Avatar billede relove Nybegynder
22. maj 2010 - 23:02 Der er 9 kommentarer

Skrivebeskyttet Windows XP Home

Jeg har fået det problem at alle mine mapper på mystisk vis er blevet skrivebeskyttet. Jeg har google'd lidt omkring, og kommet frem til at jeg skal have admin rigtigheder. Den eneste måde at gøre det på (i XP home) er at gå i Safe Mode. Desværre får jeg BSOD når jeg prøver at starte op i Safe Mode.

Og så var det at jeg tænkte, at der muligvis var nogen der kendte en alternativ løsning.

Ellers kører mit XP fint, og der er kun et problem med et fåtal af programmer og spil.
Hvis jeg kunne fjerne skrivebeskyttelsen på bare et par mapper ville det være fint, omend kun for en begrænset periode.

Håber bravt på en løsning.
-relove
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. maj 2010 - 23:15 #1
Det første jeg ville prøve var en reperation fra CD
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. maj 2010 - 23:23 #2
Her er et link med en vejledning hvis du har brug for det
http://www.helgec.dk/xp-repair.html
husk opdateringer når du er færdig.
Der er også den anden mulighed at sætte CDén i gå i kør skriv sfc /scannow der skal være afstand mellem c og /
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2010 - 23:30 #3
har du flere brugerkonti på din pc?
Logger du på med en af disse, der har begrænset adgang?
Avatar billede Jackount Nybegynder
23. maj 2010 - 00:38 #4
Jeg har kun en bruger på min xp home, som er administrator. Hvis du vil være sikker på m du er admin i win, så gå ind i cmd og skriv 'net user DitBrugernavn' og rul helt ned. Så kan du se hvilke 'grupper' du er med i. ved mig står der fx
Lokale gruppemedlemskaber          *Administratorer
Globale gruppemedlemskaber          *Ingen

Så jeg er admin...

Men jeg har set det problem før, kan ikke huske hvad der skete, men det havde ikke noget med admin at gøre.
Avatar billede Jackount Nybegynder
23. maj 2010 - 00:48 #5
eller 'net localgroup Administratorer'...
Avatar billede hcma Novice
23. maj 2010 - 12:53 #6
Avatar billede relove Nybegynder
23. maj 2010 - 17:33 #7
Tusind tak til alle der har brugt tid på at komme med gode råd.

@poke1

Nu ligger landet sådan at jeg har lånt mit XP home til en ven, som så viderelånte det til sin far der er i norge ><
Han har ikke brugt serialet og det har jeg selvfølgelig stadigvæk.
Jeg har kun et DVD drev og tvivler lidt på om det kan brænde cd'er. Jeg har heller ej et diskette drev.
Så jeg lurer lidt på om det er muligt at downloade et XP home image, mounte det, og repair inde i windows. Ellers må jeg tøffe hen til en ven og få brændt et XP-home image.

@220661

Nej, jeg har kun en bruger

@Jackount

Det er præcis det samme hos mig når jeg skriver 'net user DitBrugernavn':

Lokale gruppemedlemskaber          *Administratorer
Globale gruppemedlemskaber          *Ingen

Når jeg skriver 'net localgroup Administratorer':

Aliasnavn  Administratorer
Kommentar  Administratorer har fuld og ubegrænset adgang til computeren.

Medlemmer
Administratorer
"mit brugernavn"

Så åbenbart er jeg admin, men siden det er XP home, og jeg får BSOD når jeg prøver at gå i Safe Mode virker den admin status ret ubrugligt :(

@hcma

Når jeg laver en test mappe i C:\ og prøver at skrive

attrib -r +s c:\test

forbliver mappen desværre skrivebeskyttet.

resten af løsningerne fra dine links kræver desværre at jeg er i Safe Mode, hvilket jeg ikke kan da jeg får BSOD.

@all

Hvis det kan hjælpe noget som helst er BSOD fejlen når jeg prøver at gå i Safe Mode følgende:

STOP: 0x0000007B (0xF789E524,0x0C0000034,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

Den skriver desuden at jeg skal prøve CHKDSK /F for at checke min harddisk for fejl men når jeg gør det får jeg:

"Filtypen er NTFS
Det aktuelle drev kan ikke låses.
Chkdisk kan ikke køres, fordi diskenheden er i brug af en anden proces. Skal denne diskenhed kontrolleres næste gang, systemet genstartes? (J/N)"

Og her ved jeg ikke rigtig hvor sikkert det er for mig at vælge J (yes), da jeg kunne forstille mig at jeg kan komme i en værre kattepine hvis der går bare det mindste galt, da min Safe Mode giver BSOD, og det vil begrænse min mulighed for at fixe et eventuelt fremtidigt problem.

-relove
Avatar billede Jackount Nybegynder
23. maj 2010 - 17:48 #8
Hvis du vælger J så kører den chkdsk før xp er startet helt op. Den kan ikke gøre dit problem værre, men det kan være at det ikke gør en forskel. Bare tænk på at det kan tage lang tid, det et par timer på min 100gb harddisk.

Her er hvad microsoft siger til din bsod (0x0000007B) http://support.microsoft.com/kb/324103/da

Hvis jeg oplever sådan et problem, så ville jeg bare gemme vigtige data og formatere :D Overvej at gøre det..
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. maj 2010 - 19:33 #9
Så kom der mail fra experten der er langt imellem efter at have læst @all er jeg overbevist om at du har en virus på din PC. hent denne
http://onecare.live.com/site/en-us/default.htm