Avatar billede IdaChr Nybegynder
26. maj 2010 - 12:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Billeder fra to forskellige kameraer skal flettes sammen

Hej eksperter.

Jeg er netop hjemvendt fra en længere rejse, hvor jeg og en veninde delte alle vores billeder.
Det betyder at jeg har to sæt billeder fra hver dag, men da de er overført fra hvert sit kamera, ligger de to sæt efter hinanden, og ikke flettet sammen, som jeg gerne ville have dem.

Det ene af kameraerne har ikke datomærket billederne, så jeg kan ikke bare arrangere dem efter dato.

Til gengæld har jeg utallige gange manuelt arrangeret billederne i mappen, men når jeg lukker mappen ned og åbner de igen, er alle mine ændringer forsvundet.
Og det sker også selvom jeg, inden jeg lukker mappen, slår funktionen "arranger automatisk" fra.

Jeg har læst nogle af de andre tråde, og det ser ud som om at jeg skal omdøbe billederne efter at have sat dem i rigtig rækkefølge, hvilket jo lyder meget smart. Men når jeg forsøger at omdøbe mine billeder, kan min computer ikke længere vise dem - hvilket den også advarer om, inden jeg ændrer navnet.

Jeg bruger picasa som fotoredigeringsprogram, og der vil billederne gerne blive hvor jeg beder dem om at være. Kan jeg på en eller anden måde synkronisere billedrækkefølgen fra picasa til mappen med de egentlige filer?

Eller er der andre smarte tricks jeg kan bruge, for at overliste min computers irriterende vane med at "undo" alt det jeg gør?

Jeg bruger WindowsXP

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Ida
26. maj 2010 - 16:21 #1
Velkommen til E.

...manuelt arrangeret billederne i mappen... - hvordan det ?

Denne bruger jeg til at omdøbe flere ->
http://www.eksperten.dk/guide/180

Stifinder - Vis Detaljer - HøjreKlik i den yderste grå bar øverst - Vælg "Mere..." - TilKlik [Billed taget den...] - Sotér efter DEN kolonne ???
Avatar billede IdaChr Nybegynder
26. maj 2010 - 21:52 #2
Tak :)

Altså med hensyn til at arrangere billederne manuelt, har jeg skam bare trukket dem derhen, hvor de hører til.

Dit link ser ud til at kunne det, jeg har brug for.
Men nu har jeg fundet ud af hvordan jeg omdøber alle filerne i en mappe, uden dette program.
Men kan jeg også få det til at starte med test001.jpeg i stedet for test.jpeg - uden at bruge det andet program?

For hvis jeg kan undgå at sætte mig ind i andre programmer, ville det jo være nemmest.

Mvh Ida
26. maj 2010 - 22:04 #3
Jeg har tidligere forsøgt det du beskriver; nææææ ikke umiddelbart.
http://www.eksperten.dk/guide/180 trixet er meget mere flexibelt!
Avatar billede IdaChr Nybegynder
04. oktober 2010 - 08:33 #4
...