Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 13:24 Der er 48 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp stort problem

Hejsa

Mit problem før var at min computer slet ikke startede op efter at jeg downloade CMOS-kill. men så tog jeg batteriet ud og stømkbalet ud af bundkortet, og lod det stå over en nat, da jeg næste dag satte tingene ind igen startede computeren, men nu kommer der slet ikke noget på skærmen, jeg har også prøvede med min anden skærm som virker, men på den kommer der heller ikke noget frem. jeg har også prøvet at låne et voodoo 2 pci kort fra min og tilslutttet skærmen til den, men der kommer hellere ikke noget på den.

Jeg aner ikke hvad problemet er, jeg håber at i kan hjælpe mig!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 13:37 #1
Har du ikke en lille afbryder på bagsiden af Computeren, har selv overset sådan en!
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 13:40 #2
Du skulle gerne se at den starter og der kommer et beep samt lys i Harddisk, Diskettedrev og keyboard.
Du skal også at den tæller dine ram op.

I det hele taget skal du checke om du har sat alle kabler fat på Harddisk, diskettedrev og se efter om alle dine kort sidder rigtigt nede i slottene!
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 13:42 #3
Du har måske slettet alt i din bios, hvad laver en Cmos-kill, har du haft Password på din bios og glemt password.
Avatar billede handmade Nybegynder
21. juli 2001 - 13:44 #4
Jeg ved ikke hvad det der \"cmos-kill\" er, men det lyder uhyggeligt :-)
Tilsyneladende har det slettet din BIOS, og derfor starter makinen ikke.
Ligger det i BOOT sektoren af din disk og bliver aktiveret hvergang du starter. Hvis det gør, så må du af med det for at komme videre..
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 13:49 #5
handmade> Jeg tror at Cmos-kill er til at komme ind i bios, hvis man har glemt sit password, så den skal nok kun bruges fra en diskette!
Avatar billede handmade Nybegynder
21. juli 2001 - 13:53 #6
Hmm, uhyggelige og unødvendige små, smarte programmer er dog en vederstyggelighed !!Hvis det er tifældet, er alt BIOS info jo væk og han kan jo ikke engang flashe en ny BIOS i den uden videre, men heldigvis er der en anden mulighed idet BIOS altid gemmer en lille bid af info, man kan pille frem vha et gammelt ISA-kort og et diskdrev.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 13:57 #7
handmade> Fortæl, fortæl! Vi må jo prøve at hjælpe manden ;o)
Avatar billede handmade Nybegynder
21. juli 2001 - 13:59 #8
Man skal have et ISA skærmkort og et floppydrev. Alt andet afmonteres. Sæt en bootdisk (hvilkensomhelst DOS eller Windows)i drevet og start maskinen og gå i BIOS. Hvis den kan det så kan man hente en ny BIOS og flashe..
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 14:02 #9
der kommer ikke et beep, men man kan hørre harddisken snurre, og cd-drevet virker også.
jeg skal dog lige konstatere at maskinen starter!!!
Avatar billede handmade Nybegynder
21. juli 2001 - 14:03 #10
Bliver nødt til st smutte nu, men denne fremgangsmåde kan redde smadrede BIOS\'er i mange tilfælde. Ellers er der jo muligheden for at kopiere BIOS fra en tilsvarende maskine, men det er straks mere kompliceret..
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 14:05 #11
Handmade> Lyder som en normal opgradering af bios, så det kræver at man har den gamle liggende eller henter en ny.

**civic**> Takker for pointene ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 14:06 #12
**civic**> Hvad var løsningen i dit tilfælde?
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 14:07 #13
**civic**> Hvad vil gøre nu?
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 14:07 #14
løsningen på hvad???
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 14:07 #15
**civic**> Hvad vil du gøre nu?
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 14:08 #16
**civic**> Jeg havde ikke set dit svar, sorry!
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 14:10 #17
det ved jeg ikke rigtrig , jeg kender ikke nogen der har den samme bios som mig, men kan bios have så meget indflydelse på systemet at den gør at man heller ikke kan se noget på skærmen
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 14:11 #18
Det er selve hjertet i computeren, virker den ikke så vil din PC være død!
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 14:13 #19
Hvad hedder dit bundkort?
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 14:13 #20
ok, men det er den jo ikke idet at den starter, men intet kommer frem på skærmen
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 14:16 #21
ECS P6SET-ML
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 14:19 #22
Jo, selv om bios er slettet så kan der godt komme strøm til computeren, bios betyder Basic In Out System, den sørger for at bundkortet, CPU, RAM, Harddiske med mere bliver indlæst og når den er færdig med det søger den efter et bootspor der kan starte computeren med indlæsning af styresystemet.
Altså, er din bios slettet vil den være død!
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 14:22 #23
Du kan hente en ny bios her:
http://www.ecs.com.tw/download/p6setml.htm

Filen du skal hente hedder setml12h.exe

Du skal også bruge en bootdisk, den kan du hente her:
www.bootdisk.com
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 15:17 #24
skal jeg have det hele på én diskette??
når jeg starter computeren kommer der ikke lys i diskettedrevet, hvordan får jeg den i gang
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 15:27 #25
den der setml12h, skal jeg bare ligge den på en diskette so den er eller er det en fil der skal udpakkes og så lægges på disketten
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 15:31 #26
Det var handmade der havde løsningen, jeg kan godt se problemet, du kan jo ikke starte når bios er defekt ;o(
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 15:33 #27
hvad kan jeg så gøre
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 15:33 #28
Du skal have en bootdiskette og en diskette med setml12h på, når og hvis du kan boote og du har bootet ser du et A:>, så sætter du disketten med setml12h i og skriver setml12h.exe, så mener jeg den selv smider en ny bios over i bioskredsen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 15:38 #29
Vent til handmade kan svare, han kan nok forklare det!
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 15:39 #30
ok
Avatar billede francke Nybegynder
21. juli 2001 - 17:04 #31
retaxes> Det er det skidt han har hentet!! http://www.cccsweb.com/ftp/index.htm
Avatar billede francke Nybegynder
21. juli 2001 - 17:06 #32
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 17:38 #33
francke> Har du en løsning på det, vi havde et lignende tilfælde for ikke så længe siden. Man skulle ha et tilsvarende mobo for at lave nummeret.
Jeg tror at han skal se om ikke forhandleren kan brænde ham en ny bios, er jeg bange for!
Avatar billede francke Nybegynder
21. juli 2001 - 18:47 #34
Man skal holde fingrene fra sådan noget lort!! Så hellere resette hvis man ikke kan huske password! Har aldrig haft password på bios!
Avatar billede francke Nybegynder
21. juli 2001 - 18:53 #35
retaxes> Tror dette kan bruges?? http://www.retel.dk/artikler/read.php?id=3&side=0
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 18:56 #36
Lige netop!
Avatar billede francke Nybegynder
21. juli 2001 - 19:01 #37
retaxes> Hvad siger du \"lige netop\" til?? Siden eller min kommentar??
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 19:05 #38
Til siden du fandt, jeg ledte efter den, men kunne ikke finde den!
Avatar billede francke Nybegynder
21. juli 2001 - 19:09 #39
Hvad ville du gøre uden mig?? ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 19:13 #40
hehe
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 19:52 #41
hejsa jeg har fået den oppe at køre, men den finder ikke harddisken, og når jeg skriver oplysningerne normalt i bios, gemmer det og går ud af bios står den stille på \"wait...\". men den finder cd drevet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 19:58 #42
Prøv at bruge autodetect i bios, den skulle gerne finde din HD, kan du huske om den var sat til Normal, eller LB mode?
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 19:59 #43
Du har vel ikke hevet det flade kabel til HD og bundkort ud, se lige om de sidder rigtigt fast og at der ike er ben på stikkene der er bøjet!
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 20:02 #44
jeg har prøvet auto detect men der sker intet, jeg kan ikke huske om den var sat til normail eller LB, jeg har prøvet at bytte om på stikkene, men det hjælper heller ikke
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 20:09 #45
Sorry, det hedder LBA!
Avatar billede francke Nybegynder
21. juli 2001 - 20:10 #46
Hvordan har du sat jumper på Hdd??
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 20:11 #47
Den blå ende på kablet skal sidde i mobo, det sorte på en slave og den sorte sidder på master, husk lige og check om jumperne sidder rigtigt!
Skal lige se en film i tv.
Avatar billede francke Nybegynder
21. juli 2001 - 20:11 #48
NÅÅJA! Der har du jo ikke været!!
Avatar billede **civic** Nybegynder
21. juli 2001 - 20:13 #49
Jeg har fået den oppe at køre, men trak for hjælpen alle sammen. I var til stor hjælp for mig
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2001 - 20:18 #50
Selv tak og god fornøjelse, gør mig en stor tjeneste, smid den cmos-kill væk!