:54 #9
Synes dog at Acer ser dårlig ud i statistiken!!!?!!!
Avatar billede haverslev Novice
27. maj 2010 - 08:03 #10
Acer er 2. største pc producent, så de vil pga. mængden også ligge højt på liste, al.a HP.

Men som jeg skrev tidligere, så er det ikke mit første valg til dig.

1. Asus
2. Sony

Selvom Asus`en "kun" har en processor på 1,3Ghz, så er det ikke ensbetydene med at den er langsom.
Den kan sagtens yde lige så meget som en Core duo på 2,0Ghz
Det der er ligeså vigtigt er ram mængden/Mhz, Cpu Cache, bushastighed  osv osv.
Avatar billede tippermand Nybegynder
27. maj 2010 - 10:55 #11
Jeg tror faktisk godt at Asus med dens 13 tommer kan være tilstrækkelig rent størrelsesmæssigt. Og hvis du mener at 1,3GHz, bliver kompenseret af de andre ting, så er det jo glimrende.

Ved du tilfældigvis hvor gode højtalerne er? Det glemte jeg at nævne i beskrivelsen :) Den har ellers fået fine reviews (på skrift og på YouTube).

Hvor vigtige er de sidste cifre i ASUS-navnet? Overvejer nemlig at sammenligne priser på flere ASUS UL30-modeller, men det er svært at gennemskue forskellene.
Avatar billede tippermand Nybegynder
27. maj 2010 - 15:47 #12
Hvad med denne her???:

Asus UL80, 14":
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=762577
Avatar billede tippermand Nybegynder
27. maj 2010 - 16:07 #13
I forhold til Asus UL30...
Avatar billede haverslev Novice
29. maj 2010 - 08:22 #14
Der er stort hun den ene forskel på de 2 Asus maskiner, at den ene er 13,3" og den anden er 14"
Ellers kører de med samme ram, samme grafikkort, samme processor,samme chipset, samme harddisk osv osv
Avatar billede tippermand Nybegynder
03. juni 2010 - 01:38 #15
Hej haverslev!

Har købt Asus 13,3 og har fået et godt indtryk ind til nu.

Tak for rådet.

Smider du et svar, så jeg kan tildele points?
Avatar billede haverslev Novice
03. juni 2010 - 09:20 #16
Avatar billede Jackount Nybegynder
03. juni 2010 - 14:33 #17
Haverslev lagde et svar lige ovenover...