Avatar billede SuperHanne Nybegynder
17. maj 2010 - 10:19 Der er 6 kommentarer

Billeddatabase - Hvilken?

Hej Eksperter!

Jeg skal lave en database med billeder (min samling er foreløbigt 14 GB, men konstant voksende) og kan ikke finde ud af hvilken der vil være bedst egnet.

Jeg vil gerne kunne gemme billederne på kryds og tværs i et katalog. Hvis hovedkatagorierne hedder destination, activity og content, kan samme billede jo ligge under både Australien, trekking og Hanne.
Derudover kunne det være godt hvis jeg kunne tagge billederne med keywords, således at jeg kan indsnævre til Australien, trekking, Hanne og så søge på feks "sko".

Kan dette lade sig gøre?

Databasen skal opfylde følgende kriterier:

Web-based: Databasen skal være online, da den skal kunne bruges af flere brugere på flere lokationer. De behøver ikke kunne bruge den samtidig.
Originalfiler: Billederne må ikke blive resized eller compressed.
Pris: Den må gerne koste penge, både i opstart og i årligt abbonnement, men helst flatrate og ikke noget med en pris per billede.
EXIF: Skal være muligt at se/finde.
Søgning: Thumbnail representation af søgeresultater.

Jeg går helt død når folk begynder at snakke om MySQL eller PHP, så skriv venligst i menneskesprog. På forhånd tusind tak! :-)

Mvh Hanne
Avatar billede janmanden Nybegynder
17. maj 2010 - 10:41 #1
Så det du leder efter er vel en eller anden form for en standard-pakke, hvor systemet kommer fikst og færdigt?

I stil med: http://www.one.com/da/foto-galleri ?
Avatar billede mulvad Nybegynder
17. maj 2010 - 11:40 #2
Jeg ville gå med en Flickr Pro Account.

Den koster 24.99$ om året men du får også følgende:

Unlimited uploads and storage
Unlimited sets and collections
Access to your original files
Stats on your account
Ad-free browsing and sharing
HD playback for high-definition video uploads NEW

Flickr er nærmest standard for fotografer over hele verden og en flickr konto giver masser af muligheder.

Du kan se mere her:

http://www.flickr.com/upgrade/
Avatar billede SuperHanne Nybegynder
17. maj 2010 - 11:46 #3
Tak for tippet Jan. Er der en trail eller noget så jeg kan få det at se inden jeg køber? For ifølge videopræsentationen er der ikke tags eller særlig avanceret katalog-system.

Jamen FMulvad, kan jeg lave kategorier i flickr? Har afprøvet det (dog ikke Pro'en) og synes ikke det helt virker.

Jeg har afprøvet forskelige løsninger, både fra Picasa-style image organizers, til store avancerede photo management systems som ACDsee. Førstnævnte er alt for simple. Sidstnævnte har perfekte muligheder for at lave kataloger (deri kaldt categories) og keyword tags. Men... det er ikke online! Man kan vist dele indholdet via en FTP, men det er igen liiige lovlig teknisk til mig. Og er det så muligt for andre brugere at søge i kategorierne på samme måde som jeg kan?
Avatar billede janmanden Nybegynder
17. maj 2010 - 12:14 #4
Selv tak SuperHanne. Der er nogle guides, der viser systemet i brug som giver et fingerpeg om funktionalitet og muligheder.

http://www.one.com/da/support/guide/gallery/oprettelse-af-galleri
http://www.one.com/da/support/guide/gallery/brug-af-fotogalleri

Det ser ikke ud til at der er kategorier der giver mulighed for at samle billeder på kryds og tværs af kategorier, men det kunne man eventuelt selv gøre muligt ved at tilføje egne definere tags i beskrivelsesfelterne som man kan søge på, men der hopper kæden for jeg kan faktisk ikke se at der er nogen søgning. Jeg har smidt et spørgsmål til deres support om evt. søge funktion for det ser da ret elegant ud.
Avatar billede janmanden Nybegynder
18. maj 2010 - 09:23 #5
Bare lige en lille update i forhold til min kommentar. Jeg har fået svar fra one.com support, der har svaret tilbage at de desværre ikke har nogen søgefunktion, så deet..
Avatar billede SuperHanne Nybegynder
01. november 2010 - 21:14 #6
Hej

Jeg brugte Mulvads ide og puttede mange tusind billeder på en flickr Pro konto. Det virker forløbigt. Jeg kunne stadig godt ønske mig noget lidt mere avanceret, men det lader sig gøre - og er meget billigt! Tak for indputtene!

Jeg kan desværre ikke "udbetale" point, gætter tråden er for gammel!?

Tak for hjælpen og hav det godt!