Avatar billede mr8541 Novice
17. maj 2010 - 09:21 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Excel - Nok en simpel formel

Jeg er MEGET ny i regne ark, og i særdeleshed excel så jeg har brug for hjælp.

Jeg skal lave en lille database hvor jeg skal kunne give folk point for diverse ting.. Ud fra den lille viden jeg har om regneark tænker jeg at man da må kunne lave en formel i hver boks der gør følgende:

Lad os som eksempel sige jeg giver point for hvergang denne gruppe mennesker bruger en række specifikke ord i diverse indlæg. Jeg tænker så... Jeg må kunne gøre sådan at jeg kan indtaste antallet af gange ordet "eksperten" i fx D4 i excel regnearket. lad os sige at det er gjort 5 gange, og at regnearket så af sig selv ganger de 5 gange med et antal point jeg selv har valgt?

Håber det giver nogen mening, ellers må i sige til så kan jeg forklare bedre over msn eller skype..
Avatar billede carlt Seniormester
17. maj 2010 - 09:49 #1
Hvis jeg har forstået spørgsmålet rigtigt:
Hvis du i D4 taster de 5 gange, og du f.eks. vil give 10 point for hver gang kan du i E4 skrive 10 og i F4 skrive :  =D4*E4. Herefter skulle der gerne stå 50 i F4
Avatar billede mr8541 Novice
17. maj 2010 - 09:54 #2
du har forstået det helt rigtigt... Men er det ikke muligt uden at involvere en anden firkant?? sådan så hele formlen ligger gemt i D4 så når jeg indtaster fx 10 så ganger den det selv???
Avatar billede carlt Seniormester
17. maj 2010 - 09:59 #3
Det tror jeg ikke!
Muligvis med noget VBA, men det kender jeg desværre for lidt til.
Men hvis du bare venter, er jeg sikker på, der kommer en VBA-ekspert med et bud!
Avatar billede jammer-hammer Nybegynder
17. maj 2010 - 10:02 #4
jo men det virker lidt dumt..
for hvis du gør som carit skriver, kan du bare kopiere formlen hele vejen ned, og du vil kunne nøjes med at ændre værdien i din D-kollone..

hvis du altid vil give f.eks 10 point, kan du bare skrive antal ord i D4 og i E4: =D4*10
hvis du vil skrive det hele i et felt skal du skrive: =antal ord*10 men du skal så ændre antal ord i hver formel...

ja det kom til at lyde lidt forvirrende til sidst, men sådan er det når man prøver at forklare noget simpetl
Avatar billede mr8541 Novice
17. maj 2010 - 10:12 #5
Uden at have set jammer-hammer's svar så har jeg ironisk nok lige forsøgt netop den løsning, og ja det virker PERFEKT...

Så tusind tak for hjælpen.. Kan man dele pointene, for carit fortjener ihvertfald en smule for at få mig på rette spor.. :-)
Avatar billede carlt Seniormester
17. maj 2010 - 10:44 #6
Når jeg lægger et svar her, kan du fordele pointene i boksen, der kommer frem nederst (som jeg husker det!)
Mvh
carlt
Avatar billede carlt Seniormester
17. maj 2010 - 10:55 #7
Du skriver, at du ikke vil involvere en anden firkant (altså F4) men vil have resultatet i D4 når du ændrer indtastningen i D4?
Avatar billede mr8541 Novice
17. maj 2010 - 11:20 #8
Så er der uddelt 30 til jer hver!

TUSIND TAK for hjælpen.. det vil gøre det hele MEGET nemmere for mig!
Avatar billede carlt Seniormester
18. maj 2010 - 13:16 #9
Tak for point