Avatar billede Augustedwards Nybegynder
18. maj 2010 - 22:20 Der er 4 kommentarer

mange computere, et modem!

Til nogle spil, i mit tilfælde Age of empires, kræver det at man åbner spilporte, hvis man skal spille det online. Det er ikke noget problem, det kan jeg sagtens gøre selv. Der hvor det bliver svært er, når jeg skal knytte flere computere til de samme porte på mit modem. Her får jeg en meddelelse om, at det tilsyneladende ikke er ladsiggørligt, hvilket også bekræftes af de sider jeg har læst om problemet på. Så vidt jeg kan se er der flere muligheder at løse problemet på:
1) brug uPnP, som overflødiggør al port forwarding (iflg. mine kilder). Men hvordan sætter jeg dette op? Når jeg går ind på mit modem (en tdc homebox) er det eneste sted, hvor jeg kan finde noget om uPnP-aktivering under port-omdirigering, hvor den er slået til. Man skal vist også slå det til på computeren, men hvordan man gør det er jeg usikker på. Jeg har slået netværksregistrering til, men man skal vist også slå det til som windowsfunktion under *tilføj/fjern- programmer*, men der kan jeg ikke finde det. (hvorfor?)
2) En anden metode er at bruge et program, der hedder dxport (http://www.puffinsoft.com/) men det forstår jeg ikke rigtig noget af.
3) Den tredje og bedste metode for mig tror jeg er ved at anvende flere public ip-adresser. Det skal man gøre vha. sin ISP, men jeg ved ikke helt hvad mine kilder mener med at skaffe flere offentlige Ip-adresser fra sin ISP. Er der tale om at jeg skal kontakte min internetudbyder?

Alt i alt vil jeg gerne have et svar på, hvordan jeg bør gribe mit problem an, og hvilken af de ovenstående metoder, som i vil foreslå.
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
18. maj 2010 - 22:45 #1
Nu er således med langt de fleste spil og programmer, at de sagten kan kører på andre porte. Typisk vil det være et range af porte spillet bruger..

måden det normalt virker på er at spillet og din computer forhandler om hvilken port det skal køre på på typisk via DirectX (det kalder man Socket) måden det normalt foregår er at spillet forespørger om den må komunikere via en port, for så en ledig port tilbage fra computeren..
når så computeren skal snakke med den server der er brug for, vil den så også få et svar tilbage fra Routeren om hvilken port den kan komunikere på ..

alt det er et led i det man kalder for NAT (Network adress translation)

så du skal undersøge hvilket range af porte dit spil kan køre på, og så åbne hele ranget, og så plejer det det gå fint
Avatar billede Augustedwards Nybegynder
19. maj 2010 - 15:25 #2
Tak for svaret, det virker jo umiddelbart simpelt hvad jeg skal gøre  så. Age of empires bruger portene:
47624 TCP
6038 TC
2300-2400 TCP/UDP
Betyder det så, at jeg skal dele disse porte mellem mine 2 computere. For så er det jo klart, at kun den ene vil kunne få 47624 + 6038, mens de vil kunne deles om ranget fra 2300-2400. Hvordan skal jeg så gøre det?
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
20. maj 2010 - 13:27 #3
Jamen så burde NAT funktionen i routeren finde ud af det af sig selv..
den burde bruge en midlertidlig port til hver computer ..

men det gør den måske ikke ?
Avatar billede Augustedwards Nybegynder
20. maj 2010 - 14:23 #4
Nej det gør den nemlig ikke. Når jeg forwarder portene, får jeg en fejlmeddelelse, om at der er en konflikterende port-regel mellem de 2 computere, og uanset hvad kan jeg kun spille på den ene. Det er derfor man vist kan bruge dxport, fordi den tvinger en computer til kun at bruge et bestemt range af porte, men jeg forstår ikke helt, hvordan det fungerer.
Hvad skal jeg gøre?