Avatar billede bakgerding Nybegynder
25. maj 2010 - 15:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Probs med installering af linux

Hey Geeks

Jeg har i langtid haft problemmer med at installere ubuntu på min workstation, hvor der er installeret XP pro.

Jeg kan hverken installere ubuntu eller kører direkte på live cd.
Den står bare og kører og viser sort skærm.

Jeg vil gerne have en løsning på dette, da jeg gerne vil igang med linux.

Håber der er en eller anden der ka hjælpe mig...

Med venlig hilsen

Kasper Kristensen
Avatar billede claes57 Ekspert
25. maj 2010 - 15:21 #1
til indledende leg med linus, så ville jeg lave noget, der let kan skiftes/fjernes.
Så hent virtualBox fra www.sun.dk og i dette program oprette en virtual maskine på 10-20gb (du behøver ikke mere, da du kan dele dine data-mapper fra xp).
Og hent lige en frisk version af linux som iso-fil - den er hurtigere at indlæse på en virtuel maskine.
Virtualbox har nogle enkle standard-ting (skærm/net) så den er umiddelbart kompatibel med linux.
Når du har installeret gæstetilføjelser så kan du faktisk køre din xp, og fra virtualbox starte linux 'sømløst' - dvs køre de enkelte programmer som om det var en del af xp.
Bliver du træt at det, så sletter du bare virtualbox, og der er ingen spor af linux længere.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2010 - 16:24 #2
Du kunne jo overveje en anden distro. f.eks. OpenSuSe 11.2
Avatar billede bakgerding Nybegynder
25. maj 2010 - 17:56 #3
har prøvet linus før og er inde i det basale.. vil bare gerne have det ind og lægge permanent på workstation..

Og har aldrig oplevet sådan noget før, men der er ingen af mine linux installations cd'er der virker..

Håber virkelig der kan komme en løsning på dette
Avatar billede bmpi Nybegynder
26. maj 2010 - 10:02 #4
Det lyder til, at problemet skyldes en manglende grafikdriver. Kan du ikke lige skrive hvilken PC du har, og hvad der sidder i den? :-)

Men det jeg synes du skal gøre, er at hente Alternate versionen af Ubuntu i stedet. Den har en tekst-baseret installer (og er noget langsommere at installere), som gør at det formentligt vil være muligt for dig at installere Ubuntu.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate

Når den er færdig med at installere, og du genstarter, og går ind i Ubuntu, vil du formentlig mødes af en sort skærm igen. Ved opstarten til Ubuntu skal du derfor lige trykke en test (fx esc), så du får en menu, og her vælge Recovery Mode. Vælg i den efterfølgende menu at boote Ubuntu i Failsafe Graphics. Nu kommer du ind i Ubuntu, og du kan komme ind og aktivere den driver, du har brug for.
Avatar billede bakgerding Nybegynder
26. maj 2010 - 15:27 #5
jeg vil prøve det duh siger,, opdateret udgave kommer senere med hardware beskrivelse...

hilsen

Kasper