Avatar billede morpe80 Nybegynder
24. maj 2010 - 00:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

MacBook m. OS X 10.6.3 m. netværksproblemer

Hej

Jeg har lige købt en ny Macbook - men mit trådløse internet er blevet noget mere ustabilt - enten meget lange ventetider eller også intet hul igennem, selvom netværksindikatoren melder fuldt signal. Microsoft Messenger (fra Office 2008 pakken) kan overhovedet ikke logge sig på, uden hjælp fra et kabel.

Jeg har en Netgear Router (WGR614v6), som burde være fuldt ud kompatibelt med Mac's Airport system - for en sikkerheds skyld har jeg opdateret firmwaren, efter jeg oplevede problemer - uden effekt.

Jeg har prøvet at skifte channel med baggrund i hvad iStumbler fortalte mig mine naboer brugte - uden succes.

Jeg har en pc koblet på og to Iphone - alle 3 trådløst og uden problemer.
Jeg har en Xbox360 koblet på via kabel - den har dog været slukket hele tiden.

Jeg kan sagtens koble min macbook på vha kabel, men går den trådløst, så er det ligesom om det fungerer godt i starten, men lynhurtigt forsvinder. Og det er her jeg er blank.

Jeg har sat det trådløse net til at være førsteprioritet, på anbefaling af hvad jeg har fundet på diverse forummer.

Til sidst har jeg set nogle steder at nogle folk har snakket om at man kan sætte sit dns op til Opendns - hvad betyder det og ville det hjælpe?

(hvis vi kunne skippe de fleste kommentarer om mac vs pc, ville det gøre mig lykkelig ;) )
Avatar billede crc-error Nybegynder
24. maj 2010 - 08:34 #1
Allerførst.

Så lav din prioritering om til det oprindelige. Herefter, Sikre dig din authentication-form. Er det WEP/WPA/WPA2??  Det kan godt være at din Mac har svært ved at auto.genkende auth-formen, så i tilfælde af du anvende WPA, vil du opleve at du mister forbindelsen når nøglerne bliver skiftet. Hvilket sker efter nogle minutter vil jeg tro. Det kan du se på din NetGear, hvad den indstilling er.  Så prøv at statisk definere alt det du kan på MAC, så det ligner de indstillinger din NetGear har.

OpenDNS er en DNS-server som ikke er underlagt den censur som AntiPiratGruppen pålægger ISPere. Anvend istedet googles DNS-server. De svarer hurtigere og er fri for reklamer, som du vil opleve dukker op, hvis du skriver en web-adresse forkert.  Googles DNS IP-adresser er nemme at huske.  Ligeledes deres sekundære DNS.  8.8.8.8 og 8.8.4.4  henholdsvis
Avatar billede morpe80 Nybegynder
24. maj 2010 - 10:29 #2
Tak for det hurtige svar!

Jeg gik mine netværksindstillinger igennem - de passede umiddelbart. Jeg siger umiddelbart, fordi der er intet i mine routerindstillinger, som indikerer om det er wpa2/enterprise/etc - så jeg gik ud fra det nemmeste og sagde at det må være WPA Personal.
Tastede koden igen.

Så har jeg tilføjet Googles DNS-servere og det ser ud til at fungere fint. Men jeg tillader mig lige at lade det køre dagen ud, før jeg kaster om mig med de HELT store glædesord :)
Avatar billede morpe80 Nybegynder
29. maj 2010 - 10:00 #3
Nå, jeg beklager ventetiden - har ikke været hjemme den forgangne uge.

Nu har jeg fået det testet - og jeg mærker ikke forskellen. Det kører stadigt meget i klumper.
Jeg prøvede at pinge netværket igår og først 6. gang fik jeg hul igennem. Det varede i et stykke tid, hvorefter det ligesom lukkede ned igen. Propper jeg et lan-kabel i, har jeg ingen problemer med nettet, så det må være det trådløse der fejler. Og når det trådløse endeligt fungerer er det væsentligt langsommere end via kabel.

Jeg faldt over et program der hedder iStumbler, hvor jeg kan se hvilke kanaler der er overbelastet - jeg havde så i forvejen en kanal, som ingen andre havde i området.

Nogle har snakket om jeg måske skulle skifte til statisk IP (men gør det virkelig nogen forskel, når jeg ikke har problemer med lan-forbindelsen).
Andre at det kan være min wpa-nøgle der "låser" nettet. Men hvad gør man så? Jeg kan se at mange undsiger sig WEP-krypteringen.

Jeg har fjernet de påførte dns-adresser igen - jeg mærkede ingen forskel, men er selvfølgelig frisk på at smide dem ind igen, hvis der kommer et fornuftigt forslag (btw, så gjorde det heller ingen forskel på mit problem om det var google-dns eller open-dns jeg kørte med)

Endelig kunne jeg godt tænke mig at høre eksperternes bud; kan det betale sig at købe Apples Airportstation og kan jeg så koble mine win-maskiner på denne?

Håber på jeres hjælp.
Avatar billede morpe80 Nybegynder
26. juli 2010 - 01:06 #4
Nå, jeg må vidst også hellere huske at lukke den her.

Det viste sig at være et simpelt problem, der bestod i at min gamle router åbenbart ikke understøttede WPA2. Idet øjeblik jeg købte en ny router der understøttede det, forsvandt alle mine problemer... i guder... :)