Avatar billede wagstorm Nybegynder
16. maj 2010 - 17:54 Der er 15 kommentarer

Geforce får ikke nok strøm

Hej alle I dejlige mennesker

Jeg sad lige og browsede mange af de gamle tråde igennem, hvor grafikkort ikke får nok strøm, kunne desværre ikke finde mit svar.

Anyways lige for at give jer et kort overblik:
PSU: 750W
Grafikkort: NVIDIA GeForce 8800 GTX
CPU: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU    Q6600  @ 2.40GHz
OS: Windows Vista

Såvidt jeg kan se har grafikkortet 2 4-pins strømstik (PCI-E). Der er tilsluttet strøm til dem begge. Jeg har sågar et ekstra PCI-E 4-pins stik som kan komme i; hvis der var et ekstra på grafikkortet.
Er der noget jeg har overset, eller skal jeg ud og købe en 1KW PSU?

Billede af fejlmeddelelse: http://ragelse.com/i/01Kgbcn
Avatar billede wagstorm Nybegynder
16. maj 2010 - 17:56 #1
Fandt lige et billede, i toppen af højre hjørne kan man se de 2 4-pins stik som er tilsluttet.

http://img.hexus.net/v2/graphics_cards/nvidia/xfx/8800GTX/gtx-board-big.jpg
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 17:59 #2
Har du problemer da?

Din PSU er mere end kraftig nok, men vist det er en gammel model der ikke har nok Ampere på rails til grafikkortet, så måske, men det ligner da et gammelt system, så du har vel brugt det i hundrede år uden problemer?

Hvis det skratter lidt og ikke køler så godt som i gamle dage, så skal det nok bare lige renses lidt.
Avatar billede wagstorm Nybegynder
16. maj 2010 - 18:12 #3
Som allerede skrevet, så ja, her er et billede af fejlmeddelelsen: http://ragelse.com/i/01Kgbcn

Jeg vil ikke just sige at det er en gammel model. Det er en CORSAIR TX750W PSU.
Jeg har faktisk altid haft problemer med grafikkortet, har aldrig kunne spille source spil overhovedet (CSS, HL2 osv.) pga. nedsat styrke. Samt mange grafiske fejl i spil (kan dog læres at ignoreres; sådan nogenlunde).
Jeg fik ikke rigtig gjort noget ved det, fordi det var "acceptabelt", indtil nu. Min computer har stået stille det seneste år pga. en 8mdr værnepligt og 4mdr rejse. :)

Altså jeg kan som sagt ikke spille nogen som helst source spil. Men ja spillene "skratter" (kan godt forbindes med wall-hack i CS, hvis man sjældent er heldig) og dét kan jo godt ignoreres. :)
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 18:36 #4
Du skriver  2 x 4 pins stik!

Mener da det skal være 2 x 6 pins Pcie stik på det kort ?

Prøv f.eks at se dette billede:
http://www.pcworld.dk/modules/davinci/getfile.php?id=9456

Taget herfra:
http://www.pcworld.dk/art/8257
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 18:38 #5
Har du tjekket at kablerne siddder godt fast osv.? TX modellen har jo nogle ekstra PCI-Express kabler har du prøvet at skifte rundt på dem?
Avatar billede wagstorm Nybegynder
16. maj 2010 - 18:51 #6
haverslev: Min fejl, det er selvfølgelig 6 pins som du skriver..

janmanden: Ja, frakoblet og tilkoblet alle kabler for at kontrollere at de sidder godt nok fast.
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 19:05 #7
Har du undersøgt grafikkortet og set efter om lodning på stikkene er gode nok? Det kunne jo være at der var en løs forbindelse.

Grafikkortet har sikkert forlængst overskredet sin sidste salgsdato. Det virker som en defekt. Har du en anden pc du kan prøve at teste det i?

Hvad med PSU'en er der stadig garanti på den?
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 19:16 #8
Som fejlmeddelsen siger, så tjek dine stik.
Tjek f.eks om der er et andet løs Pcie 6 pins stik som kommer fra 12V railen fra din PSU og skift det ud med det ene af dem du har på kortet, hjælper det ikke med første stik på kortet, så byt rundt på det andet.
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 21:06 #9
Du kunne evt. prøve med en omformer. Det hænder at forbrugere ikke har de nødvendige stik og så smider producenten lige et par omformere med så de store gamle 4-ben's stik kan bruges i stedet, måske kan du få sådan nogle i en pc-forretning.
Avatar billede wagstorm Nybegynder
16. maj 2010 - 21:16 #10
janmanden: Altså alt ser umiddelbart meget fint ud, der er ikke rigtig noget at komme efter der.
Nej det har jeg desværre ikke, så skal jeg tage over til en ven.
Det er ved at være nogle kun år siden jeg har købt den, så det vil jeg vælge at sige nej; det er der ikke.

Jeg har ikke lige helt fået fat i din sidste idé med en omformer.. Altså "problemet" er at der ikke er flere stik i grafikkortet, ellers har jeg jo en 6-ben's til overs.

haverslev: Stikene er tjekket og kontrolleret. Har byttet om i alle kombi, intet hjælper.
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 22:28 #11
Med omformer mener jeg en af den slags stik som laver et 4-bens molex om til et PCI-Express stik. Jeg ved faktisk ikke om man kan få dem i løssalg, men det er jo stadig et sidste tjek af strøm.

Er du foriøvrigt opdateret med seneste nvidia driver?

Der er sikkert en måde hvorpå man kan tjekke hvad den egentlig får af strøm og om din PSU leverer nok, men jeg kan ikke lige på stående fod komme i tanker om noget.

Men jeg er lige ved at tro at der ikke er meget andet at gøre end at vinke farvel til det kort der og få dig et nyt. Måske et ATi HD 5770, 5850 eler måske et 5870 hvis pengene sidder løst.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 22:35 #12
det skal være et Y molex stik til pcie, da der skal buges 2 molex strøm udtag for at convertere til pcie (6 pin)
Finder lige et link til hvordan det skal se ud.
Avatar billede haverslev Novice
16. maj 2010 - 22:37 #13
Her er et godt billede af det:
http://www.atxpowersupplies.com/Molex-to-PCI-Express-Adapter.htm

http://www.shg.dk/Stroem-Kabler-(Intern)/Ace-2-Molex-to-6-pin-PCI-e-2203144.html
Avatar billede wagstorm Nybegynder
17. maj 2010 - 13:25 #14
janmanden: Ja, har opdateret til den seneste driver. Det ville jo bare være utrolig træls hvis det er PSU'en det er galt med. Og desværre har jeg ikke penge lige nu; det er satme det værste af det hele hehe.

haverslev + janmanden: Jeg forstår stadigvæk ikke pointen I at købe sådan et kabel; da jeg allerede har et 6pin PCI-E som bare hænger og kan bruges. Jeg har ingen ledige Molex; så kan ikke se hvorfor I vil have at jeg skal gøre det i den forstand. Jeg kan derimod forstå hvis jeg kunne købe et stik som kunne forvandle mine 2 6pin PCI-E kabler til ét 6pin PCI-E kabel.
Avatar billede janmanden Nybegynder
17. maj 2010 - 14:22 #15
Molex kablet var bare en ide som en sidste udvej til at tjekke om der måske var andre strømførende stik i din PSU som måske var bedre egnede til at levere strøm til kortet, men jeg tror nu ikke at der er noget i vejen med den. Corsair yder da vist ellers 3-5 års garanti på PSU'en så hvis det virkelig er den det er galt med så burde du kunne få behandlet uden omkostninger, men hvis den ikke fejler noget så har mange forhandlere en tendens til at opkræve gebyrer.

En anden mulighed for at kompensere for manglende strøm kunne være at clocke gtx kortet ned, så behovet for strøm bliver mindre.