Avatar billede maqhem Nybegynder
20. maj 2010 - 20:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Luftmodstand

Hej eksperter!

Jeg er ved at udvikle en applikation, der kan simulere et objekt, der bliver kastet gennem luften. Alle variabler er givet på forhånd, det eneste, jeg mangler, er en formel for, hvordan luftmodstanden påvirker objektet. Jeg har brug for cirka alle formler, der er indblandet. Det kunne være genialt, hvis jeg kunne få det som en vektorfunktion af tiden.
Links til sider, hvor jeg kan finde svaret, vil også være fint for mig :)

På forhånd tak!
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. maj 2010 - 20:23 #1
Måske du skulle søge under DTU. eller her er måske noget.
http://www.dr.dk/DR2/VidenOm/Programmer/2001/03/20071217153830.htm
Avatar billede martin_moth Mester
20. maj 2010 - 20:28 #2
og husk at forudsæt at der er vindstille. Ellers skal du have vindhastigheden med, og den er i øvrigt en funktion af højden :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
20. maj 2010 - 20:29 #3
Interessant, martin_moth. Har du nogen formler dertil? :)
Avatar billede richardjensen Seniormester
20. maj 2010 - 20:38 #4
Her er 'et klip' fra et opslag ved at google på luftmodstand:

luftmodstand, modstand, som den atmosfæriske luft yder mod en genstand, der bevæger sig. Den angives gerne som den kraft, FL, hvormed luften påvirker genstanden. Udregningen af kraften er et kompliceret aerodynamisk problem, men ved høje Reynolds-tal kan man angive den ved en simpel formel:
FL = 1/2ρv2ACw .
Her er ρ luftens densitet, v genstandens fart, og A dens største tværsnitsareal vinkelret på bevægelsesretningen, mens Cw er en dimensionsløs koefficient, der kun afhænger af genstandens form. Jo større Cw er, jo større er luftmodstanden. For en pladeformet genstand er Cw = 1,25, mens en moderne bil typisk har Cw = 0,3.
Avatar billede martin_moth Mester
20. maj 2010 - 20:39 #5
Nej. Men jeg tror ikke du skal ud i at moddelerer vinden. Den afhænger jo bl.a. af terrænnets "ruhed" osv osv. Du kan jo spørge på Vestas, om det er noget man bare lige regner på ;o)

Ville bare minde dig om, at du nok skal huske at beskrive, at du forudsætter vindstille vejr. Nu du skriver du har "alle variable" :)
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2010 - 20:41 #6
Højde, temperatur, tryk, fugtighed, støv ... turbulens
Der er jo sindsygt mange variabler involveret...
- Hvad er "luft" ?
- Bevæger objektet sig ?
- Hvilken overflade ?

Hvorfor spørger du ?
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2010 - 11:35 #7
Jeg lukker spørgsmålet, men tak for svarene, richardjensen og martin_moth, smid et svar begge to, og så får I lov at dele pointene :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
17. december 2010 - 11:35 #8
I skal bare overse, at jeg kom til at lægge et svar selv.
Avatar billede richardjensen Seniormester
17. december 2010 - 12:51 #9
O.K. - og god jul