Avatar billede visto Professor
16. maj 2010 - 23:54 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kan det lade sig gøre at afinstallere Windows Installer?

Kan det lade sig gøre at afinstallere Windows Installer? For senere at gøre et forsøg på nyinstallation?

Under et forsøg på at installere et program får jeg at vide, at der ikke er adgang til tjenesten (eller hvordan det nu var formuleret).
Jeg har herefter prøvet alt muligt, bl.a. en hel del af de råd Micrsoft selv giver på hjemmesiden. Plus jeg har søgt hvad der ellers står omkring det rundt omkring. Intet virker.

Et af forslagene går på at afregistrere og derefter registrere igen via nogle komandoer i "Kør". Herefter kommer beskeden ikke mere, men programinstallation låser og CPU'en går op på 100% konstant, indtil der afbrydes på den hårde måde.

Så jeg tænker om jeg helt kan komme af med den installer, for så at forsøge at installere igen.

Eller er der andre gode råd til, hvad jeg kan gøre uden at skulle starte helt forfra her?
Avatar billede Vandreren Novice
17. maj 2010 - 00:26 #1
I din situation ville jeg konsultere Logbogen (Event Viewer) ved at køre eventvwr; for der må være noget, som forhindrer Windows Installer i at virke korrekt.

PS. Jeg går ud fra, at det er denne vejledning du har fulgt?
http://support.microsoft.com/kb/324516
17. maj 2010 - 01:26 #2
Tips: Hent Dial-a-fix på dette link, og gem det på skrivebordet.

Direkte link
http://djlizard.net/software/Dial-a-fix-v0.60.0.24.zip

Brug kun nr. to link, hvis det første ikke virker.

Du får da lige et andet link hvis det ikke lykkedes med det første:
http://djlizard.net/Dial-a-fix-2006-09-19.exe

Der er forskellige lækkerier...
Avatar billede visto Professor
17. maj 2010 - 10:29 #3
>Vandreren: Nej det var et solidt udpluk af disse jeg prøvede http://support.microsoft.com/kb/555175.

>karise_larry: de filer du henviser til er blandt dem jeg havde prøvet uden resultat.

Jeg har nu kørt eventvwr; Og her er et udpluk af, hvad jeg har fundet i forbindelse med den mislykkede installation:

Beskrivelsen for hændelses-id ( 1042 ) i kilden ( MsiInstaller ) blev ikke fundet. Den lokale computer har muligvis ikke de nødvendige oplysninger i registreringsdatabasen eller DLL-meddelelsesfiler til at vise meddelelser fra en fjerncomputer. Du kan muligvis bruge flaget /AUXSOURCE= til at vise denne beskrivelse. Se i Hjælp og support for at få flere oplysninger. Følgende oplysninger er en del af hændelsen: e:\8e6d69e080252f35ae3f7fda5941c9\Setup\Web_en.msi; 3236; (NULL); (NULL); (NULL); ; .

Beskrivelsen for hændelses-id ( 1033 ) i kilden ( MsiInstaller ) blev ikke fundet. Den lokale computer har muligvis ikke de nødvendige oplysninger i registreringsdatabasen eller DLL-meddelelsesfiler til at vise meddelelser fra en fjerncomputer. Du kan muligvis bruge flaget /AUXSOURCE= til at vise denne beskrivelse. Se i Hjælp og support for at få flere oplysninger. Følgende oplysninger er en del af hændelsen: Microsoft Expression Web 3; 3.0.1762.0; 1033; 1603; (NULL); ; .

Beskrivelsen for hændelses-id ( 11708 ) i kilden ( MsiInstaller ) blev ikke fundet. Den lokale computer har muligvis ikke de nødvendige oplysninger i registreringsdatabasen eller DLL-meddelelsesfiler til at vise meddelelser fra en fjerncomputer. Du kan muligvis bruge flaget /AUXSOURCE= til at vise denne beskrivelse. Se i Hjælp og support for at få flere oplysninger. Følgende oplysninger er en del af hændelsen: Product: Microsoft Expression Web 3 -- Installation failed.; (NULL); (NULL); (NULL); (NULL); ; .

Beskrivelsen for hændelses-id ( 1040 ) i kilden ( MsiInstaller ) blev ikke fundet. Den lokale computer har muligvis ikke de nødvendige oplysninger i registreringsdatabasen eller DLL-meddelelsesfiler til at vise meddelelser fra en fjerncomputer. Du kan muligvis bruge flaget /AUXSOURCE= til at vise denne beskrivelse. Se i Hjælp og support for at få flere oplysninger. Følgende oplysninger er en del af hændelsen: e:\8e6d69e080252f35ae3f7fda5941c9\Setup\Web_en.msi; 3236; (NULL); (NULL); (NULL); ; .

Alt det ovennævnte er af typen "Oplysninger". Nedenstående er af typen "Advarsel":

Beskrivelsen for hændelses-id ( 1015 ) i kilden ( MsiInstaller ) blev ikke fundet. Den lokale computer har muligvis ikke de nødvendige oplysninger i registreringsdatabasen eller DLL-meddelelsesfiler til at vise meddelelser fra en fjerncomputer. Du kan muligvis bruge flaget /AUXSOURCE= til at vise denne beskrivelse. Se i Hjælp og support for at få flere oplysninger. Følgende oplysninger er en del af hændelsen: 0x8007041D; (NULL); (NULL); (NULL); (NULL); ;
Avatar billede Vandreren Novice
17. maj 2010 - 15:45 #4
De logs siger desværre ikke meget: Problem enten med DLL-filer eller med nøgler i Registry eller måske begge dele.

Du kan godt forsøge at geninstallere Windows Installer 3.1 (v2); det ville jo være nemmest hvis problemerne kan ordnes så nemt.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=889482fc-5f56-4a38-b838-de776fd4138c

Muligvis vil du få at vide, at den allerede er installeret på systemet. I så fald vil Windows Installer CleanUp kunne hjælpe til at fjerne den allerede installerede Windows Installer.
http://support.microsoft.com/kb/290301

Et forslag, hvis det viser sig at være mere kompliceret.

Kør System File Checker:
sfc /scannow

Prøv derefter igen. :)
Avatar billede visto Professor
17. maj 2010 - 17:12 #5
Når jeg prøver at geninstallere Windows Installer 3.1 v2, får jeg at vide, at der ligger en nyere version på maskinen. Installation er derfor ikke muligt.

sfc /scannow viser ingenting og gør heller ikke nogen forskel.

Når jeg så prøver med Windows Installer 4.5 - som vel må være den nyere - og kører den fil, der skulle klare installationen af denne, WindowsXP-KB942288-v3-x86.exe, så er det blot et hotfix, som tager 10 sek. at køre.

Windows Installer CleanUp kan slette alt muligt andet men ikke Windows Installer. Det kan slette .NET Framework i alle de versioner der foreligger + SP1 til v. 3.5.
Kunne det være en ide at afinstallere alle disse (der ligger både v2, v3 og v 3.5 + diverse sprogpakker og servicepacks og så geninstallere .NET Framework 3.5 + opdateringer?

Jeg er m.a.o. stadig lige vidt: Installations-setupet til programmet, som jeg gerne vil installere, låser omgående i tomgang middelbart efter start, og CPU'en kører konstant på 100%.
Avatar billede Lagrange Nybegynder
18. maj 2010 - 10:25 #6
Prøv at tillad RollBacks ved installeren før du geninstaller 3.1 v2.

Det er forklaret her:

http://www.windowsitpro.com/article/installation2/how-can-i-use-the-registry-to-disable-the-windows-installer-rollback-functionality-.aspx
Avatar billede visto Professor
18. maj 2010 - 11:08 #7
På min maskine ser det ikke helt sådan ud. I artiklen, som der henvises til ovenfor, skal jeg finde:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Installer registry subkey

Jeg kan kun finde
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Installer

Jeg har dog herfra fulgt artiklens isntruktioner, idet jeg her godt kan vælge Rediger > Ny > DWORD-værdi, døbe filen DisableRollback og sætte den til 1.

Men jeg får stadig at vide, at der er en nyere version end 3.1 på maskinen og jeg forhindres derfor i at installere.
Avatar billede Lagrange Nybegynder
18. maj 2010 - 11:30 #8
Hmm, det er det samme ved mig. Tror ikke jeg tog højde for hvilken version af windows det var.

Hvilken version har du? Og er det denne version af windows installeren du har prøvet med (udover 3.1)

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=5a58b56f-60b6-4412-95b9-54d056d6f9f4

Du skriver du har forsøgt dig med nogle forslag fra windows support. Er det disse metoder?

http://support.microsoft.com/kb/315346

Der er en del tråde om hvordan det løses at Windows installeren ikke var tilgængelig under installation. Her er en med en masse løsningsforslag:

http://en.kioskea.net/forum/affich-390-windows-installer-service-could-not-be-access
Avatar billede visto Professor
18. maj 2010 - 14:11 #9
XP Pro SP3 + alle relevante opdateringer.

Ja, det er den version udover 3.1, som du henviser til, jeg har prøvet.

Det er ikke helt de samme windows-support-forslag jeg har prøvet. Det var fra en side med 10 metoder. Men nu har jeg prøvet dem fra den side, du linker til. Stadig forgæves.
Der i "programmet", hvor jeg skal skrive
ren msi.dll msi.old
ren msiexec.exe msiexec.old
ren msihnd.dll msihnd.old
siger den om alle filer, at de ikke er fundet.

Dit sidste link viser en masse indlæg, hvor jeg kan genkende historien. Jeg har været turen igennem også, men hidtil forgæves.
Avatar billede Vandreren Novice
18. maj 2010 - 23:23 #10
Jeg beklager det med Windows Installer 3.1 (v2). Jeg mente at det var den nyeste version; det er selvfølgelig 4.5, der er den nyeste.

Har du disse filer på dit system?

C:\WINDOWS\system32\msi.dll
C:\WINDOWS\system32\msiexec.exe
C:\WINDOWS\system32\msihnd.dll

Hvor C er drevbogstavet på den partition, hvor Windows er installeret.

Ang. #5. Det .NET burde ikke have indflydelse på installationsprocessen og heller ikke på Windows Installer-tjenesten.
Avatar billede visto Professor
19. maj 2010 - 01:37 #11
En hel dags arbejde med at indkredse problemet har klargjort, hvor problemet opstår, men hvordan det løses har jeg ingen anelse om.

Det er en ATI skærmkortdriver, der spænder ben. Uden den installeret kan jeg både installere og afinstallere det "vanskelige" program. Med driveren installeret kan jeg ikke.

Både den gamle driver
9-2_xp32_dd_75974.exe
og mit bedste bud på en ny:
10-2_legacy_xp32-64_dd_ccc.exe
sætter åbenbart Windows Installer ud af kraft.

Uden skærmkortdriver går det ikke, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Du spørger efter tilstedeværelsen af 3 filer. Og ja, i mit nuværende opsæt er de der. Hermed mener jeg, at jeg for at indkredse vha. images har kørt maskinen tilbage i tiden, aktuelt til tiden før den gamle skærmdriver var installeret og så med den nye tilføjet. Om filerne er der sådan som maskinen normalt ser ud, ved jeg ikke, og jeg finder heller ikke ud af det i dag, orker ikke mere i dag...
Avatar billede visto Professor
21. maj 2010 - 15:06 #12
Jeg har nu fået bekræftet hos Microsoft, at de kender problemet med ATI drivernes konflikt med XP. Så min diagnose er nu bekræftet fra autoritattiv side.

Jeg afslutter hermed og opretter nyt spørgsmål vedr. det specifikke problems løsning, der jo egentlig ikke har med Windows Installer at gøre men med ATI Drivers.
Tak for forsøg på hjælp.
Avatar billede visto Professor
21. maj 2010 - 15:08 #13
Microsoft kender godt til konflikten mellem ATI drivers og XP. SÅ min diagnose er hermed bekræftet.

Jeg afslutter hermed spørgsmålet og vil oprette en nyt med henblik på at få løst problemet, der jo ikke handler om Windows Installer men om ATI drivers.

Tak for alle forsøg på hjælp.