Avatar billede BTEngineer Novice
21. maj 2010 - 19:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problem ved formatering af zepto computer

Hej Eksperter :-)

Jeg har forsøgt at formatere min Zepto bærbar, da den er blevet lidt sløv efterhånden. Men der opstår en underlig fejl:

http://boardreader.com/thread/Installing_XP_STOP_0x0000007B_0xF78D2524_2j42X3ctt.html

Lignende den fejl. Det er vista jeg forsøger at installerer. Jeg har også forsøgt at installerer ubunto, hvilket er lykkedes mig, og så derefter forsøgte jeg igen at installerer henholdsvis xp og vista. Men det vil simpelthen ikke fungerer. Så, er der nogen der har nogle ideér til hvad jeg skal gøre for at løse mit problem? Det er når den går igang med at installerer at den kommer med ovenstående fejl.

Tusind tak på forhånd

Med venlig hilsen

Henrik
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
21. maj 2010 - 21:26 #1
Hmm... Har repareret et par Zepto-maskiner, hvor jeg ikke kunne finde ud af, hvad problemet var... eller rettere, hvordan man fjernede problemet.

De kunne ikke installere Windows Vista, da harddisken var en GPT-partition og hvis man fjernede den, kom pc med BSOD og så er man lige vidt.

Du er bestemt ikke den eneste med Zepto-problemer... LAAAAANGT fra!
Avatar billede BTEngineer Novice
22. maj 2010 - 10:31 #2
Det er præcist det problem der er opstået :(
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
22. maj 2010 - 16:51 #3
Hmm... På tirsdag er jeg på arbejde igen, så kan jeg lige ringe og høre værkstedet, hvad deres løsning er, for det eneste de har skrevet, er "Windows geninstalleret", men det har man jo ikke selv mulighed for, så hvordan de gør det, skal jeg prøve at finde ud af til dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2010 - 18:09 #4
Har snust lidt rundt og fundet dette:
http://blog.paulgu.com/2008/01/06/how-to-delete-gpt-protective-partition/
Ved ikke om det er brugbart, da jeg ikke har erfaring med GPT partitioner.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2010 - 18:11 #5
Det er godt nok for Xp, men kan de samme kommandoer køres fra VIsta?
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
23. maj 2010 - 03:11 #6
Da jeg prøvede at formatere min Zepto (Nox A15) med Vista Home Basic 64-bit -skiven, kom den også op med, at det var en GPT-partition, så den ikke kunne, og jeg prøvede nogle forskellige programmer, men lige vidt hjalp det.
Så prøvede jeg at installere Linux Ubuntu 9.xx, hvor den fik lov at formatere, og formatere harddisken om i det format, den nu bruger. Jeg blev dog i længden træt af Linux, da nogle windows programmer ikke kan køre der osv., og tænkte at jeg da lige kunne prøve med Vista-skiven igen. Denne gang kørte det uden problemer, og Vista kører lige nu i bedste velgående.

Jeg ved ikke om dette kan bruges til noget, men det virkede ved et rent tilfælde for mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2010 - 07:50 #7
kommandoen "diskpart" skulle kunne løse det, også i Vista.
http://www.vistax64.com/general-discussion/119892-help-vista-install.html
Avatar billede BTEngineer Novice
23. maj 2010 - 18:36 #8
Tak for alle svarene.

220661 ->
Jeg har forsøgt med kommandoen diskpart, og fulgt guiden på det link du sendte, men uden held. Når jeg går trykker "Næste" efter at have "cleaned" partitionen i command prompht, så skriver den, at den kræver en GPT-partition, og så har jeg kun muligheden for at sige OK, og dermed kommer det samme blå skærmbillede igen. :(
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2010 - 18:43 #9
Det var da ærgerligt. Skulle du så prøve det der skrives i #6?
Avatar billede BTEngineer Novice
25. maj 2010 - 20:36 #10
Mange tak for hjælpen :-)

Det virkede eftersom jeg installerede den nyeste version af Ubunto, og derfter forsøgte at installere Windows Vista igen. Men nu er der desværre opstået et helt andet problem:

Når jeg tænder computeren (laderen er sat til) så fungerer det hele som det skal. Men idet jeg tager laderen ud af computeren, så fryser skærmbilledet, musen og det hele. Ingen reaktion :(
Hvis jeg så tænder den, uden at laderen sidder i, så fryser den allerede fast, inden jeg når at logge ind på min windows bruger.

Hvad kan problemet være? Kan det være batteriet? Har aldrig haft lignende problemer.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
25. maj 2010 - 21:03 #11
Jeg er glad for at høre at du fik det til at virke, som jeg gjorde.
Dette indlæg er lavet som et svar, så du kan give point/nogle af pointene, hvis du ønsker.

Dit andet spørgsmål, har jeg dog ikke noget svar på.

I øvrigt tror jeg, at du bør oprette et nyt indlæg med det nye spørgsmål, hvis det skal helt ordentligt til. Dermed har andre brugere, der har mere erfaring med det område, og måske ikke så meget med dette område, også en bedre mulighed for at du stiller spørgsmålet.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. maj 2010 - 00:57 #12
Efter ubunto installation, kunne du så få lov til at formatere uden blå skærm?
Avatar billede BTEngineer Novice
26. maj 2010 - 09:18 #13
Martin ->
Ja, tak skal du have. Jeg godkender dit svar.

220661 ->
Ja, det kørte som det skulle efter Ubunto installationen.
Avatar billede MartinDahl909 Nybegynder
26. maj 2010 - 15:49 #14
Tak for det. :)

Hvis jeg skal prøve at komme med en mulig grund, så er det formateringsfunktionen, der ligger på Linux skiven, der får ryddet harddisken helt op, således at Windows skiven efterfølgende kan få lov at gøre som den skal, men jeg er absolut ikke ekspert.