20. maj 2010 - 20:09Der er
8 kommentarer og 1 løsning
Luftmodstand
Hej eksperter!
Jeg er ved at udvikle en applikation, der kan simulere et objekt, der bliver kastet gennem luften. Alle variabler er givet på forhånd, det eneste, jeg mangler, er en formel for, hvordan luftmodstanden påvirker objektet. Jeg har brug for cirka alle formler, der er indblandet. Det kunne være genialt, hvis jeg kunne få det som en vektorfunktion af tiden. Links til sider, hvor jeg kan finde svaret, vil også være fint for mig :)
Her er 'et klip' fra et opslag ved at google på luftmodstand:
luftmodstand, modstand, som den atmosfæriske luft yder mod en genstand, der bevæger sig. Den angives gerne som den kraft, FL, hvormed luften påvirker genstanden. Udregningen af kraften er et kompliceret aerodynamisk problem, men ved høje Reynolds-tal kan man angive den ved en simpel formel: FL = 1/2ρv2ACw . Her er ρ luftens densitet, v genstandens fart, og A dens største tværsnitsareal vinkelret på bevægelsesretningen, mens Cw er en dimensionsløs koefficient, der kun afhænger af genstandens form. Jo større Cw er, jo større er luftmodstanden. For en pladeformet genstand er Cw = 1,25, mens en moderne bil typisk har Cw = 0,3.
Nej. Men jeg tror ikke du skal ud i at moddelerer vinden. Den afhænger jo bl.a. af terrænnets "ruhed" osv osv. Du kan jo spørge på Vestas, om det er noget man bare lige regner på ;o)
Ville bare minde dig om, at du nok skal huske at beskrive, at du forudsætter vindstille vejr. Nu du skriver du har "alle variable" :)
Synes godt om
Slettet bruger
20. maj 2010 - 20:41#6
Højde, temperatur, tryk, fugtighed, støv ... turbulens Der er jo sindsygt mange variabler involveret... - Hvad er "luft" ? - Bevæger objektet sig ? - Hvilken overflade ?
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.